ΒΑΣΙΛΗΣ ΛΑΜΠΟΓΛΟΥ
90 χρόνια πριν η Ελληνική Εταιρεία Πυριτιδοποιείου-Καλυκοποιείου (ΕΕΠΚ) του Πρόδρομου Αθανασιάδη-Μποδοσάκη έφτασε να παράγει μέχρι και 2.000.000 σφαίρες τη μέρα ,προκειμένου να τηρεί τις συμφωνίες που έκανε με τους δημοκρατικούς του ισπανικού εμφυλίου ο "νέος Βασιλι Ζαχάρωφ"(κατά τον Βρετανό πρέσβη).
Το λαθρεμπόριο του Μποδοσάκη (11 πλοιάρχους Έλληνες χρησιμοποιούσε)του απέφερε τεράστια κέρδη καθώς διατήρησε τις ισορροπίες στη πορεία , πουλώντας τις οβίδες πυροβολικού Σνάιντερ στους εθνικιστές του Φράνκο.
Στη συνέχεια η εταιρεία μετονομάστηκε σε Πυρ-καλ και πήρε δουλειές το 1951από την Ατλαντικη συμμαχία .
Την αποψίλωση των εργοστασίων της Πυρκαλ (που είναι άλλο θέμα),τη διαδέχτηκε η Ελληνικη Βιομηχανια Όπλων.
Από κοντά τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, Ελευσίνας και Σύρου δούλευαν πυρετωδώς...καθώς διέθεταν βαρύ όνομα στην αγορά.
Θέλω να πω,πως σαν η χώρα στερείτο καθαρόαιμων πατρώνων,παρήγαγε στρατιωτικο εξοπλισμό με σημαντικες πωλήσεις στο εξωτερικό... κατόπιν μάθαμε για τις προβληματικές εταιρειες(με τα πανοτοκια του Ράλλη),ο στείρος συνδικαλισμός και οι ντιρεκτιβες της ΕΕ και το βιομηχανικό μαραζωμα επήλθε νομοτελειακά.
Υπήρχε και η ΕΛΒΟ, η«Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων».
Η ΕΛΒΟ δεν ήταν απλώς ένα εργοστάσιο.
Για δεκαετίες υπηρξε υπήρξε ο κορμός της εγχώριας παραγωγής στρατιωτικών οχημάτων(τροχοφόρων και ερπυστριοφόρων)με τη γραμμή συναρμολόγησης των Leopard 2 HEL να θεωρείται στρατηγικής σημασίας για τον Ελληνικό Στρατό.
Παράλληλα, παρήγαγε λεωφορεία και ειδικά οχήματα για την Πολιτική Προστασία και τις δημόσιες υπηρεσίες.
Η ΕΛΒΟ (αρχικά Steyr Hellas), παρήγαγε τα τεθωρακισμένα “Λεωνίδας”, τα στρατιωτικά φορτηγά Steyr, αστικά λεωφορεία και πολλά ακόμη ειδικά οχήματα, ενώ αργότερα έγινε εκεί η συναρμολόγηση και δοκιμή των 170 νέων αρμάτων Leopard 2A6HEL για τον Ελληνικό Στρατό.
Με άλλα λόγια, η ΕΛΒΟ ενσάρκωνε αυτό που η χώρα περισσότερο από ποτέ: τεχνογνωσία, παραγωγική βάση και δυνατότητα αυτάρκειας.
Ιδρύθηκε το 1972 με την επωνυμία ΣΤΑΓΙΕΡ ΕΛΛΑΣ ΑΒΕ, ως θυγατρική τις αυστριακής Steyr Daimler Puch, και κατασκεύαζε φορτηγά, άρματα μάχης και τρακτέρ της αυστριακής εταιρείας στην Ελλάδα.
Το 1987 μετονομάσθηκε σε ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΟΧΗΜΑΤΩΝ (ΕΛΒΟ) ΑΒΕ, και ο πλήρης έλεγχος της εταιρείας πέρασε στο Ελληνικό Δημόσιο.
Τον Αύγουστο του 2000, μετά από διεθνή διαγωνισμό, το 43% των μετοχών της εταιρείας, καθώς και η διοίκηση πέρασαν στην κοινοπραξία των εταιρειών του ομίλου Μυτιληναίος και ΜΕΤΚΑ Α.Ε.
Το 2011 ο Όμιλος Μυτιληναίου μεταβίβασε τον έλεγχο πίσω στο Ελληνικό Κράτος έναντι συμβολικού τιμήματος ενός ευρώ.
Στις 22 Σεπτεμβρίου 2020 η ΕΛΒΟ πωλήθηκε στην κοινοπραξία του Ισραήλ Plasan και SK Group ως αποτέλεσμα ιδιωτικοποίησης κατέχοντας ποσοστό 79%.
Το SK Group, ανήκει στον Samy Katsav, με τον επίσης ισραηλινό όμιλο Plasan που ιδρύθηκε το 1985, και παράγει θωρακισμένα οχήματα και έχει θυγατρικές στις ΗΠΑ και στην Γαλλία.
Σήμερα δίνοντας συνολικά 3 μύρια μόλις ευρώ η Ισραηλινή εταιρεία (που θα ρίξει 100 μύρια) απέκτησε το 100% της ΕΛΒΟ.
Η ανακοίνωση του SK Group μιλά για «μακροπρόθεσμη δέσμευση στην Ελλάδα» και για «ανάδειξη της ΕΛΒΟ σε κορυφαίο διεθνές κέντρο παραγωγής και εξαγωγών».
Ωστόσο, η πραγματικότητα είναι ότι μια βιομηχανία που ιδρύθηκε και αναπτύχθηκε για να υπηρετεί την ελληνική αμυντική αυτονομία, παραδόθηκε εξ ολοκλήρου σε ξένα χέρια.
Δεν είναι η πρώτη φορά: από τα ναυπηγεία μέχρι τα εργοστάσια πυρομαχικών, η χώρα συνηθίζει να «πουλά» αντί να στηρίζει στρατηγικές υποδομές.
Και κάθε φορά, η κυβερνητική ρητορική μιλά για «επενδύσεις» και «μεταφορά τεχνογνωσίας», ενώ στην πράξη η Ελλάδα χάνει ένα ακόμη κρίσιμο εργαλείο εθνικής παραγωγής.
Στη χώρα μας που έχει το 3ο ποσοστο στο ΝΑΤΟ σε στρατιωτικους εξοπλισμους (σε σχέση με το ΑΕΠ),νομίζω πως θα έπρεπε να αποτελεί συζήτηση σοβαρή η αποψίλωση της στρατιωτικής βιομηχανικής παραγωγής και η άρνηση εδώ και δεκαετίες για στήριξη της από τους εντόπιους τοποτηρητες των εξγχώριων συμφεροντων και εντολών.
Πόσο μάλλον όταν πρόκειται για αφεντικά γενοκτονίας...
Αλλά είπαμε ότι είναι " ηθικό "είναι νόμιμο...
Αναζητήσετε και τη κατάληξη της intracom defence του Κόκκαλη στα βόρεια προάστια.
Και πως πουλήθηκε το 95% το 2023 στη μεγαλύτερη Ισραηλινή εταιρεία πολεμικού υλικού (από τις πλέον ενεργές στη Γάζα) την Israeli Aerospace Industry .
Συμμαχίες (όπως είπε και ένας φίλος το πρωί,ανήκουμε στην ΕΕ,τι θέλετε να κάνουμε?), συμφέροντα,κοψοχρονια τιμές,ξεπούλημα ενός ξοφλημενου και πτωχευμένου κράτους που απλώς παρακολουθεί τη διασπορά των ιματίων του στους επιτηδευματιες της εποχής.
Και έγραφε ο Δάσκαλος από τη Βάρνα(λης)
Φταίει το ζαβό το ριζικό μας!
Φταίει ο Θεός που μας μισεί!
Φταίει το κεφάλι το κακό μας!
Φταίει πρώτ’ απ’ όλα το κρασί!
Ποιός φταίει; ποιός φταίει; Κανένα στόμα
δεν το ’βρε και δεν το ’πε ακόμα.
Έτσι στη σκότεινη ταβέρνα
πίνουμε πάντα μας σκυφτοί.
Σαν τα σκουλήκια, κάθε φτέρνα
όπου μας έβρει μας πατεί.
Δειλοί, μοιραίοι κι άβουλοι αντάμα,
προσμένουμε, ίσως, κάποιο θάμα!

Next
This is the most recent post.
Previous
Παλαιότερη Ανάρτηση
 
Top