Ματίνα Παπαχριστούδη
Νέου τύπου διαπλοκή, με «αιχμή» το fund CVC
Μια άκρως ενδιαφέρουσα είδηση της περασμένης εβδομάδας, καταδεικνύει τους νέους τρόπους ελέγχου και πρόσδεσης των μίντια και σε πολυεθνικά πλέον συμφέροντα, φωτίζοντας τις αιτίες της ολοκληρωτικής υποταγής τους. Η είδηση αφορά το επενδυτικό fund CVC το οποίο σύμφωνα με τις πληροφορίες του Οικονομικού Ταχυδρόμου, απέκτησε μειοψηφικό ποσοστό στο μετοχικό κεφάλαιο της Cloudevo. Η εν λόγω εταιρεία, που ασχολείται με το ψηφιακό μάρκετινγκ, έχει άμεση σχέση με την εφημερίδα Πρώτο Θέμα μέσω του ενός εκ των ιδιοκτητών της, του Τ. Καραμήτσου και προωθείται από την εφημερίδα μέσω στενών συνεργειών στο μάρκετινγκ. Έχει σχέσεις με σειρά άλλων ΜΜΕ, κυρίως στην αγορά υπηρεσιών στους ψηφιακούς εκδότες. Η εξαγορά αυτή εκτιμάται ως «είσοδος του CVC στα ελληνικά μίντια» που θα έχει συνέχεια…Το αμερικάνικο fund δεν χρειάζεται συστάσεις, καθώς τα τελευταία δυο χρόνια βρίσκεται διαρκώς στην επικαιρότητα. Διαχειρίζεται παγκοσμίως περί τα 165 δισ. ευρώ, φέρεται να επένδυσε ήδη στην Ελλάδα περίπου 2 δισ. με εξαγορά κεφαλαίου σε δεκάδες εταιρείες (Goody’s, Everest, Μπάρμπα Στάθης, Αραμπατζής της Vivartia, στα ιδιωτικά θεραπευτήρια Υγεία, Metropolitan, Ιασώ, στην AlphaLab, Εθνική Ασφαλιστική, Skroutz, απέκτησε το 10% της ΔΕΗ, ενώ ετοιμάζεται να λειτουργήσει το πρώτο ιδιωτικό Πανεπιστήμιο στο Ελληνικό). Πρόκειται δε για την εταιρεία στην οποία προσελήφθη η κόρη του πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη.
Η ακτινογραφία όλων των παραπάνω αποτυπώνει μια νέου τύπου διαπλοκή στην οποία μετέχουν η πολιτική, οικονομική και μιντιακή εξουσία. Καθοριστικός παράγοντας σε αυτή φαίνεται να είναι τα πρόσωπα τα οποία διαχειρίζονται κάθε φορά την εξυπηρέτηση των οικονομικών συμφερόντων. Πίσω από τη CVC, για παράδειγμα, δεν υπάρχει συγκεκριμένη πολυεθνική ή συγκεκριμένο οικονομικό συμφέρον που θα ελέγξει τα μίντια, την πληροφόρηση και το δημοσιογραφικό περιεχόμενο. Υπάρχουν, όμως, οι διαχειριστές των κεφαλαίων της σχεδόν σε όλους τους τομείς της οικονομίας. Και ως «ιδιοκτήτες» έστω και μικρού ποσοστού κεφαλαίου στις εταιρείες, ελέγχουν τη διαφήμιση, τα έσοδα των ΜΜΕ και καθορίζουν το βαθμό υποταγής και ενσωμάτωσης τους μέσω των σχέσεων τους με πολιτικά πρόσωπα και ιδιοκτήτες των μίντια.