Κατεπείγουσα αγωγή ενώπιον του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών κατέθεσε για άλλη μια φορά η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκη Κεραμέως κατά της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος (ΔΟΕ) και της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ), ζητώντας να αναγνωριστεί και πάλι ως παράνομη και καταχρηστική η εκ νέου κηρυχθείσα απεργία - αποχή από τις εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα για τους μαθητές της ΣΤ’ Τάξης δημοτικών σχολείων και της Γ’ Τάξης των γυμνασίων σε θέματα ευρύτερων, γενικών γνώσεων των γνωστικών αντικειμένων της Νεοελληνικής Γλώσσας και των Μαθηματικών - «Ελληνικής PISA».


Οι εξετάσεις είναι προγραμματισμένες να πραγματοποιηθούν την Τετάρτη 10 Μαΐου 2023, σε 600 σχολεία, τα οποία επελέγησαν ως αντιπροσωπευτικό δείγμα από το σύνολο των σχολείων της χώρας, ανά βαθμίδα εκπαίδευσης. Η αγωγή θα εκδικαστεί σήμερα, Δευτέρα, λόγω του κατεπείγοντος και της προγραμματισμένης διενέργειας των εξετάσεων την Τετάρτη 10/5. Υπενθυμίζεται ότι με την υπ’ αριθ. 537/2022 απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών, όμοια αγωγή του Υπουργείου Παιδείας κατά των ΔΟΕ και ΟΛΜΕ, που αφορούσε στις αντίστοιχες εξετάσεις της προηγούμενης σχολικής χρονιάς, έγινε δεκτή ως προς όλα τα αιτήματά της και η αντίστοιχη απεργιακή κινητοποίηση κηρύχθηκε παράνομη και καταχρηστική.

Όπως αναφέρει το υπουργείο Παιδείας το «ζήτημα που εγείρεται εδώ και δύο χρόνια, κατά τα οποία αξιοποιείται το εργαλείο αυτό ως μέρος της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού συστήματος, αφορά την εφαρμογή ή μη ψηφισμένου Νόμου από τη Βουλή των Ελλήνων (Ν. 4823/2021), τον οποίο οι συνδικαλιστικές ηγεσίες αυθαίρετα αποπειρώνται να καταργήσουν στην πράξη, αρνούμενες διαρκώς την οποιαδήποτε προσπάθεια βελτίωσης της ποιότητας της εκπαίδευσης». Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας «η «Ελληνική PISA» αποσκοπεί στην εξαγωγή συμπερασμάτων σχετικά με την πορεία υλοποίησης των Προγραμμάτων Σπουδών και τον βαθμό επίτευξης των προσδοκώμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων, με ζητούμενο την έγκυρη και αξιόπιστη αποτύπωση των γνώσεων, ικανοτήτων και δεξιοτήτων των μαθητών.

Κατόπιν μελέτης και αποτίμησης των συμπερασμάτων αυτών, η εκπαιδευτική πολιτική μπορεί να σχεδιάζεται στοχευμένα, βελτιώνοντας εν συνόλω τη μαθησιακή διαδικασία. Θύματα της απεργιακής αυτής κινητοποίησης, επομένως, κινδυνεύουν να είναι οι μαθητές, γι’ αυτό και το Υπουργείο προσέφυγε στο Δικαστήριο, προκειμένου τα παιδιά μας να μπορέσουν να έχουν πρόσβαση σε μία καλύτερη εκπαίδευση, που θα λαμβάνει υπόψη, κατά το σχεδιασμό της, μετρήσιμα, αντικειμενικά στοιχεία».

Σημειώνεται ότι η απόφαση αναμένεται να βγει την Τρίτη (9/5).
Ανακοίνωση του Τμήματος Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ

Για πολλοστή φορά η υπουργός Παιδείας κ. Ν. Κεραμέως, εμμονική με τις πρακτικές του αυταρχισμού και της χειραγώγησης, σέρνει στα δικαστήρια παραμονές εκλογών την ΟΛΜΕ και τη ΔΟΕ, γιατί ο εκπαιδευτικός κόσμος σύσσωμος τόλμησε να αντιδράσει στην πραγματοποίηση των εγχώριων εξετάσεων αξιολόγησης και κατάταξης τύπου PISA, τη λεγόμενη «ελληνική ΠΙΖΑ». Καταδικάζουμε απερίφραστα αυτή την απαράδεκτη πρακτική και καλούμε την κ. Κεραμέως να την εγκαταλείψει πάραυτα.

Η ηγεσία του υπ. Παιδείας αρνείται πεισματικά να ακούσει την τεκμηριωμένη παιδαγωγικά επιχειρηματολογία των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών, που υποστηρίζεται και από την πλειονότητα της ακαδημαϊκής κοινότητας. Αρνείται να συζητήσει μαζί τους και να αναζητήσει τους τρόπους εκείνους ανατροφοδότησης της εκπαιδευτικής διαδικασίας που προάγουν τη μάθηση όλων των παιδιών, χωρίς να κατατάσσουν και να κατηγοριοποιούν τα σχολεία, τους μαθητές και τις μαθήτριες, το σύνολο των εκπαιδευτικών.

Επιμένει ότι δήθεν η «ελληνική ΠΙΖΑ» δεν αποσκοπεί ούτε στην ατομική αξιολόγηση μαθητών/μαθητριών και εκπαιδευτικών ούτε στην αξιολόγηση και κατάταξη των σχολείων σε «καλά» και «προβληματικά», συνεπώς, ότι δεν θα υπάρξουν τιμωρητικές συνέπειες για κανέναν. Ο μόνος στόχος του διαγωνισμού, όπως ισχυρίζεται, είναι η εξαγωγή χρήσιμων συμπερασμάτων για τη βελτίωση της εκπαίδευσης. Η ίδια η πραγματικότητα όμως διαψεύδει οικτρά την καθ’ έξιν και κατά συρροήν ψευδόμενη υπουργό Παιδείας.

Μόλις πριν λίγες μέρες ανακοινώθηκε το προεκλογικό πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας. Και μαζί με αυτό αποσαφηνίστηκε η πρόθεση της απερχόμενης κυβέρνησης να προχωρήσει στην - αποτυχημένη διεθνώς - πρακτική της επιλογής σχολείου από τους γονείς.

Με αυτή την εξαγγελία της Νέας Δημοκρατίας ολοκληρώνεται ο φαύλος κύκλος στον οποίο επιχειρεί να εμπλέξει την ελληνική εκπαίδευση: ο διαγωνισμός τύπου ΠΙΖΑ θα οδηγεί στην κατάταξη των δημόσιων σχολείων σε «επιτυχημένα» και «αποτυχημένα»· στη συνέχεια οι γονείς θα καλούνται να επιλέξουν ένα «καλό» σχολείο για τα παιδιά τους· μέσω της επιλογής σχολείου από τους γονείς και με τη παρεμβολή σχετικών εισαγωγικών εξετάσεων, εφόσον η ζήτηση θα είναι μεγάλη, θα χωρίζονται τα «πρόβατα» από τα «ερίφια». Το αποτέλεσμα θα είναι αναπόφευκτο: Λίγα καλά σχολεία για μια ολιγάριθμη ελίτ από τη μία πλευρά, μαζί και τα πρότυπα και πειραματικά, και πληθώρα υποβαθμισμένων και «αποτυχημένων» σχολείων των πολλών από την άλλη. Και σε κάθε περίπτωση που θα γίνεται λόγος για την ευθύνη αυτής της αποτυχίας, η κυβέρνηση θα στρέφει το δάκτυλο προς τους εκπαιδευτικούς.

Η «ελληνική ΠΙΖΑ» της Νέας Δημοκρατίας συνδέεται αναπόσπαστα με τη συνολική εκπαιδευτική πολιτική της κυβέρνησης. Μια πολιτική που οδηγεί σε έναν αφόρητο ανταγωνισμό στο εσωτερικό της εκπαιδευτικής κοινότητας, διευρύνει τις εκπαιδευτικές ανισότητες σε βάρος των πιο φτωχών στρωμάτων, κατηγοριοποιεί τα σχολεία και το εκπαιδευτικό προσωπικό, επικαλούμενη μια διαστρεβλωμένη αντίληψη για την αριστεία, δημιουργεί ολοένα και πιο αδιαπέραστα εξεταστικά πλέγματα από βαθμίδα σε βαθμίδα της εκπαίδευσης, προωθεί την ιδιωτικοποίηση και την προσφυγή στα φροντιστήρια, ευνοεί την επιφανειακή, στεγνή εκγύμναση των μαθητών/τριών για τα ζητούμενα στις εξετάσεις και προσαρμόζει το σχολείο στις απαιτήσεις του επιχειρηματικού κόσμου. Και βέβαια, έχει ως αναγκαία επακολουθήματά της τον αυταρχισμό και την αστυνόμευση, ώστε να καταστέλλεται, κυριολεκτικά διά ροπάλου, κάθε αντίσταση.

Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας με το σύνολο της πολιτικής της αυτής της τετραετίας, έδειξε με ενάργεια ποιες είναι οι στοχεύσεις και οι προτεραιότητές της. Αγνόησε προκλητικά τις πραγματικές ανάγκες της εκπαίδευσης, που οξύνθηκαν υπέρμετρα την περίοδο της πανδημίας, όπως είναι η επαρκής και ασφαλής στέγαση των σχολείων, ο μικρός αριθμός των μαθητών/τριών ανά τάξη, τα κατάλληλα προγράμματα σπουδών, η πρόσληψη επαρκούς και κατάλληλα προετοιμασμένου προσωπικού, η υποστήριξη όλων των παιδιών και κυρίως των «ευάλωτων» στον αγώνα τους για κατάκτηση της γνώσης.

Στον αντίποδα αυτής της πολιτικής εντάσσεται η δική μας προοπτική. Ως ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία δεσμευόμαστε ότι θα συνεχίσουμε και θα ολοκληρώσουμε το μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα που είχαμε ξεκινήσει την περίοδο 2015-1019, με στόχο ένα δημόσιο ποιοτικό και συμπεριληπτικό σχολείο που να μορφώνει ολόπλευρα όλα τα παιδιά. Κεντρικό σημείο της πολιτικής μας είναι η συστηματική και αποτελεσματική υποστήριξη όλων των παιδιών στον αγώνα τους για μόρφωση, με ξεχωριστή μέριμνα για τα παιδιά που συναντούν μεγαλύτερες δυσκολίες. Με τα πρώτα, άμεσα μέτρα, που έχουμε ήδη ανακοινώσει σκοπεύουμε να σταματήσουμε αυτή την καταστροφική πορεία και να θέσουμε τα θεμέλια για μια συνολική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, που έχει ανάγκη η ελληνική κοινωνία.
 
Top