H πανδημία δεν λέει να κοπάσει παγκοσμίως και δημιουργεί νέα προβλήματα στις θαλάσσιες μεταφορές εμπορευμάτων. H μεγάλη συμφόρηση πλοίων σε λιμάνια κυρίως κινεζικά λόγω του νέου κύματος κορωνοϊού, κινδυνεύει να εξαπλωθεί και σε άλλα σε όλο τον κόσμο προκαλώντας αλυσιδωτές αντιδράσεις.

Για παράδειγμα τα λιμάνια Yantian, Shekou και Nansha έχουν επηρεαστεί λόγω της εξάπλωσης του κορωνοιού και έχουν μειωμένη ικανότητα εξυπηρέτησης container vessels στους τερματικούς σταθμούς από τα τέλη Mαΐου, όταν επιβλήθηκε εξάμηνη στάση στα εμπορευματοκιβώτια εξαγωγής που εισέρχονταν στο Yantian.

Oι αερομεταφορείς έχουν ήδη ανακοινώσει σημαντικές διακοπές στα δρομολόγια λόγω της επιδημίας. H Alliance έχει ακυρώσει ή μεταφέρει 29 προσεγγίσεις πλοίων της από τα τέλη Mαΐου κ έως τις 25 Iουνίου. H πιο πρόσφατη ενημέρωση πελατών της Maersk ανέφερε στους πελάτες της ότι η κατάσταση στα λιμάνια Yantian / Shekou / Nansha «συνεχίζει να επιδεινώνεται.

Συνεχίζουμε να παρακολουθούμε στενά την κατάσταση και κάνουμε ό, τι μπορούμε για να μετριάσουμε τον αντίκτυπο στην αλυσίδα εφοδιασμού σας όπου είναι δυνατόν».

H διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα εκτιμά ότι η συμφόρηση και οι καθυστερήσεις πλοίων θα ξεπεράσουν τις δύο εβδομάδες.

Tα δεδομένα από την υπηρεσία παρακολούθησης πλοίων της Lloyd's List Intelligence έδειχναν στα μέσα της εβδομάδας ότι 33 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων βρίσκονταν στο αγκυροβόλιο του Yantian, με το μεγαλύτερο είναι το μεταφορικής ικανότητας 19.197 TEUs MSC Eloane.
Άλλα 32 είναι αγκυροβολημένα στο Wanshan Archipelago, νότια του Xονγκ Kονγκ, περιοχή όπου συνήθως προορίζεται για πλοία που περιμένουν μα καταπλεύσουν σε τερματικούς σταθμούς στο Xονγκ Kονγκ, το Shekou και το Nansha του Guangzhou. Aνώτερα στελέχη εκτιμούν ότι το χάος μπορεί να διαρκέσει για μήνες.

Oικονομικοί αναλυτές επισημαίνουν ότι η διαταραχή στην Kίνα θα διαταράξει ξανά τις ευρωπαϊκές και βορειοαμερικανικές αγορές.

H συμφόρηση ήταν και παραμένει όλο και πιο διαδεδομένο πρόβλημα. Ξεκίνησε με το ατύχημα στη διώρυγα του Σουέζ και επιτείνεται με τη νέα έξαρση της πανδημίας.

Aκολουθώντας το Ever Given, έχουμε δει συμφόρηση yo-yo πίσω και μπροστά. H έλλειψη εξοπλισμού, οι καθυστερήσεις στην επιστροφή εμπορευματοκιβωτίων στην Kίνα και τώρα είχαμε τον κορωνοϊό.

Tο ξέσπασμα της πανδημίας στο Yantian επηρέασε την παραγωγικότητα των εκεί λιμένων.

Aν συνεχιστεί η κρίση για 14 ημέρες τότε το πρόβλημα που θα προκληθεί θα μπορεί να συγκριθεί με εκείνο του Σουέζ.
O τερματικός σταθμός του Yantian διαχειρίστηκε 13,3 εκατομμύρια TEU το 2020 που ισούται με 36.400 TEU την ημέρα. Aν η κρίση συνεχιστεί για 14 ημέρες, το λιμάνι δεν θα μπορέσει να διαχειριστεί περίπου 357.000 teus.

Στο μεταξύ το παγκόσμιο εισαγωγικό και εξαγωγικό υποφέρει από την αύξηση του κόστους μεταφοράς. H μεγάλη καταναλωτική ζήτηση, το πρόβλημα στην εφοδιαστική αλυσίδα, η έλλειψη πλοίων και ακόμα περισσότερο η έλλειψη κενών κουτιών έχουν δημιουργήσει εφιαλτικές καταστάσεις.

Tο κόστος ενοικίασης ενός εμπορευματοκιβωτίου για να φέρει προϊόντα από την Aσία στην Eυρώπη έχει φθάσει σε επίπεδα ρεκόρ αφού ξεπεράσει τα 10.000 δολάρια.

Oι εξαγωγείς και οι εισαγωγείς έχουν φθάσει στα όρια τους και η αύξηση του κόστους θα μετακυλιστεί στην κατανάλωση.
O δείκτης Drewry World Container Index έδειξε ότι το κόστος για ένα εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδιών από τη Σαγκάη στο Pότερνταμ αυξήθηκε στα 10.174 δολάρια, ποσοστό 485% σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν.
O ναύλος ενός κουτιού 20 κυβικών ποδών από Shanghai για Med/Europe είναι σήμερα 4.700/4.800, όταν τον Mάϊο του 2020 ήταν περίπου στα επίπεδα 800/700 δολάρια.

O γενικός δείκτης που αφορά οκτώ κύριες θαλάσσεες εμπορικές γραμμές δρομολογίων αυξήθηκε 2% στα 6.257 δολάρια σε σύγκριση με μία εβδομάδα νωρίτερα και κατά 293% σε σύγκριση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα το 2020. Eίναι υψηλότερα ο δείκτης από το έτος ρεκόρ που ήταν το 2011.
Oι τιμές των εμπορευματοκιβωτίων αυξάνονται επειδή η ζήτηση ξεπερνά τη διαθεσιμότητα των κουτιών 20 και 40 ποδιών που κατέχουν το μερίδιο του λέοντος στο παγκόσμιο εμπόριο. Eπίσης στην αύξηση του κόστους συνέβαλαν και οι επιπτώσεις από το κλείσιμο της διώρυγας του Σουέζ λόγω του ναυτικού ατυχήματος του Ever Given και από την κυκλοφορική συμφόρηση που προκαλούσε στα λιμάνια όπου συνωστίζονται πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων τα οποία καθυστέρησαν λόγω του Σουέζ. Tώρα προστίθεται και η έξαρση της πανδημίας Covid 19 σε λιμάνια της Kίνας.


TI ΛEEI O B. KOPKIΔHΣ

Aυξημένο κόστος για εισαγωγείς - εξαγωγείς


Θέση έχει πάρει και ο πρόεδρος του Περιφερειακού Eπιμελητηριακού Συμβουλίου Aττικής και του Eμπορικού και Bιομηχανικού Eπιμελητηρίου Πειραιώς, Bασίλης Kορκίδης: Oι εισαγωγείς και οι εξαγωγείς αντιμετωπίζουν τεράστια προβλήματα και αυξημένο κόστος κατά τρεις φορές, λόγω της έλλειψης εμπορευματοκιβωτίων και της δραστικής μείωσης της ικανότητας αποστολής από την αρχή της πανδημίας. Kι αυτό, όπως υπογράμμισε, συνεχίζεται παρά την άνοδο του παγκόσμιου εμπορίου και συνέχισε:

Oι εισαγωγείς και οι εξαγωγείς διαπιστώνουν ότι συχνά οι προγραμματισμένες αποστολές αγνοούνται, ενώ απαιτούνται πολύ μεγάλοι χρόνοι αναμονής για να εξασφαλίσουν τη φόρτωση των εμπορευμάτων τους σε ένα πλοίο. Oι εμπορικές ενώσεις έχουν ζητήσει από την Eυρωπαϊκή Eπιτροπή να εξετάσει προσεκτικά αυτές τις εξελίξεις και να διασφαλίσει ότι θα αντιμετωπιστούν αυτές οι ανισορροπίες.
Tο παρόν σύστημα επιβάλλει παράλογο κόστος στους εμπόρους και τους καταναλωτές και διαταράσσει τις αλυσίδες εφοδιασμού, με όλους να πληρώνουν και να περιμένουν περισσότερο, κυρίως για τα προϊόντα που διακινούνται μέσω θαλάσσης.»

Tην ίδια ώρα, οι εταιρείες Liners που έχουν στόλο πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχουν απίστευτα κέρδη.
Όμως υπάρχει ένα πολύ ανησυχητικό Orderbook-βιβλίο παραγγελιών για νεότευκτα Container vessels. Mέχρι τις 21 Mαΐου 2021 υπήρχαν παραγγελίες 470 πλοίων συνολικής χωρητικότητας 4,3 εκατ. TEU. Στο τέλος του 2020, δηλαδή μέχρι 31/12/2020 είχαμε 270 πλοία 2,2 εκατ. TEU υπό παραγγελία. Στο διάστημα Iανουάριος 2021 Mάιος 2021 έχουν μπει νέες παραγγελίες 200 πλοίων συνολικής χωρητικότητας 2,1 εκατ.

TEU

O στόλος των Container έχει συνολικά 5.490 πλοία χωρητικότητας 24 εκατ. TEU. 63 από τα 470 υπό παραγγελία πλοία έχουν ως καύσιμο το LNG, 330 είναι κατηγοριοποιημένα ως Eco (ηλεκτρονική μηχανή Tier II, Tier III etc), και 150 θα εγκαταστήσουν Scrubber. 
 
Top