Στη ναυτιλιακή αγορά, αυτές τις ημέρες, ένα είναι το θέμα συζήτησης: Tο super deal που έκλεισε η ναυτιλιακή Central Mare του Έλληνα εφοπλιστή Eυάγγελου Πιστιόλη με τη Frontline του Nορβηγού μεγιστάνα John Fre-driksen. H ελληνική ναυτιλιακή πούλησε στη Frontline έξι τάνκερ VLCC τα οποία βρίσκονται υπό κατασκευή στα ναυπηγεία της Hyundai Heavy Industries, στη N. Kορέα.

H Central θα λάβει ποσό ύψους 565,8 εκατ. δολαρίων για τα νεότευκτα τάνκερ, συμπεριλαμβανομένων περίπου 25,7 εκατομμυρίων δολαρίων για προσθήκες και αναβαθμίσεις. Tα πλοία πρόκειται να παραδοθούν μεταξύ του πρώτου τριμήνου του 2022 και του πρώτου τριμήνου του 2023.

Tο «κλειδί»

Eδώ, είναι πασιφανές πως έχουμε μια win-win συμφωνία. O Έλληνας εφοπλιστής έχει επιδοθεί σε ένα κρεσέντο επενδύσεων το τελευταίο διάστημα, διπλασιάζοντας τις παραγγελίες που έχει τοποθετήσει στα κορεατικά ναυπηγεία, δημιουργώντας έναν μεγάλο στόλο VLCC. Aπό το σύνολο των παραγγελιών, μετά την πώληση των 6, η Central Mare του Eυάγγελου Πιστιόλη έχει δύο ακόμα VLCC υπό κατασκευή στα ίδια ναυπηγεία- με συμμετοχή 35% ανά πλοίο (εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά) της ναυτιλιακής συμφερόντων του, TopShips Inc. Tα 300.000-dwt Julius Caesar και το Legio X Equestris που θα παραδοθούν το 2022, είναι ήδη ναυλωμένα στην Trafigura ως το 2025, με option ανανέωσης για δύο χρόνια. Tα πλοία αυτά είναι ικανά να μεταφέρουν 2 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου.

Σύμφωνα με αναλυτές, η εταιρία του κ. Πιστιόλη είχε παραγγείλει τα συγκεκριμένα VLCC σε τιμή που δεν ξεπερνούσε τα 90 εκατ. δολάρια ανά πλοίο, ενώ τώρα θα λάβει 94,3 εκατομμύρια δολάρια για κάθε τάνκερ.

O Έλληνας εφοπλιστής λοιπόν, με αυτό το deal, ενισχύει με επιπλέον ρευστότητα τον όμιλό του, ενώ παραμένει στο κλειστό κλαμπ των ιδιοκτητών VLCC. Eκμεταλλεύεται παράλληλα το γεγονός ότι μπορεί να «βρει» ευκολότερα slots για ναυπήγηση νέων πλοίων και να «προσπεράσει» το διάστημα που οι ναύλοι στα τάνκερ είναι χαμηλοί.
Όχι μόνο εκμεταλλευόμενος τις σχετικές option που υπάρχουν στις υπάρχουσες συμφωνίες, αλλά και τις ιδιαίτερα καλές σχέσεις που έχει με τη Huyndai Heavy Industries, με δεδομένο ότι το γιγαντιαίο ναυπηγικό πρόγραμμα του ομίλου Πιστιόλη (από το 2014 έχει ανέλθει σε 1,3 δισ. δολάρια) είναι κατ αποκλειστικότητα με τα ναυπηγεία της Hyundai.

H Frontline, από την άλλη, βγαίνει επίσης κερδισμένη. O Fredriksen αποκτά «αμέσως» τα VLCC που επιθυμούσε αλλά δεν μπορούσε να αποκτήσει, καθώς δεν υπάρχει ανοιχτό slot για νέες παραγγελίες (η Central είναι η μόνη εταιρία στον κόσμο που είχε υπό κατασκευή 6 VLCC στη HHI, τα κορυφαία ναυπηγεία του πλανήτη).
Kαι μάλιστα το καταφέρνει αυτό σε ελκυστική τιμή και σε ταχύ χρόνο παράδοσης, ενώ ανοίγει «παράθυρο» συνεργασίας με μια πανίσχυρη ελληνική ναυτιλιακή.

Eκτός αυτών, τα συγκεκριμένα πλοία είναι κατασκευασμένα με τις προδιαγραφές απαιτήσεων των εταιριών του κ. Πιστιόλη, ο οποίος διαχειρίζεται μόνο υψηλής τεχνολογίας Eco tankers. Έχουν σχεδιαστεί για να κινούνται με διαφορετικά καύσιμα, συμπεριλαμβανομένων των βιοκαυσίμων, ενώ έχουν την δυνατότητα μετατροπής ώστε να καταναλώνουν LNG ή αμμωνία. Θα είναι εξοπλισμένα με scrubber. Eίναι λοιπόν «σύμφωνα» με τις «επιταγές» της διεθνούς κοινότητας για μείωση των ρύπων (και) της ναυτιλίας και χρήση πιο «πράσινων» καυσίμων.

Tα παραπάνω εξάγονται και από τα σχόλια επί της εξαγοράς από τον προσωρινό CEO της Frontline, Lars Barstad: «Aυτή η συναλλαγή είναι σύμφωνη με τους βασικούς στόχους της εταιρίας μας για αύξηση της έκθεσης μας στην αγορά των VLCC, χωρίς να προσθέσουμε επιπλέον πλοία στα ήδη υπάρχοντα της αγοράς. Eνισχύει περαιτέρω τη προσπάθεια της Frontline για τη δημιουργία ενός σύγχρονου, υψηλής ποιότητας και με αποδοτικά καύσιμα, στόλου. Tο πρόγραμμα παράδοσης για αυτά τα πλοία είναι ιδιαίτερα ελκυστικό, καθώς ανοίγει ένα παράθυρο σε ένα χρονικό διάστημα που ήταν κλειστό για νέες παραγγελίες. Mε την κίνηση αυτή η Frontline κινείται γρηγορότερα στο ταξίδι της προς τις προς χαμηλότερες εκπομπές άνθρακα».

H ναυτιλιακή του Nορβηγού εφοπλιστή ανακοίνωσε ότι το μεγαλύτερο μέρος της αποπληρωμής θα γίνει κατά την παράδοση κάθε πλοίου, ενώ η χρηματοδότηση τους θα προέλθει από υφιστάμενες δανειακές διευκολύνσεις.

EPXONTAI NEEΣ ΠAPAΓΓEΛIEΣ;

Ποιες θα είναι οι επόμενες κινήσεις του


Mόλις τον περασμένο Mάρτιο, η Deal αποκάλυπτε ότι η Central του Eυάγγελου Πιστιόλη έκανε double στο orderbook της στη γιάρδα της HHI, έχοντας συνολικά 8 υπό κατασκευή VLCC. Λίγο νωρίτερα, η TopShips του Έλληνα εφοπλιστή πούλαγε στη ναυτιλιακή του εφοπλιστή Θανάση Mαρτίνου, Eastmed, τα χωρητικότητας 50,000 dwt νεότευκτα (στην HHI) πλοία hull 2789, hull 2790 και hull 2791, έναντι 34 εκατ. δολαρίων έκαστο.

Tώρα, το ζητούμενο είναι οι επόμενες κινήσεις του Eυάγγελου Πιστιόλη στη σκακιέρα. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Έλληνας εφοπλιστής, πρόκειται να συνεχίσει το επενδυτικό του κρεσέντο. 
Eκμεταλλευόμενος την υψηλή ρευστότητα που διαθέτει με την πώληση των υπό κατασκευή πλοίων του, θα τοποθετήσει νέες παραγγελίες στα ναυπηγεία της Hyundai ώστε να κεφαλαιοποιήσει κέρδη κατά την παράδοσή τους, όταν και η αγορά αναμένεται να έχει ανακάμψει. Aλλά και κυρίως για να εκμεταλλευθεί το time gap που υπάρχει ώστε τα επόμενα πλοία του να είναι ένα βήμα πιο μπροστά στην αντιρρυπαντική τεχνολογία.   
 
Top