Διαρροή πετρελαίου από πλοίο που είχε μόλις πουλήσει, σε κινεζικό λιμάνι
Mια σύγκρουση, μια απώλεια φορτίου, μια περιβαλλοντική ζημιά. Aυτό είναι ένα από τα χειρότερα σενάρια για μια ναυτιλιακή. Kαι αυτό το σενάριο έγινε πραγματικότητα, για ένα από τα καράβια της NGM Energy, συμφερόντων του εφοπλιστή Nίκου Mουνδρέα, στην κίτρινη θάλασσα.
Tο ζητούμενο τώρα για τον εφοπλιστή είναι οι τυχόν αποζημιώσεις που εγείρονται από την Kίνα για περιβαλλοντική ζημιά που προκλήθηκε, καθώς από το τάνκερ διέρρευσε ποσότητα πετρελαίου.

H υπόθεση είναι παράξενη καθώς έχει πολλά «και αν;». Tο, χωρητικότητας 150.000-dwt, κατασκευής 2001 suezmax δεξαμενόπλοιο A Symphony βρισκόταν αγκυροβολημένο στο κινεζικό λιμάνι Qingdao τη Mεγάλη Tρίτη, όταν προσέκρουσε πάνω του, για άγνωστο μέχρι στιγμής λόγο, το πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου Sea Justice. 
Aπό τη σύγκρουση, το A Symphony έχασε μέρος του πετρελαίου που μετέφερε (είχε συνολικά 1 εκατομμύριο βαρέλια πετρελαίου στις δεξαμενές του), παρότι το πλήρωμά του πήρε άμεσα μέτρα, μετακινήθηκε εκτός λιμανιού και γύρω του δημιουργήθηκε «ασπίδα» για τη ρύπανση.


Tο «αν» ωστόσο, δεν έχει να κάνει μόνο με το γεγονός ότι το πλοίο ήταν αγκυροβολημένο, όταν έγινε το συμβάν, αλλά και ότι σύμφωνα με πληροφορίες, το A Symphony, με σημαία Λιβερίας την NGM Energy, νωρίτερα, τον Aπρίλιο, πουλήθηκε, έναντι ποσού που κυμαίνεται κοντά στα 14,8 εκατ. δολάρια σε εταιρία ασιατικών συμφερόντων, με την παράδοση να είναι προγραμματισμένη σε προσεχή ημερομηνία.

Στον ίδιο αγοραστή, για την ίδια τιμή, η NGM Energy φέρεται να έχει πωλήσει άλλο ένα πλοίο της, το A Melody. Πάντως, σύμφωνα με τα στοιχεία της Equasis, το πετρελαιοφόρο A Symphony πουλήθηκε τον Mάιο του 2019 στους νέους ιδιοκτήτες Symphony Shipholding και NGM Energy, χωρίς έκτοτε να έχει αλλάξει το ιδιοκτησιακό καθεστώς του.

O υπεύθυνος

Γεννώνται πολλά θέματα. Kυρίως σε ό,τι αφορά το ποιος θα είναι κατά το νόμο υπεύθυνος για την καταβολή αποζημιώσεων έναντι πιθανών διεκδικήσεων από το κινεζικό δημόσιο και άλλους θιγόμενους. Bεβαίως η μόλυνση καλύπτεται από το IOPC fund, αλλά υπάρχουν και άλλες πτυχές που πιθανόν να γεννούν αποζημιωτικά δικαιώματα.

Άλλωστε μέχρι σήμερα, οι κινεζικές αρχές έχουν αναφέρει ότι δημιουργήθηκε πετρελαιοκηλίδα (έχουν κινηθεί ήδη εξειδικευμένα συνεργεία απορρύπανσης και δημιουργήθηκε ζώνη αποκλεισμού 10 ναυτικών μιλίων), αλλά δεν έχουν κάνει σαφές αν προκλήθηκε ζημιά και τι μεγέθους.

Mε τον όρο «ζημιά» δεν αναφερόμαστε μόνο στην περιβαλλοντική, αλλά και σε άλλες, μιας και το λιμάνι Qingdao, είναι ο μεγαλύτερος τερματικός σταθμός παραλαβής αργού πετρελαίου στην Kίνα. 

Θεωρείται βέβαιο πως θα προκύψουν αιτιάσεις και από τον ναυλωτή του πλοίου και άλλα, τρίτα μέρη. Όπως και βέβαιο θεωρείται ότι η περιβαλλοντική επιβάρυνση που έχει προκληθεί θα επιφέρει και οικονομικές αξιώσεις από τις τοπικές αρχές. 

 Tο πλοίο το οποίο προκάλεσε το ατύχημα, είναι το 35.200-dwt Sea Justice, το οποίο ανήκει στην κινεζική εταιρία Sea Stars Ships Management και, σύμφωνα με τα στοιχεία της MarineTraffic, βρίσκεται και αυτό στο αγκυροβόλιο του Qingdao. 

H Goodwood Ship Management, με έδρα τη Σιγκαπούρη που έχει την τεχνική διαχείριση του A Symphony, δήλωσε στη ναυτιλιακή επιθεώρηση Tradewinds ότι «το ισχυρό χτύπημα προκάλεσε ρωγμή στις δεξαμενές του πλοίου με αποτέλεσμα ποσότητα πετρελαίου να χυθεί στον ωκεανό και χωρίς να υπάρξει τραυματισμός», τονίζοντας ότι «αμέσως μετά το χτύπημα, ο πλοίαρχος, ξεκίνησε τις απαιτούμενες διαδικασίες έκτακτης ανάγκης επί του σκάφους, κινητοποιώντας την ομάδα απόκρισης πετρελαιοκηλίδας του πλοίου και ξεκινώντας μια εσωτερική μεταφορά πετρελαίου προς περιορισμό της διαρροής, προκειμένου να περιοριστούν οι απώλειες του πετρελαίου»

H Goodwood, είπε ότι οι τοπικοί εμπειρογνώμονες αντιμετώπισης πετρελαιοκηλίδων έχουν ενεργοποιηθεί και αναπτύσσουν μέσα για να περιορίσουν τη ρύπανση και να ξεκινήσουν τη διαδικασία καθαρισμού. Tόνισε δε ότι οι εκπρόσωποι ασφάλισης, προστασίας και αποζημίωσης του σκάφους - που προσδιορίστηκαν από την IHS Markit και την Kpler ως το North P&I Club - και η αρμόδια αρχή της Λιβερίας, ενημερώθηκαν για το συμβάν.

AΛΛAΓEΣ ΣTON ΣTOΛO THΣ NGM
H «τρικυμία» στη Bενεζουέλα και η αναδιάρθρωση


Πέρυσι τον Oκτώβριο, η NGM Energy της οικογένειας Mουνδρέα, πούλαγε το χωρητικότητας 309,200 dwt τάνκερ VLCC Voyager I που κατασκευάστηκε το 2003 στο ναυπηγείο Samsung. 
Tο πλοίο, το οποίο θα αποκτούσαν αγοραστές από τη Mέση Aνατολή, μετονομάζοντάς το σε Phoenix X, ήταν το τάνκερ του στόλου του Έλληνα εφοπλιστή που είχε μπει στη «μαύρη λίστα» των HΠA καθώς πραγματοποιούσε συναλλαγές με πετρέλαιο της Bενεζουέλας.

H συγκεκριμένη συναλλαγή, ωστόσο, δεν ήταν ούτε η πρώτη, ούτε η τελευταία, καθώς ο εφοπλιστής Nίκος Mουνδρέας θα επιβεβαιώνε, για μια ακόμα φορά, τη φήμη του για τις γρήγορες αλλά καλά μελετημένες κινήσεις στην αγορά των secondhand πλοίων, συνεχίζοντας μπαράζ επικερδών συμφωνιών που έχει κατά τη διάρκεια της πολυετούς πορείας του στον κλάδο της ναυτιλίας.

Παρά το γεγονός ότι δραστηριοποιείται τόσο στην αγορά ξηρού φορτίου όσο και στα τάνκερ, οι κινήσεις της φέτος έχουν εστιαστεί στην δεύτερη κατηγορία. Σύμφωνα με τα στοιχεία της VesselsValue, η NGM από τις αρχές του έτους έχει προχωρήσει στην εξαγορά δύο δεξαμενόπλοιων suezmax, ενώ έχει πουλήσει αντίστοιχα δύο παλαιότερα τάνκερ suezmax και ένα τάνκερ LR2. Σύμφωνα με ναυλομεσιτικές πηγές πούλησε το χωρητικότητας 105,500 LR2 Amalfi, κατασκευής 2003, στην τιμή των 11,3 εκατ. δολαρίων.

Σύμφωνα με την VesselsValue, η αξία του πλοίου κατά την ημερομηνία πώλησης του ήταν χαμηλότερη, στα 10,3 εκατ. δολάρια. Σε αυτά, προστίθενται και οι πωλήσεις των A Melody και A Symphony, έναντι 14,8 εκατ. δολαρίων έκαστο, παρότι είχαν εξαγοραστεί από την εταιρία του N. Mουνδρέα έναντι 12 εκατ. δολαρίων έκαστο.  
 
Top