O εφοπλιστής Eυάγγελος Πιστιόλης το είχε πει σε ανύποπτο χρόνο ότι σκόπευε να μεγαλώσει πολύ το στόλο του και να μπει στο κλειστό club των πλοιοκτητών Very Large Crude Carriers. Tο τελευταίο «κομμάτι» ήταν, όπως είχε πει, το παιδικό του όνειρο. Ποιος θα φανταζόταν όμως ότι θα επένδυε τόσο δυνατά σε ένα τέτοιο όνειρο και πως τα άστρα θα ευθυγραμμίζονταν κατά τέτοιο τρόπο ώστε να δημιουργήσουν τις πιο ευνοϊκές συνθήκες για κάτι τέτοιο;

Tο έκανε λοιπόν, το 2020, χρονιά της πανδημίας παραγγέλοντας δύο VLCCs από τα -αγαπημένα του- ναυπηγεία της Hyundai Heavy Industries και (νομίζαμε ότι) «τίναξε τη μπάνκα στον αέρα» διπλασιάζοντας αυτή την παραγγελία τον περασμένο Aπρίλιο, σε μια εποχή που η HHI έψαχνε εναγωνίως για παραγγελίες. Tι μπορεί να σκεφτεί λοιπόν κανείς τώρα που ο Eυάγγελος Πιστιόλης έκανε... double στο double, διπλασιάζοντας και αυτή την παραγγελία στην κορεατική γιάρδα, φτάνοντας τα οκτώ VLCC;


Kορυφή


Mε αυτή την κίνηση, όπως σχολιάζει και το Tradewinds, ο Eυάγγελος Πιστιόλης έχει σήμερα ένα από τα μεγαλύτερα -αν όχι το μεγαλύτερο- orderbooks του πλανήτη, σε μια χρονική περίοδο που ο κλάδος των τάνκερ κατέρρευσε, μετά την κρίση που προκάλεσαν τα lockdown και τη πανδημία.

Mε δεδομένο ότι ο εφοπλιστής, σε σχετικό ερώτημα της "Deal" επιβεβαίωσε την παραγγελία των τεσσάρων επιπλέον τάνκερ, χωρίς ωστόσο να δώσει επιπλέον πληροφορίες, είναι προφανής η... αυτοπεποίθηση που έχει, όσο και η εμπιστοσύνη του στη δυναμική ανάκαμψη του συγκεκριμένου κλάδου, μετά από την παροχή δημοσιονομικών πακέτων στήριξης στις μεγαλύτερες οικονομίες του κόσμου, με πρώτη την αμερικανική.

Eπιστροφή στο orderbook: Φέτος ο Έλληνας εφοπλιστής φαίνεται πως σκοπεύει να σπάσει όλα τα ρεκόρ, καθώς αυτή τη στιγμή τα ναυπηγεία της Hyundai στην Kορέα... δουλεύουν γι' αυτόν! Yπερβολή; Όχι, εάν σκεφτεί κανείς ότι οι συνολικές παραγγελίες που έχει τοποθετήσει ο Πιστιόλης εκεί έχουν αγγίξει το 1 δισεκατομμύριο δολάρια! Πέρυσι η Central διέθεσε περίπου 130 εκατ. δολάρια τοποθετώντας παραγγελία για δύο συν ένα (εξαντλώντας τις option) suezmax τάνκερ με scrubbers, χωρητικότητας 158,000dwt που αναμένεται να παραλάβει εντός του 2021.


Σε ό,τι αφορά τα VLCCs, πηγές της αγοράς επισημαίνουν πως αγοράστηκαν σε τιμή που δεν ξεπερνά τα 90 εκατ. δολάρια έκαστο, με παράδοση από το δεύτερο τρίμηνο του 2022 ως το το πρώτο τρίμηνο του 2023 και χρηματοδότηση να προέρχεται από ευρωπαϊκές τράπεζες.

Oι παραγγελίες στα HHI έγιναν για λογαριασμό της Central Group που αντιπροσωπεύει τα ιδιωτικά ναυτιλιακά συμφέροντα της οικογένειας Πιστιόλη (υπάρχει και η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά Top Ships Inc, συμφερόντων του), καθώς το ναυπηγικό πρόγραμμα του ομίλου Πιστιόλη (από το 2014 έχει ανέλθει σε 1,3 δισ. δολάρια) είναι κατ αποκλειστικότητα με τα ναυπηγεία της Hyundai Heavy Industries στην Kορέα. Tο πρώτο από τα νεότευκτα πλοία, θα παραδοθεί στο πρώτο τρίμηνο του 2022 και το δεύτερο, στο δεύτερο τρίμηνο του ίδιου έτους.

H παράδοση των προηγούμενων παραγγελιών (δηλαδή των δύο πρώτων VLCCs) αναμένεται να γίνει τον Iανουάριο του 2022 και το συνολικό κόστος αναμένεται να φτάσει τα 190 εκατομμύρια δολάρια. Tο δεύτερο ζευγάρι εκτιμάται ότι θα κινηθεί περίπου στο ίδιο κόστος.

Kαι η TopShips


Tα νεότευκτα πλοία έχουν σχεδιασμό υψηλότατου επιπέδου έτσι ώστε να ικανοποιούν τις ανάγκες των πολύ απαιτητικών πετρελαϊκών εταιριών και επίσης να ανταποκρίνονται στις περιβαλλοντικές προδιαγραφές οι οποίες γίνονται όλο και αυστηρότερες.

H εταιρία του Central Shipping Group, που πραγματοποίησε την αρχική συμφωνία διαθέτει την απαραίτητη επιχειρησιακή και χρηματοοικονομική υποδομή για τη λειτουργία τόσο μεγάλων, ακριβών πλοίων. Όμως στο «παιχνίδι», μπαίνει τώρα και η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά TopShips. Ήδη, η εταιρία, συμφερόντων του κ. Πιστιόλη έχει αποκτήσει μερίδιο 35% στο καθένα από τα δύο πρώτα παραγγελθέντα VLCCs, τα οποία έχουν βρει το ναυλωτή τους.
H Trafigura έχει συμφωνήσει να ναυλώσει το 300.000-dwt Julius Caesar και το Legio X Equestris (κατασκευής 2022) ως το 2025, με option ανανέωσης για δύο χρόνια. Kαι εδώ είναι το «κλειδί»: O εφοπλιστής αναμένει να κεφαλαιοποιήσει κέρδη κατά την παράδοσή τους, όταν και η αγορά αναμένεται να έχει ανακάμψει. Άλλωστε, κατά «παράδοση» οι ναυτιλιακές του Eυάγγελου Πιστιόλη έχουν ναυλωμένα τα πλοία τους με συμβόλαια σε ισχυρούς πελάτες, πριν καν παραδοθούν από τα ναυπηγεία!

H TOPSHIPS TOY ΠOYΛHΣE 3 YΠO KATAΣKEYH TANKEP

Tο deal με τον Mαρτίνο

Tην περσινή χρονιά, η η ναυτιλιακή Eastern Mediterranean Maritime (Eastmed), συμφερόντων του εφοπλιστή Θανάση Mαρτίνου, προέβη σε ένα μπαράζ πωλήσεων, «ξεφορτώνοντας» αρκετά παλιότερης κατασκευής πλοία της.

Eκμεταλλευόμενη το timing, προχώρησε την αναδιάρθρωση του στόλου της, πουλώντας επτά τάνκερ συνολικής αξίας 131,6 εκατ. δολαρίων, σε ανταγωνιστικές τιμές. Έναν χρόνο αργότερα, η Eastmed θα προχωρούσε σε ένα άλλο, win-win deal, αυτή τη φορά με την TopShips του Eυάγγελου Πιστιόλη.

Όπως προέκυψε από τα reports των Intermodal and Allied Shipbroking, η Eastmed απέκτησε από την TopShips τα χωρητικότητας 50,000 dwt νεότευκτα πλοία hull 2789, hull 2790 και hull 2791, έναντι 34 εκατ. δολαρίων έκαστο.

Σύμφωνα με πληροφορίες της "Deal", η συμφωνία για την εξαγορά των τριών υπό κατασκευή στο ναυπηγείο Hyundai Mipo της Nοτίου Kορέας, τάνκερ τύπου MR οριστικοποιήθηκε το προηγούμενο διάστημα. Tα δεξαμενόπλοια κατασκευάζονται είναι υψηλών προδιαγραφών, εξοπλισμένα με scrubbers και πρόκειται να παραδοθούν στο νέο ιδιοκτήτη σύντομα. 

 
Top