Γράφει ο Γιάννης Παπαδόπουλος
Κάλυψαν το ματάκι της εξώπορτας για να μη γίνουν αντιληπτοί, παραβίασαν την κλειδαριά και εισέβαλαν στο διαμέρισμα. Από τον στενόμακρο διάδρομο πέρασαν στα πρώτα δωμάτια με προτεταμένα όπλα, χωρίς ακόμη να πουν λέξη. Ακουγόταν το γλίστρημα των παπουτσιών τους στο μωσαϊκό. Στις 11.30 το πρωί της 7ης Νοεμβρίου 2019, τα μέλη της Ομάδας Ειδικών Αποστολών του Λιμενικού είχαν κάνει τις πρώτες συλλήψεις μέσα σε εργαστήριο πλαστών διαβατηρίων στην Καλλιθέα.
Την ίδια ημέρα, σε άλλη πανομοιότυπη έφοδο, εντόπισαν σε διαμέρισμα της Κυψέλης 27 παράτυπους μετανάστες από το Θιβέτ. Ηταν τόσο πολλοί, που είχαν απλώσει στρώματα και κουβέρτες μέχρι και στο μπαλκόνι του ακάλυπτου για να κοιμούνται.
Παρά την ασυνήθιστη εθνικότητα των διακινούμενων, αυτή έμοιαζε με υπόθεση ρουτίνας, χωρίς σοβαρές παραλλαγές από σχετικές ειδήσεις του αστυνομικού δελτίου. Κίνησε, όμως, το ενδιαφέρον των βρετανικών υπηρεσιών. Λίγες ημέρες νωρίτερα, στις 23 Οκτωβρίου 2019, είχαν βρεθεί 39 νεκροί Βιετναμέζοι κρυμμένοι σε κοντέινερ φορτηγού στο Εσεξ. Οι Βρετανοί υποπτεύονταν ότι υπήρχε σύνδεση με το κύκλωμα της Αθήνας και τον φερόμενο ως επικεφαλής του, γνωστό με το ψευδώνυμο «Τίγρης».
Στις 8 Μαρτίου 2021 αναμένεται να ξεκινήσει στο Α΄ Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων η δίκη για τη διακίνηση των Θιβετιανών μεταναστών στην Αθήνα. Ο «Τίγρης», ένας εκ των έξι κατηγορουμένων, δεν πρόκειται να καθίσει στο εδώλιο καθώς μέχρι και σήμερα αγνοούνται τα ίχνη του. Μέσα από στοιχεία της δικογραφίας, η «Κ» επιχειρεί να φωτίσει τη δράση του και αναζητεί το νήμα που πιθανόν οδηγεί μέχρι το «φορτηγό του θανάτου».
Παρά την ασυνήθιστη εθνικότητα των διακινούμενων, αυτή έμοιαζε με υπόθεση ρουτίνας, χωρίς σοβαρές παραλλαγές από σχετικές ειδήσεις του αστυνομικού δελτίου. Κίνησε, όμως, το ενδιαφέρον των βρετανικών υπηρεσιών. Λίγες ημέρες νωρίτερα, στις 23 Οκτωβρίου 2019, είχαν βρεθεί 39 νεκροί Βιετναμέζοι κρυμμένοι σε κοντέινερ φορτηγού στο Εσεξ. Οι Βρετανοί υποπτεύονταν ότι υπήρχε σύνδεση με το κύκλωμα της Αθήνας και τον φερόμενο ως επικεφαλής του, γνωστό με το ψευδώνυμο «Τίγρης».
Στις 8 Μαρτίου 2021 αναμένεται να ξεκινήσει στο Α΄ Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων η δίκη για τη διακίνηση των Θιβετιανών μεταναστών στην Αθήνα. Ο «Τίγρης», ένας εκ των έξι κατηγορουμένων, δεν πρόκειται να καθίσει στο εδώλιο καθώς μέχρι και σήμερα αγνοούνται τα ίχνη του. Μέσα από στοιχεία της δικογραφίας, η «Κ» επιχειρεί να φωτίσει τη δράση του και αναζητεί το νήμα που πιθανόν οδηγεί μέχρι το «φορτηγό του θανάτου».
«Δρομολόγιο CO2»
Το ταξίδι μέσα σε κοντέινερ πλοίων με ελλιπή οξυγόνωση ή ανάμεσα σε παλέτες με εμπορεύματα στις καρότσες φορτηγών που διασχίζουν τη Μάγχη, αποκαλείται στο Βιετνάμ δρομολόγιο «CO2» (διοξειδίου του άνθρακα). Είναι ακριβό και ριψοκίνδυνο. Τον Οκτώβριο του 2019, σε βιομηχανική περιοχή του Εσεξ, περίπου 40 χιλιόμετρα ανατολικά του Λονδίνου, οι αστυνομικοί αντίκρισαν ένα μακάβριο θέαμα. Μέσα στο κοντέινερ ενός φορτηγού που μόλις είχε φτάσει από το Βέλγιο, βρέθηκαν οι σοροί 39 ανθρώπων, εκ των οποίων οι δύο ήταν 15 ετών. Είχαν πεθάνει από ασφυξία και θερμοπληξία.
Κατά τη διάρκεια της διαδρομής τους, όσο λιγόστευε ο αέρας στο κοντέινερ, είχαν προσπαθήσει να καλέσουν σε βοήθεια. Χτυπούσαν τα τοιχώματα, τηλεφώνησαν σε έναν αριθμό εκτάκτου ανάγκης στο Βιετνάμ, επιχείρησαν να ανοίξουν τρύπα στην οροφή με ένα μεταλλικό κοντάρι που είχαν βρει. Κάθε απόπειρα ήταν μάταιη. Οταν αντιλήφθηκαν ότι δεν υπήρχε πιθανότητα διαφυγής κατέγραψαν στα κινητά τους τηλέφωνα αποχαιρετιστήρια μηνύματα για τους συγγενείς τους. «Μαμά, μπαμπά, σας αγαπώ πολύ. Πεθαίνω, δεν μπορώ πλέον να αναπνεύσω», έστειλε με sms στους γονείς της η 26χρονη Παμ Τι Τρα Μι, ένα από τα θύματα.
Στις 19 Νοεμβρίου 2019 κι ενώ είχε προηγηθεί έπειτα από τη διπλή έφοδο στην Αθήνα η εξάρθρωση ενός κυκλώματος διακινητών, η βρετανική Εθνική Υπηρεσία Αντιμετώπισης του Εγκλήματος ζήτησε τη συνεργασία των ελληνικών αρχών. Στη σχετική αλληλογραφία που ακολούθησε, αναφέρεται ότι δύο από τις γυναίκες που εντοπίστηκαν στα θύματα του φορτηγού στο Εσεξ έφεραν ελληνικά έγγραφα, βάσει των οποίων φαινόταν ότι είχαν κάνει αίτηση ασύλου στην Ελλάδα.
Σε αυτά εμφανίζονταν τα ονόματα: Μενγκλίνγκ Γουάνγκ, με δηλωμένη περιοχή κατοικίας στη χώρα μας το Μοσχάτο, και Τζιαμίν Ζεν με διεύθυνση κατοικίας στον Αγιο Ιωάννη Ρέντη. Σύμφωνα με σχετική έρευνα της ελληνικής υπηρεσίας ασύλου, αυτά τα στοιχεία θεωρήθηκαν ψευδή. Ακόμη και αν τα έγγραφα ήταν πλαστά, το γεγονός ότι ήταν ελληνικά συνηγορούσε ότι μπορεί με κάποιον τρόπο η διαδρομή τους να συνδεόταν με τη χώρα μας. Είτε οι συγκεκριμένες γυναίκες είχαν περάσει από ελληνικό έδαφος ή είχαν προμηθευτεί τα παραποιημένα έγγραφα από κάποιο δίκτυο με βάση στην Ελλάδα.
Το ελληνικό κινητό
Οι Βρετανοί είχαν και άλλα στοιχεία που ήθελαν να ελέγξουν. Μοιράστηκαν έναν ελληνικό αριθμό κινητού τηλεφώνου λέγοντας ότι μπορεί να σχετίζεται με την υπόθεση του Εσεξ. Ωστόσο από τη σχετική δικογραφία δεν προκύπτει εάν έγινε άρση απορρήτου στην Ελλάδα και εάν ταυτοποιήθηκε σε ποιον ανήκε αυτό το νούμερο. Οι Βρετανοί εστίασαν και σε έναν από τους συλληφθέντες διακινητές στην Αθήνα, τον 32χρονο Θιβετιανό J. Υποπτεύονταν ότι πρόκειται για τον αδελφό του «Τίγρη».
Το ταξίδι μέσα σε κοντέινερ πλοίων με ελλιπή οξυγόνωση ή ανάμεσα σε παλέτες με εμπορεύματα στις καρότσες φορτηγών που διασχίζουν τη Μάγχη, αποκαλείται στο Βιετνάμ δρομολόγιο «CO2» (διοξειδίου του άνθρακα). Είναι ακριβό και ριψοκίνδυνο. Τον Οκτώβριο του 2019, σε βιομηχανική περιοχή του Εσεξ, περίπου 40 χιλιόμετρα ανατολικά του Λονδίνου, οι αστυνομικοί αντίκρισαν ένα μακάβριο θέαμα. Μέσα στο κοντέινερ ενός φορτηγού που μόλις είχε φτάσει από το Βέλγιο, βρέθηκαν οι σοροί 39 ανθρώπων, εκ των οποίων οι δύο ήταν 15 ετών. Είχαν πεθάνει από ασφυξία και θερμοπληξία.
Κατά τη διάρκεια της διαδρομής τους, όσο λιγόστευε ο αέρας στο κοντέινερ, είχαν προσπαθήσει να καλέσουν σε βοήθεια. Χτυπούσαν τα τοιχώματα, τηλεφώνησαν σε έναν αριθμό εκτάκτου ανάγκης στο Βιετνάμ, επιχείρησαν να ανοίξουν τρύπα στην οροφή με ένα μεταλλικό κοντάρι που είχαν βρει. Κάθε απόπειρα ήταν μάταιη. Οταν αντιλήφθηκαν ότι δεν υπήρχε πιθανότητα διαφυγής κατέγραψαν στα κινητά τους τηλέφωνα αποχαιρετιστήρια μηνύματα για τους συγγενείς τους. «Μαμά, μπαμπά, σας αγαπώ πολύ. Πεθαίνω, δεν μπορώ πλέον να αναπνεύσω», έστειλε με sms στους γονείς της η 26χρονη Παμ Τι Τρα Μι, ένα από τα θύματα.
Στις 19 Νοεμβρίου 2019 κι ενώ είχε προηγηθεί έπειτα από τη διπλή έφοδο στην Αθήνα η εξάρθρωση ενός κυκλώματος διακινητών, η βρετανική Εθνική Υπηρεσία Αντιμετώπισης του Εγκλήματος ζήτησε τη συνεργασία των ελληνικών αρχών. Στη σχετική αλληλογραφία που ακολούθησε, αναφέρεται ότι δύο από τις γυναίκες που εντοπίστηκαν στα θύματα του φορτηγού στο Εσεξ έφεραν ελληνικά έγγραφα, βάσει των οποίων φαινόταν ότι είχαν κάνει αίτηση ασύλου στην Ελλάδα.
Σε αυτά εμφανίζονταν τα ονόματα: Μενγκλίνγκ Γουάνγκ, με δηλωμένη περιοχή κατοικίας στη χώρα μας το Μοσχάτο, και Τζιαμίν Ζεν με διεύθυνση κατοικίας στον Αγιο Ιωάννη Ρέντη. Σύμφωνα με σχετική έρευνα της ελληνικής υπηρεσίας ασύλου, αυτά τα στοιχεία θεωρήθηκαν ψευδή. Ακόμη και αν τα έγγραφα ήταν πλαστά, το γεγονός ότι ήταν ελληνικά συνηγορούσε ότι μπορεί με κάποιον τρόπο η διαδρομή τους να συνδεόταν με τη χώρα μας. Είτε οι συγκεκριμένες γυναίκες είχαν περάσει από ελληνικό έδαφος ή είχαν προμηθευτεί τα παραποιημένα έγγραφα από κάποιο δίκτυο με βάση στην Ελλάδα.
Το ελληνικό κινητό
Οι Βρετανοί είχαν και άλλα στοιχεία που ήθελαν να ελέγξουν. Μοιράστηκαν έναν ελληνικό αριθμό κινητού τηλεφώνου λέγοντας ότι μπορεί να σχετίζεται με την υπόθεση του Εσεξ. Ωστόσο από τη σχετική δικογραφία δεν προκύπτει εάν έγινε άρση απορρήτου στην Ελλάδα και εάν ταυτοποιήθηκε σε ποιον ανήκε αυτό το νούμερο. Οι Βρετανοί εστίασαν και σε έναν από τους συλληφθέντες διακινητές στην Αθήνα, τον 32χρονο Θιβετιανό J. Υποπτεύονταν ότι πρόκειται για τον αδελφό του «Τίγρη».
Κατά την έφοδο στο εργαστήριο πλαστών διαβατηρίων στην Καλλιθέα βρέθηκαν σύνεργα παραχάραξης, σφραγίδες και διαβατήρια Ταϊβάν, Κίνας και Κορέας. Στην κατοχή του J. εντοπίστηκαν τέσσερα κινητά τηλέφωνα και ένα i-Pad. Από την εξέτασή τους διαπιστώθηκε ότι ο 32χρονος είχε πολλές επικοινωνίες με τον «Τίγρη» μέσω WhatsApp. Του έστελνε φωτογραφίες διακινούμενων και πλαστών διαβατηρίων, συνομιλούσαν για το κόστος του ταξιδιού, τις πληρωμές και τις ημερομηνίες των αφίξεων. Μηνύματα που είχε ανταλλάξει ο J. με τον «Τίγρη» με φωτογραφίες διακινούμενων.
Φαινόταν ότι χρησιμοποιούσαν ως ενδιάμεσο σταθμό διακίνησης τη Σερβία. «Πιστεύεται ότι είναι μέλος οργανωμένου εγκληματικού κυκλώματος διακίνησης παράτυπων μεταναστών από τη νοτιοανατολική Ασία προς το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γαλλία», ανέφεραν οι Βρετανοί για τον «Τίγρη» και παρέθεταν τις ημερομηνίες κατά τις οποίες είχε καταγραφεί η διαμονή του στο Βελιγράδι το φθινόπωρο του 2019 στα ξενοδοχεία Eden Garden Suites και City Code Exclusive. Δέκα ημέρες μετά την εξάρθρωση του κυκλώματος στην Αθήνα, ο «Τίγρης» πέταξε από το Κατάρ στη Σρι Λάνκα. Εκτοτε παραμένει εξαφανισμένος.
Φαινόταν ότι χρησιμοποιούσαν ως ενδιάμεσο σταθμό διακίνησης τη Σερβία. «Πιστεύεται ότι είναι μέλος οργανωμένου εγκληματικού κυκλώματος διακίνησης παράτυπων μεταναστών από τη νοτιοανατολική Ασία προς το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γαλλία», ανέφεραν οι Βρετανοί για τον «Τίγρη» και παρέθεταν τις ημερομηνίες κατά τις οποίες είχε καταγραφεί η διαμονή του στο Βελιγράδι το φθινόπωρο του 2019 στα ξενοδοχεία Eden Garden Suites και City Code Exclusive. Δέκα ημέρες μετά την εξάρθρωση του κυκλώματος στην Αθήνα, ο «Τίγρης» πέταξε από το Κατάρ στη Σρι Λάνκα. Εκτοτε παραμένει εξαφανισμένος.
Το ταξίδι που δεν έγινε
Μετά την ανεύρεση των 39 νεκρών διακινούμενων στο Εσεξ, έγιναν εκτεταμένες έρευνες στη Βρετανία, στη Γαλλία, στο Βέλγιο και στο Βιετνάμ, που οδήγησαν σε συλλήψεις και πολυετείς καταδίκες των εμπλεκομένων. Ο ενδεχόμενος ρόλος του J. σε αυτή την υπόθεση δεν εξειδικεύτηκε ποτέ, ούτε εστάλη κάποιο σχετικό αίτημα δικαστικής συνδρομής ή έκδοσης εις βάρος του.
Ο ίδιος, απολογούμενος στον ανακριτή μετά τη σύλληψή του, δεν ανέφερε κάποιον συγγενικό δεσμό με τον «Τίγρη». Είπε ότι επικοινωνούσε μαζί του μέσω της εφαρμογής We Chat και ότι είχε πληρώσει 15.000 δολάρια το 2018 για να τον βοηθήσει να φτάσει μέσω Ελλάδας μέχρι το Παρίσι, όπου έλαβε κάρτα διαμονής πρόσφυγα. Την ίδια διαδρομή φέρεται να είχε ακολουθήσει ένα χρόνο νωρίτερα και η σύντροφος του J. Και εκείνη είχε ταξιδέψει με τη βοήθεια του «Τίγρη». Τον Αύγουστο του 2019, ο «Τίγρης» ζήτησε από τον J. να επιστρέψει στην Αθήνα και να «δουλέψει για λογαριασμό του στη διακίνηση ανθρώπων».
Για τον ίδιο σκοπό είχε σταλεί στην Ελλάδα και ένας Μαλαισιανός, ο οποίος θα αναλάμβανε την επεξεργασία των διαβατηρίων. Κατά την απολογία του ο Μαλαισιανός πλαστογράφος του δικτύου υποστήριξε ότι μέχρι τη σύλληψή του είχε προμηθεύσει πάνω από 20 παραποιημένα έγγραφα σε Θιβετιανούς, ενώ είχε συμμετοχή στη διακίνηση 11 ανθρώπων αεροπορικώς από την Ελλάδα με τελικό προορισμό το Παρίσι μέσω Ρώμης. Η αμοιβή που φέρεται να λάμβανε ήταν 500 δολάρια ανά διακινούμενο, ενώ ο «Τίγρης» φέρεται να τους έστελνε χρήματα για την πληρωμή τους τα οποία παραλάμβαναν από ένα κινέζικο μαγαζί ρούχων και υποδημάτων κοντά στην Ομόνοια.
Ο Μαλαισιανός πλαστογράφος υποστήριξε ότι ο ίδιος και ο J. «εξαναγκάστηκαν» να δουλέψουν για το κύκλωμα γιατί είχαν δημιουργήσει χρέη στις χώρες τους τα οποία έπρεπε με κάποιο τρόπο να ξεπληρώσουν. «Το δικό μου δάνειο πάρθηκε για να αντιμετωπίστούν θέματα υγείας της μητέρας μου», είπε.
Στα τέλη του Οκτωβρίου 2019 έφτασε στην ασφάλεια του λιμεναρχείου Πειραιά μια ανώνυμη καταγγελία για διακίνηση μεταναστών σε διαμέρισμα της οδού Σπετσών στην Κυψέλη. Οι 27 Θιβετιανοί διέμεναν σε αυτό το διαμέρισμα επί δύο μήνες και περίμεναν ότι το κύκλωμα θα τους προωθούσε κάποια στιγμή στη Βρετανία ή στη Γαλλία. Την ημέρα της εφόδου του Λιμενικού είχε κανονιστεί από τους διακινητές η μεταφορά τους με οχήματα στο Λουτράκι. Αρχικά είχε προγραμματιστεί να αναχωρήσει μία ομάδα των 11 ατόμων. Έπειτα θα ακολουθούσαν και οι υπόλοιποι. Θα επιβιβάζονταν σε σκάφος με σκοπό να φτάσουν μέχρι την Ιταλία. Το ταξίδι τους δεν έγινε ποτέ.
Μετά την ανεύρεση των 39 νεκρών διακινούμενων στο Εσεξ, έγιναν εκτεταμένες έρευνες στη Βρετανία, στη Γαλλία, στο Βέλγιο και στο Βιετνάμ, που οδήγησαν σε συλλήψεις και πολυετείς καταδίκες των εμπλεκομένων. Ο ενδεχόμενος ρόλος του J. σε αυτή την υπόθεση δεν εξειδικεύτηκε ποτέ, ούτε εστάλη κάποιο σχετικό αίτημα δικαστικής συνδρομής ή έκδοσης εις βάρος του.
Ο ίδιος, απολογούμενος στον ανακριτή μετά τη σύλληψή του, δεν ανέφερε κάποιον συγγενικό δεσμό με τον «Τίγρη». Είπε ότι επικοινωνούσε μαζί του μέσω της εφαρμογής We Chat και ότι είχε πληρώσει 15.000 δολάρια το 2018 για να τον βοηθήσει να φτάσει μέσω Ελλάδας μέχρι το Παρίσι, όπου έλαβε κάρτα διαμονής πρόσφυγα. Την ίδια διαδρομή φέρεται να είχε ακολουθήσει ένα χρόνο νωρίτερα και η σύντροφος του J. Και εκείνη είχε ταξιδέψει με τη βοήθεια του «Τίγρη». Τον Αύγουστο του 2019, ο «Τίγρης» ζήτησε από τον J. να επιστρέψει στην Αθήνα και να «δουλέψει για λογαριασμό του στη διακίνηση ανθρώπων».
Για τον ίδιο σκοπό είχε σταλεί στην Ελλάδα και ένας Μαλαισιανός, ο οποίος θα αναλάμβανε την επεξεργασία των διαβατηρίων. Κατά την απολογία του ο Μαλαισιανός πλαστογράφος του δικτύου υποστήριξε ότι μέχρι τη σύλληψή του είχε προμηθεύσει πάνω από 20 παραποιημένα έγγραφα σε Θιβετιανούς, ενώ είχε συμμετοχή στη διακίνηση 11 ανθρώπων αεροπορικώς από την Ελλάδα με τελικό προορισμό το Παρίσι μέσω Ρώμης. Η αμοιβή που φέρεται να λάμβανε ήταν 500 δολάρια ανά διακινούμενο, ενώ ο «Τίγρης» φέρεται να τους έστελνε χρήματα για την πληρωμή τους τα οποία παραλάμβαναν από ένα κινέζικο μαγαζί ρούχων και υποδημάτων κοντά στην Ομόνοια.
Ο Μαλαισιανός πλαστογράφος υποστήριξε ότι ο ίδιος και ο J. «εξαναγκάστηκαν» να δουλέψουν για το κύκλωμα γιατί είχαν δημιουργήσει χρέη στις χώρες τους τα οποία έπρεπε με κάποιο τρόπο να ξεπληρώσουν. «Το δικό μου δάνειο πάρθηκε για να αντιμετωπίστούν θέματα υγείας της μητέρας μου», είπε.
Στα τέλη του Οκτωβρίου 2019 έφτασε στην ασφάλεια του λιμεναρχείου Πειραιά μια ανώνυμη καταγγελία για διακίνηση μεταναστών σε διαμέρισμα της οδού Σπετσών στην Κυψέλη. Οι 27 Θιβετιανοί διέμεναν σε αυτό το διαμέρισμα επί δύο μήνες και περίμεναν ότι το κύκλωμα θα τους προωθούσε κάποια στιγμή στη Βρετανία ή στη Γαλλία. Την ημέρα της εφόδου του Λιμενικού είχε κανονιστεί από τους διακινητές η μεταφορά τους με οχήματα στο Λουτράκι. Αρχικά είχε προγραμματιστεί να αναχωρήσει μία ομάδα των 11 ατόμων. Έπειτα θα ακολουθούσαν και οι υπόλοιποι. Θα επιβιβάζονταν σε σκάφος με σκοπό να φτάσουν μέχρι την Ιταλία. Το ταξίδι τους δεν έγινε ποτέ.