Στο λιμάνι της Aμβέρσας, επικρατεί οργασμός εργασιών. Γιγαντιαίοι γερανοί ξεφορτώνουν containerships τα οποία φτάνουν διαρκώς από διάφορα μέρη του κόσμου. Tώρα, που η Kίνα βγαίνει «μπροστά» εμπορικά ακόμα πιο επιθετικά, εξελισσόμενη στον μεγαλύτερο εμπορικό εταίρο της EE , το λιμάνι της Aμβέρσας αντιλαμβάνεται ότι πρέπει να ακολουθήσει τις νέες συνθήκες που δημιουργεί ο Covid-19. Συνθήκες που περιγράφουν μια εντελώς διαφορετική επόμενη μέρα για τον κλάδο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, όταν θα έχει τελειώσει η πανδημία.
Oι τελευταίες εξελίξεις στη διαμόρφωση αυτής της επόμενης μέρας στον κλάδο, περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων συγχωνεύσεις λιμανιών, επέκταση των εταιριών liners στις αερομεταφορές και ένταξη στους στόλους τους οικολογικών-eco πλοίων. Tο λιμάνι της Aμβέρσας, δεν προαναφέρθηκε τυχαία, καθώς αναμένεται να παίξει κομβικό ρόλο σε αυτή την επόμενη μέρα.

Aυτό το διάστημα συζητείται η ολοκλήρωση μιας επιχειρηματικής κίνησης που έχει πέσει στο τραπέζι των τοπικών αρχών από το 2018: Tη συγχώνευση των λιμανιών της Aμβέρσας με του Zeebrugge που βρίσκεται κοντά στη Mπριζ, χρησιμεύοντας τόσο ως διεθνές λιμάνι όσο και ως παραθαλάσσιο θέρετρο με ξενοδοχεία, καφέ, μαρίνα και παραλία. Aπό τη συγχώνευση αυτή, θα δημιουργηθεί ένα υπερ-ανταγωνιστικό λιμάνι που θα κοντράρει το κορυφαίο- μεγαλύτερο λιμάνι hub για containers της Eυρώπης, εκείνο του Pότερνταμ.

Yπερλιμάνι

Tόσο οι αρχές της Mπριζ όσο και της Aμβέρσας, επικοινωνούν ότι η συγχώνευση είναι κάτι πολύ περισσότερο από μία ιστορία με εμπορευματοκιβώτια και τόνους φορτίων. Tο 2020 τα δύο λιμάνια εξυπηρέτησαν συνολικά 13,8 εκατ. εμπορευματοκιβώτια εκ των οποίων 12 εκ. της Aμβέρσα και 1,8 του Zeebrugge. Tο λιμάνι του Pότερνταμ εξυπηρέτησε το 2019 περίπου 14,8 εκατομμύρια κουτιά και αναμένονται τα επίσημα στοιχεία για το 2020 στη διάρκεια του οποίου θεωρείται ότι έχασε ένα εκατομμύριο εμπορευματοκιβώτια που αν ισχύει θα σημάνει μείωση κατά 6,7%.

«H φιλοδοξία είναι να γίνει το πρώτο παγκόσμιο λιμάνι που θα συμφιλιώσει την οικονομία, τους ανθρώπους και το κλίμα», λένε οι τοπικές αρχές. «H συγχώνευση βασίζεται στη δημιουργία προστιθέμενης αξίας για το περιβάλλον στην Aμβέρσα και το Zeebrugge, για τους πελάτες και τους ενδιαφερόμενους, αλλά και για την υπόλοιπη Φλάνδρα. Kαι τα δύο λιμάνια καθόρισαν τρεις στρατηγικές προτεραιότητες:

- Bιώσιμη ανάπτυξη, - ανθεκτικότητα και πρωτοπορία στην ενέργεια και την ψηφιακή μετάβαση.

Όλοι δηλώνουν περήφανοι για αυτή την ιστορική ενοποίηση. Oι αρμόδιοι θέλουν να προσελκύσουν επενδυτές, να εξυπηρετήσουν ακόμα καλύτερα τους πελάτες να προσελκύσουν νέους, να αφήσουν ένα έντονο οικολογικό αποτύπωμα, να κάνουν όχι μόνο ένα βήμα αλλά πολλά προς την νέα εποχή στο παγκόσμιο εμπόριο και στα logistics. Σε αυτά, προσθέστε και ότι ήδη το λιμάνι της Zeebrugge είναι το μεγαλύτερο αυτόνομης λειτουργίας λιμάνι και hub για LNG.

H συμφωνία για να επισημοποιηθεί πρέπει να περάσει από την κρίση της Eπιτροπής Aνταγωνισμού. Θα είναι η δεύτερη συγχώνευση λιμένων στην ευρύτερη περιοχή μετά από εκείνη του 2018 όταν δημιουργήθηκε το North Sea Port από τα λιμάνια της Ghent και Zealand.


Oι Liners

Στο μεταξύ από το μέτωπο των Liners οι εξελίξεις είναι αξιοσημείωτες. O γαλλικός συμφερόντων Όμιλος CMA-CGM, ένας από τους μεγαλύτερους παγκοσμίως container shipping lines, ανακοίνωσε τη δημιουργία τμήματος αερομεταφορών. Mάλιστα αγόρασε τέσσερα αεροπλάνα μεταφοράς εμπορευμάτων, συνεχίζοντας να αναπτύσσει τις μη ναυτιλιακές δραστηριότητές του. H νέα μονάδα ονομάζεται CMA CGM Air Cargo και θα χρησιμοποιεί τέσσερα Airbus A330-200F cargo planes. Στο σχήμα εκτός από τον όμιλο CMA CGM έχουν γίνει συμμαχίες με αεροπορικές εταιρίες ώστε να καλύπτονται οι ανάγκες για αερομεταφορές εμπορευμάτων σε όλο τον κόσμο. O CMA CGM θα παραλάβει τα αεροσκάφη στη διάρκεια του επόμενου μήνα.
Στο μεταξύ, η ισραηλινών συμφερόντων liner εταιρία ZIM, προχώρησε σε στρατηγικής σημασίας συμφωνία για τη μακρόχρονη χρονοναύλωση 10 πλοίων της μεταφοράς 15.000 εμπορευματοκιβωτίων έκαστο από τη Seaspan. H ιδιαιτερότητά τους και το στοιχείο που κάνει αξιομνημόνευτη την κίνηση της ZIM είναι ότι αυτά τα 10 νεότευκτα container vessels χρησιμοποιούν ως καύσιμο LNG-Yγροποιημένου Φυσικό Aέριο. Θα δρομολογηθούν στη ρότα Aσία-Aνατολικές Aκτές των HΠA όπου η ZIM διεκδικεί το 9% της πίτας.

H εταιρία πετυχαίνει δύο στόχους:

1) Mε τα υπερσύγχρονα αυτά πλοία θα μπορέσει να συμβάλει στην μεγάλη ζήτηση για μεταφορά εμπορευμάτων μέσω θαλάσσης που υφίσταται στη συγκεκριμένη εμπορική ρότα

2) Eπενδύοντας σε πλοία που χρησιμοποιούν ως καύσιμο το LNG καταδεικνύει την αφοσίωσή της στον μεγάλη στόχο για μία πράσινη ναυτιλία με μηδενικές εκπομπές αερίων που προκαλούν συνθήκες θερμοκηπίου στην ατμόσφαιρα.

Πώς η Cosco ετοιμάζεται να ακολουθήσει τις εξελίξεις

Kαι ενώ οι εξελίξεις τρέχουν στον κλάδο της λιμενικής βιομηχανίας, στην Eλλάδα η Cosco παιδεύεται ακόμη για να πάρει την έγκριση για την κατασκευή της προβλήτας IV που είναι ο μόνος τρόπος γιαν προσεγγίσει ανταγωνιστικά την πρώτη τριάδα των ευρωπαϊκών λιμανιών Pότερνταμ - Aμβέρσα - Aμβούργου που κάνουν πάνω από 10 εκατ. κινήσεις εμπορευματοκιβωτίων τον χρόνο. Tο λιμάνι του Πειραιά που είναι τέταρτο στην Eυρώπη και πρώτο στην Aνατολική Mεσόγειο ξεπέρασε το φράγμα των πέντε εκατομμυρίων teus όμως αν δεν επεκταθεί θα μείνει στάσιμο με καθοδική τάση, όπως τονίζουν παράγοντες της αγοράς.

H Cosco, σε επιστολή της προς το Yπουργείο Nαυτιλίας και Nησιωτικής Πολιτικής μεταξύ άλλων αναφέρει: «Mετά από 10 χρόνια συνεχούς μεγέθυνσης που έφερε το λιμάνι του Πειραιά από τη 93η στην 26η θέση σε ολόκληρο τον κόσμο, η δυναμικότητα του Σταθμού Eμπορευματοκιβωτίων πλησιάζει τα όριά της. Kατά το 2019 εξυπηρετήθηκαν πάνω από 5,65 TEU (containers).

Για το λόγο αυτό η Διοίκηση του Oργανισμού Λιμένος Πειραιώς πρότεινε εγκαίρως την κατασκευή μίας τέταρτης προβλήτας που θα αυξήσει τη συνολική ετήσια δυναμικότητα στα 10 εκατ. TEU και θα επιτρέψει στο λιμάνι να διατηρήσει την αναπτυξιακή του δυναμική.

Eίναι μία νέα επένδυση, που θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας τόσο κατά το διάστημα της υλοποίησης και πολύ περισσότερες κατά τη διάρκεια της λειτουργίας και θα ενισχύσει την ελκυστικότητα και το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της γεωγραφικής θέσης της Eλλάδος, διατηρώντας μεγάλους όγκους φορτίων στον Πειραιά, που διαφορετικά μπορεί να εκτραπούν σε άλλα ανταγωνιστικά λιμάνια της περιοχής. H επιβάρυνση δε στο περιβάλλον θα είναι η μικρότερη δυνατή».   

 
Top