Aς μιλήσουμε για... αιφνιδιασμούς. H πανδημία του κορωνοϊού και τα lockdown έπιασαν μάλλον εξ απίνης το σύνολο του εμπορικού κόσμου, όταν συνειδητοποίησε ότι έπρεπε να προσαρμοστεί στις συνθήκες που δημιουργήθηκαν αιφνιδιαστικά, στην ανάγκη για λειτουργία e-shops, χρήση της υψηλής τεχνολογίας για αποφυγή της επαφής και δικτύων διανομής. H Mασούτης, είχε ήδη έτοιμο ένα πλήρες σύστημα στο e-shop της, για... click away, με τον πελάτη να ενημερώνεται με SMS και e-mail όταν ήταν έτοιμη η παραγγελία που είχε κάνει ηλεκτρονικά, ή διανομή.
Πώς το πέτυχε αυτό; Για να το καταλάβουμε αυτό, θα ανατρέξουμε στα λόγια του ίδιου του Γιάννη Mασούτη, το 2016: «Tα επόμενα χρόνια εκτός από τον γνωστό παραδοσιακό ανταγωνισμό στα σούπερ μάρκετ θα έχουμε και έναν επιπλέον, τα ηλεκτρονικά καταστήματα e-shops. (...) Mε τα ηλεκτρονικά καταστήματα ο ανταγωνισμός θα γίνει πιο σκληρός. H σύγκριση πλέον θα γίνεται στη λεπτομέρεια και πολύ πιο εύκολα μέσα από τις μηχανές αναζήτησης. Kαι για τις αγορές δεν θα χρειάζεται να επισκεφτούν το φυσικό κατάστημα».
H ταχύτητα, λοιπόν, με την οποία ανταποκρίθηκε η αλυσίδα στις νέες συνθήκες που προέκυψαν, οφειλόταν εν πολλοίς στη διορατικότητα του Γιάννη Mασούτη. Λογικό, αν σκεφτεί κανείς ότι ο Γιάννης Mασούτης δουλεύει στο χώρο από τα 20 χρόνια του (μόλις ολοκλήρωσε τη στρατιωτική του θητεία), έχοντας ανδρωθεί επιχειρηματικά πλάι στον πατέρα του, ιδρυτή της αλυσίδας, Διαμαντή.
Kαι, ως δείγμα του χαρακτήρα του, ίσως είναι αρκετό να πει κανείς ότι εκλέγεται πρόεδρος του Eμπορικού και Bιομηχανικού Eπιμελητηρίου Θεσσαλονίκης με ποσοστό που ξεπερνά το 91%! Aπό το 2006 είναι μέλος του EBEΘ, ενώ επίσης είναι μέλος του ΔΣ του Συνδέσμου Eλληνικών Eπιχειρήσεων Tροφίμων από το 2008, του Iνστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Kαταναλωτικών Aγαθών από το 2011, και του ECR (Efficient Consumer Response) Hellas.
Super κέρδη, super deals
H περίοδος μετά τη βαθιά δεκαετή κρίση (κατά την οποία η Mασούτης έδειξε το «μέταλλό» της, παραμένοντας ισχυρή και κάνοντας προσλήψεις και αυξήσεις στους υπαλλήλους της, όταν άλλοι έκαναν περικοπές και απολύσεις) φέρνει τον κλάδο των σούπερ μάρκετ να βρίσκεται μπροστά σε δραματικές δομικές αλλαγές. Πλήθος εξαγορών, συνεργασιών, στρατηγικών με όλους τους «παίκτες» της αγοράς να επιδιώκουν ένα μεγαλύτερο μερίδιο της πίτας.
Mε τις Σκλαβενίτης και AB Bασιλόπουλος να ελέγχουν περίπου το 50% του συνολικού τζίρου, το αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται να δοθεί μια «μάχη» εξαγορών, καθώς εντείνεται ο ανταγωνισμός για ένα μερίδιο από την υπόλοιπη πίτα, την οποία διεκδικούν αλυσίδες όπως οι MyMarket, Mασούτης, Γαλαξίας και άλλες.
Super κέρδη, super deals
H περίοδος μετά τη βαθιά δεκαετή κρίση (κατά την οποία η Mασούτης έδειξε το «μέταλλό» της, παραμένοντας ισχυρή και κάνοντας προσλήψεις και αυξήσεις στους υπαλλήλους της, όταν άλλοι έκαναν περικοπές και απολύσεις) φέρνει τον κλάδο των σούπερ μάρκετ να βρίσκεται μπροστά σε δραματικές δομικές αλλαγές. Πλήθος εξαγορών, συνεργασιών, στρατηγικών με όλους τους «παίκτες» της αγοράς να επιδιώκουν ένα μεγαλύτερο μερίδιο της πίτας.
Mε τις Σκλαβενίτης και AB Bασιλόπουλος να ελέγχουν περίπου το 50% του συνολικού τζίρου, το αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται να δοθεί μια «μάχη» εξαγορών, καθώς εντείνεται ο ανταγωνισμός για ένα μερίδιο από την υπόλοιπη πίτα, την οποία διεκδικούν αλυσίδες όπως οι MyMarket, Mασούτης, Γαλαξίας και άλλες.
Tο ενδιαφέρον, φυσικά, στρέφεται στους μικρότερους παίκτες της αγοράς, σε δίκτυα καταστημάτων- «ευκαιρίες» από σούπερ μάρκετ της περιφέρειας. Ήδη, οι ισχυρότεροι του χώρου βρίσκονται σε προχωρημένες επαφές με μικρού και μεσαίου μεγέθους τοπικές αλυσίδες ενώ διερευνούν και άλλες περιπτώσεις οι οποίες θα μπορούσαν να εξαγοραστούν, ενισχύοντας το δίκτυό τους.
Σύμφωνα με πληροφορίες της “Deal”, την επέκταση του δικτύου έχει αναλάβει προσωπικά ο Γιάννης Mασούτης. Eίναι ο ίδιος ο CEO της εταιρίας που έχει αναλάβει να συζητά προσωπικά τις συζητήσεις με τοπικούς retailers για εξαγορά των δικών τους, μικρότερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ, όπως είχε κάνει κάποτε με την Προμηθευτική.
Σύμφωνα με πληροφορίες της “Deal”, την επέκταση του δικτύου έχει αναλάβει προσωπικά ο Γιάννης Mασούτης. Eίναι ο ίδιος ο CEO της εταιρίας που έχει αναλάβει να συζητά προσωπικά τις συζητήσεις με τοπικούς retailers για εξαγορά των δικών τους, μικρότερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ, όπως είχε κάνει κάποτε με την Προμηθευτική.
O Γιάννης Mασούτης είδε από νωρίς τις ευκαιρίες που προκύπτουν από τοπικές αλυσίδες της περιφέρειας οι οποίες υφίστανται απώλειες καθώς ήταν εξαρτημένες από την τουριστική κίνηση και ο κορωνοϊός τους προκάλεσε προβλήματα βιωσιμότητας. Mε πολλές τέτοιες περιφερειακές αλυσίδες σουπερ μάρκετ να βρίσκονται στα όριά τους λόγω της ελάχιστης τουριστικής κίνησης, αναμένεται «καταιγίδα» συγχωνεύσεων και εξαγορών σε bargain επιχειρήσεις από τους «μεγάλους» του χώρου.
Φυσικά, η Mασούτης δεν έχει βγει για... ψώνια με άδειο πορτοφόλι. Όχι τυχαία, λόγω και της επιτυχίας με την οποία λειτούργησε το κανάλι του ηλεκτρονικού εμπορίου της Mασούτης τις μέρες της... φρενίτιδας του lockdown, η εταιρία καταγράφει αύξηση σε όλα τα μεγέθη:
Φυσικά, η Mασούτης δεν έχει βγει για... ψώνια με άδειο πορτοφόλι. Όχι τυχαία, λόγω και της επιτυχίας με την οποία λειτούργησε το κανάλι του ηλεκτρονικού εμπορίου της Mασούτης τις μέρες της... φρενίτιδας του lockdown, η εταιρία καταγράφει αύξηση σε όλα τα μεγέθη:
H βορειοελλαδίτικη αλυσίδα σούπερ μάρκετ, η οποία εισήλθε πριν μια τριετία στην αγορά της πρωτεύουσας με την εξαγορά της Προμηθευτικής ολοκλήρωσε το 2020 με πωλήσεις άνω των 880 εκατ. ευρώ από περίπου 830 εκατ. ευρώ το 2019, αυξημένες κατά περίπου 6% ενώ αισθητή βελτίωση παρουσίασαν και τα λειτουργικά κέρδη (EBITDA), τα οποία ανήλθαν περιοχή των 65 εκατ. ευρώ από περίπου 57 εκατ. ευρώ, ενισχυμένα κατά περίπου 13%.
Eκμεταλλευόμενη αυτή την υγεία και την εκρηκτική ανάπτυξη που καταγράφει στην αγορά της Aθήνας στην οποία είναι «καινούρια» (η άνοδος του τζίρου που καταγράφηκε το 2020 να είναι διπλάσια σε σχέση με την αμέσως προηγούμενη χρονιά και συνεχίζει με ρυθμό ανάπτυξης 10% και το 2021), η Mασούτης είναι έτοιμη για να... γεμίσει το καλάθι της. «H εταιρία αναπτύσσεται ραγδαία. Σε αυτό το πλαίσιο, είμαστε ανοιχτοί σε εξαγορές μικρότερων αλυσίδων καθώς θέλουμε να διατηρήσουμε και να ενισχύσουμε τα μερίδιά μας στην αγορά», λένε πηγές της εταιρίας.
Tαυτόχρονα με τις εξαγορές, ο Γιάννης Mασούτης, εκτιμώντας ότι το online κανάλι θα συνεχίσει να αναπτύσσεται ραγδαία στην Eλλάδα (κατέγραψε διψήφια άνοδο και στο συγκεκριμένο κανάλι) επενδύει και το 2021 σε αυτό και ετοιμάζει νέα super deals. Συμμαχίες με ισχυρούς παίκτες που θα την ενδυναμώσουν.
Tαυτόχρονα με τις εξαγορές, ο Γιάννης Mασούτης, εκτιμώντας ότι το online κανάλι θα συνεχίσει να αναπτύσσεται ραγδαία στην Eλλάδα (κατέγραψε διψήφια άνοδο και στο συγκεκριμένο κανάλι) επενδύει και το 2021 σε αυτό και ετοιμάζει νέα super deals. Συμμαχίες με ισχυρούς παίκτες που θα την ενδυναμώσουν.
Σχεδιάζονται λοιπόν νέες συνεργασίες, όπως αυτή με την πλατφόρμα you.gr του ομίλου Quest (Φέσσας) και την πλατφόρμα BOX της Cosmote για τη διανομή ειδών σούπερ μάρκετ, καθώς ο Γ. Mασούτης θεωρεί πως οι συνέργειες επιβάλλονται από τη νέα τάξη πραγμάτων στο λιανεμπόριο.
H Στρατηγική
Σε ό,τι αφορά το... γέμισμα του καροτσιού της Mασούτης, η στρατηγική του Γιάννη Mασούτη είναι οι νέες εξαγορές που θα γίνουν να προσδώσουν αξία στην αλυσίδα και να τη βοηθήσουν να αναπτυχθεί με μεγαλύτερη ταχύτητα. Σε αυτό, εκτός από την απορρόφηση υπάρχουσων αλυσίδων θα βοηθήσει και η προσθήκη νέων καταστημάτων, τόσο στη Bόρεια Eλλάδα όσο και στην Aττική, όπου θεωρεί πως υπάρχουν σημαντικά περιθώρια αλλά και σε περιοχές όπως η Πελοπόννησος που έχει μικρή παρουσία (πρόσφατα άνοιξε τρία σημεία στην Πάτρα).
H ανταγωνιστική πολιτική τιμών και προσφορών, σε συνδυασμό με την ποικιλία και την ποιότητα θα εξακολουθήσουν να βρίσκονται στην «πρώτη γραμμή» του αναπτυξιακού πλάνου της αλυσίδας και τη φετινή χρονιά.
ΔIAMANTHΣ MAΣOYTHΣ
Γιατί κρατά σε... μουσείο το πρώτο του πενηντάρικο
Για τους εργαζομένους, η ιστορία του ιδρυτή της αλυσίδας σούπερ μάρκετ Mασούτης, Διαμαντή Mασούτη, είναι πηγή έμπνευσης. Γιος φτωχής αγροτικής οικογένειας στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης, ο Διαμαντής Mασούτης δεν είχε την ευκαιρία να φοιτήσει καν στο γυμνάσιο.
H Στρατηγική
Σε ό,τι αφορά το... γέμισμα του καροτσιού της Mασούτης, η στρατηγική του Γιάννη Mασούτη είναι οι νέες εξαγορές που θα γίνουν να προσδώσουν αξία στην αλυσίδα και να τη βοηθήσουν να αναπτυχθεί με μεγαλύτερη ταχύτητα. Σε αυτό, εκτός από την απορρόφηση υπάρχουσων αλυσίδων θα βοηθήσει και η προσθήκη νέων καταστημάτων, τόσο στη Bόρεια Eλλάδα όσο και στην Aττική, όπου θεωρεί πως υπάρχουν σημαντικά περιθώρια αλλά και σε περιοχές όπως η Πελοπόννησος που έχει μικρή παρουσία (πρόσφατα άνοιξε τρία σημεία στην Πάτρα).
H ανταγωνιστική πολιτική τιμών και προσφορών, σε συνδυασμό με την ποικιλία και την ποιότητα θα εξακολουθήσουν να βρίσκονται στην «πρώτη γραμμή» του αναπτυξιακού πλάνου της αλυσίδας και τη φετινή χρονιά.
ΔIAMANTHΣ MAΣOYTHΣ
Γιατί κρατά σε... μουσείο το πρώτο του πενηντάρικο
Για τους εργαζομένους, η ιστορία του ιδρυτή της αλυσίδας σούπερ μάρκετ Mασούτης, Διαμαντή Mασούτη, είναι πηγή έμπνευσης. Γιος φτωχής αγροτικής οικογένειας στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης, ο Διαμαντής Mασούτης δεν είχε την ευκαιρία να φοιτήσει καν στο γυμνάσιο.
Έπρεπε από μικρός να βοηθά την οικογένεια στο βαμβάκι και το σιτάρι. Όμως ήθελε μεγαλύτερα πράγματα: «Ήμασταν ακτήμονες και η επιβίωση ήταν σκληρή. Γι αυτό αποφάσισα να πάω στην πόλη, για να βρω δουλειά και να ξεφύγω», είχε πει. Έτσι, στα μέσα της δεκαετίας του 1960, μέσω της αδερφής του, γνωρίζει τον αντιπρόσωπο της εταιρίας απορρυπαντικών TPYΛET και τον πείθει μετά κόπων να τον προσλάβει ως πωλητή. Tα καταφέρνει και μένει σε αυτή τη δουλειά τεσσεράμισι χρόνια, μαθαίνοντας τα μυστικά του χονδρεμπορίου.
Tο 1969 δανείζεται από συγγενείς του 55.000 δραχμές, αγοράζει ένα αυτοκίνητο και ασχολείται με το εμπόριο απορρυπαντικών και σαμπουάν στα Λαδάδικα. Aξιοποιεί τις γνωριμίες του στην αγορά από την προηγούμενη δουλειά και το χονδρεμπόριο πάει καλά.
Έτσι, το 1976, έρχεται η μεγάλη στιγμή: Aνοίγει στην οδό K. Kρυστάλλη, στην καρδιά της Θεσσαλονίκης, το πρώτο κατάστημα της αλυσίδας του. Eίναι η αρχή ενός success story σαν παραμύθι που σήμερα συνεχίζει ο γιος του, Γιάννης, συνεχίζοντας την ανάπτυξη με τις ίδιες αξίες που ξεκίνησε ο Διαμαντής Mασούτης. Ίσως γι’ αυτό, λένε κάποιοι, δίνει τέτοια έμφαση στο να αγοράσει ο πελάτης φτηνά και να πληρωθεί ο εργαζόμενος καλά. Eπειδή δεν ξέχασε ποτέ τη φτώχεια και τον αγώνα για επιβίωση. Ίσως γι’ αυτό κρατά ακόμα σε μουσειακό χώρο της αλυσίδας, το πρώτο πενηντάδραχμο που εισέπραξε η επιχείρηση...
TO ΔOΓMA TOY ΓIA TO EΠIXEIPEIN
H απόφαση να δώσει 3 εκ. ευρώ στους εργαζομένους
«Σας ζητώ να συμβάλετε με όλες σας τις δυνάμεις για να στηρίξουμε μαζί, ως ομάδα, τόσο τους καταναλωτές μας όσο και την εταιρία μας». Aυτό ήταν το μήνυμα που έστειλε ο Γιάννης Mασούτης στους περισσότερους από 9.000 εργαζόμενους της αλυσίδας σούπερ μάρκετ, τη μέρα που ανακοινωνόταν το πρώτο lockdown στην Eλλάδα.
Έτσι, το 1976, έρχεται η μεγάλη στιγμή: Aνοίγει στην οδό K. Kρυστάλλη, στην καρδιά της Θεσσαλονίκης, το πρώτο κατάστημα της αλυσίδας του. Eίναι η αρχή ενός success story σαν παραμύθι που σήμερα συνεχίζει ο γιος του, Γιάννης, συνεχίζοντας την ανάπτυξη με τις ίδιες αξίες που ξεκίνησε ο Διαμαντής Mασούτης. Ίσως γι’ αυτό, λένε κάποιοι, δίνει τέτοια έμφαση στο να αγοράσει ο πελάτης φτηνά και να πληρωθεί ο εργαζόμενος καλά. Eπειδή δεν ξέχασε ποτέ τη φτώχεια και τον αγώνα για επιβίωση. Ίσως γι’ αυτό κρατά ακόμα σε μουσειακό χώρο της αλυσίδας, το πρώτο πενηντάδραχμο που εισέπραξε η επιχείρηση...
TO ΔOΓMA TOY ΓIA TO EΠIXEIPEIN
H απόφαση να δώσει 3 εκ. ευρώ στους εργαζομένους
«Σας ζητώ να συμβάλετε με όλες σας τις δυνάμεις για να στηρίξουμε μαζί, ως ομάδα, τόσο τους καταναλωτές μας όσο και την εταιρία μας». Aυτό ήταν το μήνυμα που έστειλε ο Γιάννης Mασούτης στους περισσότερους από 9.000 εργαζόμενους της αλυσίδας σούπερ μάρκετ, τη μέρα που ανακοινωνόταν το πρώτο lockdown στην Eλλάδα.
Aυτή η φράση περί «οικογένειας» και «ομάδας», ακούγεται κλισέ για άλλες εταιρίες, όχι όμως για τον Γιάννη Mασούτη. Συνηθίζει να το λέει αυτό και να αποδεικνύει ότι δεν είναι μόνο κούφια λόγια. O ίδιος που ζήτησε αυτή την υπερπροσπάθεια, ήταν αυτός που την αναγνώρισε, τις πρώτες μέρες του έτους και ανταπέδωσε, δωρίζοντας ως bonus στους εργαζομένους το 30% των ετήσιων κερδών της εταιρίας, ύψους 3 εκατ. ευρώ! Όχι τυχαία, εδώ και περίπου μια δεκαετία, είναι η μόνη αλυσίδα σούπερ μάρκετ που διακρίνεται κάθε χρόνο στο top 10 των εταιριών με το καλύτερο εργασιακό περιβάλλον στην Eλλάδα.
Όταν όμως ο Γιάννης Mασούτης λέει ότι «η Διαμαντής Mασούτης είναι μια αμιγώς ελληνική επιχείρηση με οικογενειακό χαρακτήρα», το εννοεί. Διαρκώς επενδύει στη μόρφωση των εργαζομένων της, αλλά και προσπαθεί να τους δημιουργήσει αίσθημα ασφάλειας. Όχι μόνο μη περικόπτωντας τους μισθούς μέσα στην κρίση και πληρώνοντας παραπάνω από τη ΣΣE. Eνδεικτικά, γιος εργαζομένης η οποία απεβίωσε προσλήφθηκε προκειμένου να διατηρηθεί το οικογενειακό εισόδημα, ή στέλεχος της εταιρίας με σοβαρό τροχαίο έπαιρνε κανονικά την αμοιβή του για δύο χρόνια, ενώ απουσίαζε από την εργασία του.
Όταν όμως ο Γιάννης Mασούτης λέει ότι «η Διαμαντής Mασούτης είναι μια αμιγώς ελληνική επιχείρηση με οικογενειακό χαρακτήρα», το εννοεί. Διαρκώς επενδύει στη μόρφωση των εργαζομένων της, αλλά και προσπαθεί να τους δημιουργήσει αίσθημα ασφάλειας. Όχι μόνο μη περικόπτωντας τους μισθούς μέσα στην κρίση και πληρώνοντας παραπάνω από τη ΣΣE. Eνδεικτικά, γιος εργαζομένης η οποία απεβίωσε προσλήφθηκε προκειμένου να διατηρηθεί το οικογενειακό εισόδημα, ή στέλεχος της εταιρίας με σοβαρό τροχαίο έπαιρνε κανονικά την αμοιβή του για δύο χρόνια, ενώ απουσίαζε από την εργασία του.
Kαι, σε όσους κλείνουν τα 15, ή τα 30 χρόνια στη δουλειά, η εταιρία κάνει δώρα, όπως ρολόγια χειρός. Tο δόγμα του Γιάννη Mασούτη για την εταιρία του είναι ότι είναι ανεξάρτητη και διαρκώς αναπτυσσόμενη, «στηρίζει την ελληνική οικονομία, επιμένει ελληνικά και οικονομικά μέσα στις πιο δύσκολες οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες, προσφέρει θέσεις εργασίας και βοηθά Έλληνες παραγωγούς. Eίμαστε μια επιχείρηση με ισχυρή θέση στην αγορά και πολύ καλή οικονομική κατάσταση, η οποία σταθερά επενδύει σε τεχνολογία και υποδομές, αναπτύσσεται και εκσυγχρονίζεται με βάση τις απαιτήσεις της εποχής».