Αποστολή ΗΠΑ, Χρήστος Μαζανίτης
Τις τελευταίες ημέρες φαίνεται ότι υπάρχει έντονη κινητικότητα στο «ελληνικό πεντάγωνο» στο θέμα της απόκτησης των ελικοπτέρων ανθυποβρυχιακού πολέμου MH-60R, γνωστά κι ως Romeo.
Με συντονισμένες ενέργειες, το ΓΕΕΘΑ και η ηγεσία του ΠολεμικούΝαυτικού βρίσκονται σε συνεχείς επαφές με το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, ώστε να τρέξουν οι διαδικασίες για την G2G (Government to Government – διακρατική) συμφωνία με τις ΗΠΑ για την επιτάχυνση των διαδικασιών άμεσης έναρξης της συμφωνίας για την προμήθεια των ελικοπτέρων, με το πρώτο να φθάνει το πρώτο εξάμηνο του 2021 – με την προϋπόθεση ότι όλα θα κυλήσουν βάσει προγράμματος.
Πριν ξεκινήσει η καραντίνα κι οι απαγορεύσεις πτήσεων λόγω κορονοϊού, ταξιδέψαμε στον Stratford, στο Connecticut των Ηνωμένων Πολιτειών και μπήκαμε στο εργοστάσιο παραγωγής των Romeo, εκεί όπου κατασκευάζονται και τα γνωστά ελικόπτερα BlackHawk.
Εντυπωσιάζει η τάξη και η καθαριότητα που επικρατεί σε όλους τους χώρους του εργοστασίου. Θα έλεγε κάποιος ότι προσομοιάζει περισσότερο με ιατρικό χώρο παρά με εργοστάσιο κατασκευής και συναρμολόγησης των πιο σύγχρονων ελικοπτέρων του κόσμου.
Στην ξενάγησή μας ήταν δίπλα μας ο πρόεδρος του Μουσείου Ιστορίας Igor Sikorsky, Dan Libertino. Είναι ο άνθρωπος που για πάνω από 20 χρόνια ήταν στο πλευρό του ιδρυτή της εταιρείας, και εφευρέτη του ελικοπτέρου, Igor Sikorsky. Έχει ζήσει από την δεκαετία του ᾽50 μέχρι σήμερα όλη την εξέλιξη της γραμμής παραγωγής του εργοστασίου και ξέρει απ᾽έξω όλους τους εργαζόμενους και όλες τις γωνιές των εγκαταστάσεων. Κι αν νομίζετε ότι μιλάμε για κάτι απλό, αναλογιστείτε ότι όλες οι εγκαταστάσεις εκτείνονται σε περίπου 100.000 τετραγωνικά μέτρα, στα οποία εργάζονται πάνω από 8.000 άνθρωποι!
Δίπλα μας ήταν ο διευθυντής Επικοινωνίας, Frans Jurgens και ο Διευθυντής Επιχειρηματικής Ανάπτυξης της Lockheed Martin, Γρηγόρης Κουτσογιάννης.
Όπως μας εξήγησαν, η Ελλάδα επωφελείται σε… σκανδαλώδη βαθμό από την διακρατική συμφωνία προμήθειας των Romeo, αφού στην τιμή των τριών, προμηθεύεται τέσσερα, με όλη την υποστήριξή τους, κάτι που αποτελεί μεγάλη επιτυχία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, του ΓΕΕΘΑ και του ΓΕΝ. Ενώ, σε ότι αφορά το θέμα υποστήριξης των Sikorsky Aegean Hawk, που επιχειρούν από τις ελληνικές φρεγάτες, αυτή θα γίνει αποκλειστικά σε ελληνικό εργοστάσιο, δίνοντας πολύτιμες οικονομικές ανάσες.
Ο συνεχιστής του μύθου Sikorsky, πρόεδρος του Μουσείου Ιστορίας Igor Sikorsky, Dan Libertino, μας δείχνει το Τμήμα Στέγασης των ευαίσθητων τμημάτων κατασκευής του ελικοπτέρου Μπρος στο πολύτιμο κομμάτι του ρότορα, λίγο πριν την τελική επεξεργασία, κατασκευασμένο από κράμα υλικών, για μεγαλύτερη αντοχή.Μαζί με τον Διευθυντή Επιχειρηματικής Ανάπτυξης της Lockheed Martin, Γρηγόρη Κουτσογιάννη και τον Πρόεδρο Dan Libertino μπρος στην γραμμή παραγωγής των BlackHawk
Κάθε ομάδα απασχολείται για λίγες ημέρες σε κάθε ελικόπτερο, στην γραμμή παραγωγής, εκτελώντας διαφορετικές εργασίες και ελέγχους
Στον σταθμό 5 το ελικόπτερο βρίσκεται στο προτελευταίο στάδιο. Είναι το σημείο που μπαίνουν τα ηλεκτρονικά συστήματα και το κοκπιτ