Μάθε τώρα να «διαβάζεις» έγκαιρα τα προβλήματα του καταλύτη σου πριν σου δημιουργήσει πρόβλημα στην τσέπη!Τι μπορεί να προκαλέσει τη φθορά στον καταλύτη;
Οι απότομες αλλαγές θερμοκρασίας είναι μία από τις βασικές αιτίες που φθείρουν πρόωρα τον καταλύτη. Οι θερμοκρασίες που αναπτύσσονται φτάνουν και τους 800 βαθμούς Κελσίου. Αν το αυτοκίνητο για παράδειγμα περάσει από νερά, η απότομη αλλαγή θερμοκρασίας θα τον βλάψει.
Επιπλέον αν μετά από μεγάλη διαδρομή -όταν ο καταλύτης έχει υπερθερμανθεί- σβήσουμε αμέσως τον κινητήρα, η θερμοκρασία του καταλύτη πέφτει απότομα με αποτέλεσμα την πρόωρη φθορά.
Κάτι ακόμα που πρέπει να προσέξετε είναι η οδήγησή σας. Λόγω θέσης, αποτελεί τμήμα του συστήματος εξάτμισης στο κάτω μέρος του αμαξώματος, είναι ευάλωτος σε χτυπήματα. Έτσι ένα χτύπημα στην εξάτμιση μπορεί επίσης να συμβάλλει στη μη ορθή λειτουργία του.
Η αλλαγή ή η κακή ρύθμιση του συστήματος τροφοδοσίας καυσίμου μπορεί επίσης να προκαλέσει φθορά, αφού αλλάζει την ενδεδειγμένη αναλογία του μείγματος αέρα-καυσίμου. Επιπροσθέτως όταν κινούμαστε με σχεδόν άδειο ρεζερβουάρ η ακανόνιστη παροχή καυσίμου επίσης αλλάζει την ενδεδειγμένη αναλογία του μείγματος αέρα - καυσίμου. Τέλος η προσπάθεια- πάνω από 4-5 φορές- να βάλουμε εμπρός τον κινητήρα θα προκαλέσει πρόβλημα στον καταλύτη γιατί περνάει άκαυτη βενζίνη στην εξάτμιση.
«Σημάδια» και συνέπειες προβλημάτων του καταλύτη
- Η πρώτη και σημαντικότερη συνέπεια από χαλασμένο καταλύτη είναι οι μεγάλες εκπομπές επικίνδυνων για τη δημόσια υγεία καυσαερίων.
- Η απόδοση του κινητήρα μειώνεται αφού το υλικό που βρίσκεται εντός του καταλύτη διαλύεται και μπουκώνει το σύστημα εξάτμισης.
- Αν το παραπάνω φαινόμενο βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο είναι αδύνατο να εκτονωθούν τα παραγόμενα από τον κινητήρα καυσαέρια, με αποτέλεσμα το ολοκληρωτικό μπούκωμα του συστήματος εξάτμισης.
- Σε αυτοκίνητα με καταλύτη που το εσωτερικό υλικό του βρίσκεται σε κατάσταση διάλυσης, είναι πιθανό να αυξηθούν οι επικαθίσεις (καρβούνιασμα) στις κεφαλές των βαλβίδων, αφού από τη στιγμή που το σύστημα εξάτμισης δεν εκτονώνει επαρκώς τα παραγόμενα καυσαέρια επαγωγικά και η καύση δεν είναι η καλύτερη δυνατή.
- Όταν το υλικό που βρίσκεται μέσα στον καταλύτη έχει διαλυθεί, κατά τη μετακίνηση παράγει θόρυβο, αφού έρχεται σε επαφή με τα μεταλλικά τοιχώματα του καταλύτη. (κουδουνίζει).
5 τρόποι για να προστατεύουμε τον καταλύτη
1. Δεν πρέπει να επιλέγεται νεκρά στο κιβώτιο ταχυτήτων, όταν το αυτοκίνητο κινείται σε κατηφορικό δρόμο.
2. Θα πρέπει να υπάρχει μια ολιγόλεπτη... υπομονή στο πάτημα του γκαζιού. Μέχρι το μοτέρ να φτάσει στη σωστή θερμοκρασία καλό είναι να μην ανεβάζουμε έντονα ρυθμό περιστροφής στον κινητήρα.
3. Δε βάζουμε μπροστά ποτέ καταλυτικό αυτοκίνητο σπρώχνοντάς το.
4. Πρέπει μετά από μεγάλο ταξίδι το όχημα να δουλεύει για κάποιο μικρό χρονικό διάστημα στο ρελαντί, ώστε να επανέλθει στη φυσιολογική θερμοκρασία λειτουργίας
5. Στο ξεκίνημα του κινητήρα δεν πρέπει να πατάει ο χρήστης το γκάζι.
autotriti
Οι απότομες αλλαγές θερμοκρασίας είναι μία από τις βασικές αιτίες που φθείρουν πρόωρα τον καταλύτη. Οι θερμοκρασίες που αναπτύσσονται φτάνουν και τους 800 βαθμούς Κελσίου. Αν το αυτοκίνητο για παράδειγμα περάσει από νερά, η απότομη αλλαγή θερμοκρασίας θα τον βλάψει.
Επιπλέον αν μετά από μεγάλη διαδρομή -όταν ο καταλύτης έχει υπερθερμανθεί- σβήσουμε αμέσως τον κινητήρα, η θερμοκρασία του καταλύτη πέφτει απότομα με αποτέλεσμα την πρόωρη φθορά.
Κάτι ακόμα που πρέπει να προσέξετε είναι η οδήγησή σας. Λόγω θέσης, αποτελεί τμήμα του συστήματος εξάτμισης στο κάτω μέρος του αμαξώματος, είναι ευάλωτος σε χτυπήματα. Έτσι ένα χτύπημα στην εξάτμιση μπορεί επίσης να συμβάλλει στη μη ορθή λειτουργία του.
Η αλλαγή ή η κακή ρύθμιση του συστήματος τροφοδοσίας καυσίμου μπορεί επίσης να προκαλέσει φθορά, αφού αλλάζει την ενδεδειγμένη αναλογία του μείγματος αέρα-καυσίμου. Επιπροσθέτως όταν κινούμαστε με σχεδόν άδειο ρεζερβουάρ η ακανόνιστη παροχή καυσίμου επίσης αλλάζει την ενδεδειγμένη αναλογία του μείγματος αέρα - καυσίμου. Τέλος η προσπάθεια- πάνω από 4-5 φορές- να βάλουμε εμπρός τον κινητήρα θα προκαλέσει πρόβλημα στον καταλύτη γιατί περνάει άκαυτη βενζίνη στην εξάτμιση.
«Σημάδια» και συνέπειες προβλημάτων του καταλύτη
- Η πρώτη και σημαντικότερη συνέπεια από χαλασμένο καταλύτη είναι οι μεγάλες εκπομπές επικίνδυνων για τη δημόσια υγεία καυσαερίων.
- Η απόδοση του κινητήρα μειώνεται αφού το υλικό που βρίσκεται εντός του καταλύτη διαλύεται και μπουκώνει το σύστημα εξάτμισης.
- Αν το παραπάνω φαινόμενο βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο είναι αδύνατο να εκτονωθούν τα παραγόμενα από τον κινητήρα καυσαέρια, με αποτέλεσμα το ολοκληρωτικό μπούκωμα του συστήματος εξάτμισης.
- Σε αυτοκίνητα με καταλύτη που το εσωτερικό υλικό του βρίσκεται σε κατάσταση διάλυσης, είναι πιθανό να αυξηθούν οι επικαθίσεις (καρβούνιασμα) στις κεφαλές των βαλβίδων, αφού από τη στιγμή που το σύστημα εξάτμισης δεν εκτονώνει επαρκώς τα παραγόμενα καυσαέρια επαγωγικά και η καύση δεν είναι η καλύτερη δυνατή.
- Όταν το υλικό που βρίσκεται μέσα στον καταλύτη έχει διαλυθεί, κατά τη μετακίνηση παράγει θόρυβο, αφού έρχεται σε επαφή με τα μεταλλικά τοιχώματα του καταλύτη. (κουδουνίζει).
5 τρόποι για να προστατεύουμε τον καταλύτη
1. Δεν πρέπει να επιλέγεται νεκρά στο κιβώτιο ταχυτήτων, όταν το αυτοκίνητο κινείται σε κατηφορικό δρόμο.
2. Θα πρέπει να υπάρχει μια ολιγόλεπτη... υπομονή στο πάτημα του γκαζιού. Μέχρι το μοτέρ να φτάσει στη σωστή θερμοκρασία καλό είναι να μην ανεβάζουμε έντονα ρυθμό περιστροφής στον κινητήρα.
3. Δε βάζουμε μπροστά ποτέ καταλυτικό αυτοκίνητο σπρώχνοντάς το.
4. Πρέπει μετά από μεγάλο ταξίδι το όχημα να δουλεύει για κάποιο μικρό χρονικό διάστημα στο ρελαντί, ώστε να επανέλθει στη φυσιολογική θερμοκρασία λειτουργίας
5. Στο ξεκίνημα του κινητήρα δεν πρέπει να πατάει ο χρήστης το γκάζι.
autotriti