Ποια προϊόντα αφορά η απαγόρευση του ΥΠΟΙΚ για προβολή. Το σκεπτικό της γνωμοδότησης της Επιτροπής.

Με απόφαση του υπουργείου Οικονομίας απαγορεύεται πλέον ρητά η εμπορική προβολή συγκεκριμένων προϊόντων, στο πλαίσιο της προστασίας της ψυχικής υγείας των παιδιών.



Πρόκειται για προϊόντα και αποκριάτικες στολές με άσεμνες αναφορές, στολή που αναπαριστά τον Χίτλερ, και συναφή παιχνίδια που παρουσιάζονται σε ιστοσελίδες και καταστήματα. Η απόφαση έρχεται λίγες ημέρες πριν τις αποκριάτικες εκδηλώσεις και ενώ οι εν λόγω στολές έχουν κάνει ήδη την εμφάνιση τους στα καταστήματα παιδικών και εποχιακών ειδών.

Η σχετική στολή Χίτλερ είχε λανσαριστεί μάλιστα από βιοτεχνία στη Θεσσαλονίκη προκαλώντας πολλαπλές αντιδράσεις. Τον περασμένο Οκτώβριο άλλωστε, με αφορμή την εθνική εορτή, κατάστημα επίσης στη Θεσσαλονίκη πουλούσε την στολή Χίτλερ, ενώ η φωτογραφία ήταν η ίδια με αυτή της βιοτεχνίας. Μετά την απόφαση του υπουργείου, η εν λόγω διαφήμιση έχει πάντως αποσυρθεί. Παρόμοιες στολές πωλούνταν και στην Αθήνα.






Στη σχετική ανακοίνωση από το υπουργείο διευκρινίζεται:

Κατόπιν καταγγελιών που υπεβλήθησαν στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, τις οποίες εν συνεχεία ο Γενικός Γραμματέας, κ. Α. Παπαδεράκης διαβίβασε στην Επιτροπή Προστασίας Ανηλίκων, και αφορούσαν καταναλωτικά προϊόντα που απευθύνονταν σε ανήλικους, ο υπουργός κ. Δ. Παπαδημητρίου στη βάση γνωμοδότησης της Επιτροπής, υπέγραψε σχετική απόφαση (επισυνάπτεται), σύμφωνα με την οποία:

-Δε θα περιλαμβάνονται προϊόντα, όπως το σακίδιο πλάτης με απεικόνιση γλειφιτζουριού και επιγραφή "Lickitslowly" και άλλα παρόμοια, σε καταστήματα παιχνιδιών, σε παιδικά τμήματα καταστημάτων και σε έντυπα / φυλλάδια / e-shops που απευθύνονται σε ανήλικους καταναλωτές και ιδίως σε παιδιά κάτω των 14 ετών. Το σκεπτικό της γνωμοδότησης της Επιτροπής, αναφέρει ότι προϊόντα που με εικονικές αναπαραστάσεις εκπέμπουν εμμέσως ή ευθέως μηνύματα με σεξουαλικό περιεχόμενο στο πλαίσιο εμπορικής πρακτικής και όχι ως αποτέλεσμα ενός μελετημένου και σωστά διαρθρωμένου προγράμματος σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης στο πλαίσιο της εκπαίδευσης ή της οικογένειας, μπορεί να λειτουργήσουν αρνητικά προς το παιδί εξοικειώνοντάς το, μεταξύ άλλων, με σεξιστικά πρότυπα.

-Δε θα επιτρέπεται η εμπορική προβολή προϊόντων, όπως οι άσεμνες αποκριάτικες στολές που παρουσιάζονται ως παιδικές σε ιστοσελίδες ή/και καταστήματα, προκειμένου να μην στρεβλώνεται η εικόνα της παιδικότητας και να μην αλλοιώνονται τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της ηλικίας αυτής, παραβιάζοντας την ομαλή ψυχολογική τους ανάπτυξη.

-Δε θα επιτρέπεται η εμπορική προβολή προϊόντων, όπως η παιδική στολή που αναπαριστά τον Χίτλερ, με το αιτιολογικό ότι η διάθεση τέτοιων στολών παραπέμπει σε στάσεις και χειρονομίες άμεσα συνδεδεμένες με εγκλήματα μίσους, όπως ο ναζιστικός χαιρετισμός.

Υπενθυμίζεται ότι η Επιτροπή Προστασίας Ανηλίκων αποτελεί βάσει του άρθρου 7α του ν. 2251/1994, διεπιστημονικό συμβουλευτικό όργανο της Πολιτείας σε θέματα προστασίας της ψυχικής υγείας των παιδιών από εμπορικές πρακτικές και καταναλωτικά προϊόντα.

Σημειώνεται, επίσης, ότι βάσει του άρθρου 13α παρ. 2 του Ν.2251/1994 για την Προστασία του Καταναλωτή, προβλέπεται η επιβολή διοικητικών κυρώσεων σε βάρος των παραβατών των διατάξεων του ως άνω νόμου.

Τέλος, επισημαίνεται ότι αποδέκτες της ως άνω απόφασης, μεταξύ άλλων, είναι: η Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας, το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, το Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας, καθώς και οι Ενώσεις Καταναλωτών, ο Σύνδεσμος Ελλήνων Βιομηχάνων και η Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων, προκειμένου να ενημερωθούν και να ενημερώσουν τα μέλη τους.
 
Top