Με αφορμή διαμαρτυρίες πολλών καταναλωτών ρεύματος, σχετικά με το διακανονισμό των ληξιπρόθεσμων οφειλών τους προς τη ΔΕΗ και τις αποκοπές ρεύματος που τις συνοδεύουν το τμήμα ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ επισημαίνει τα εξής:
Η ΔEΗ με στόχο την προσπάθειά της να εισπράξει τις ληξιπρόθεσμες οφειλές από τους ασυνεπείς καταναλωτές, διαμόρφωσε πλαίσιο διακανονισμού 36 δόσεων και παράλληλα καθιέρωσε έκπτωση στην κατανάλωση ρεύματος 15% προς επιβράβευση των καταναλωτών που έσπευσαν να εξοφλήσουν τις ληξιπρόθεσμες οφειλές τους.
Όμως περίπου ένα εκατομμύριο καταναλωτών καθυστερούν την αποπληρωμή 1,5 δισ. ευρώ ληξιπρόθεσμων οφειλών, από διαφορετικές αιτίες, που έχουν ως αποτέλεσμα τη σοβαρή μείωση της ρευστότητας της επιχείρησης και αποδυναμώνουν τις αναγκαίες δράσεις της, σε δύσκολες στιγμές για την ίδια, την πρώτη δημόσια επιχείρηση της χώρας, την κοινωνία και το κράτος.
Παρόλα αυτά η Διοίκηση της ΔEΗ με την υποστήριξη και του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, μελετά τις επόμενες κινήσεις της για τη διευκόλυνση των καταναλωτών προκειμένου να αντιμετωπίσουν τις πολύμορφες οικονομικές υποχρεώσεις τους στην παρούσα συγκυρία.
Το τμήμα Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ σημειώνει ότι, η επιστροφή της ΔEΗ στην κανονικότητα της ρευστότητας και των καταναλωτών στην ομαλή καταβολή των οφειλών τους, επιβάλλει πλέον μια πιο ριζοσπαστική ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών, ώστε να επανέλθει η ρευστότητα της επιχείρησης σε κανονικές συνθήκες και παράλληλα να διευκολυνθούν οι καταναλωτές να εξοφλούν τα χρέη τους με λιγότερη πίεση πάνω στα πενιχρά εισοδήματά τους.
Ενάμιση εκατομμύριο καταναλωτές ρεύματος στις συνθήκες της παρατεταμένης οικονομικής κρίσης, αντιμετωπίζουν σήμερα τρία οξυμένα αλλά και αλληλοσυμπληρούμενα προβλήματα. Την εξόφληση των ληξιπροθέσμων οφειλών, την καταβολή του μηνιαίου λογαριασμού ρεύματος και την επιβαλλόμενη από τη ΔΕΗ κυρωτική διαδικασία αποκοπής ρεύματος, εφόσον διαπιστώνεται αδυναμία καταβολής ρυθμισμένων δόσεων ή μονιμότερης αδυναμίας εξόφλησης των υποχρεώσεών τους προς τη ΔEΗ.
Προφανώς δεν μπορούν όλοι να ανταπεξέλθουν στη «δεύτερη ευκαιρία» που καθορίζει η ΔEΗ, που είναι ρύθμιση έντονα περιοριστική, με προκαταβολή του 30% του οφειλόμενου χρέους και το διακανονισμό του υπολοίπου, σε οκτώ δόσεις, ιδιαίτερα για όσους οφείλουν περισσότερα των τριών χιλιάδων ευρώ. Έτσιανατροφοδοτούνται οι οφειλές και διαιωνίζεται η αδιέξοδη κατάσταση των ληξιπρόθεσμων χρεών. Για αυτό το Τμήμα Ενέργειας προτείνει:
● Το διαχωρισμό και τη ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων χρεών σε πολλές δόσεις, που θα αναπτύσσονται με βάση τη συναίνεση και τις πραγματικές οικονομικές δυνατότητες του κάθε καταναλωτή και θα καταβάλλονται μαζί με τους τρέχοντες λογαριασμούς που όμως δεν θα τους διογκώνουν υπέρμετρα.
Την επαναφορά όλων των καταναλωτών στην κανονικότητα και στη μηνιαία καταβολή της κατανάλωσης τους, υπό τον όρο της απαρέγκλιτης καταβολής της, κάθε τέλος του μήνα, διαφορετικά θα ακολουθούν άμεσες κυρώσεις κλιμακούμενης αποκοπής.
● Η κυρωτική διαδικασία των αποκοπών θα κλιμακώνεται σταδιακά, αρχής γενομένης με μία εικοσιτετράωρη προειδοποιητική διακοπή, την οποία θα ακολουθεί, μετά από υποτροπή εντός δεκαπενθήμερου, και δεύτερη διακοπή διπλάσιου χρόνου. Σε περίπτωση νέας υποτροπής τότε η διακοπή θα είναι μονιμότερου χαρακτήρα.Εκτιμούμε ότι το ρυθμιστικό αυτό πλαίσιο θα διευκολύνει την επιστροφή της ΔEΗ στην κανονικότητα, των καταναλωτών στην τακτική εξόφληση του λογαριασμού τους και την άνετη έστω μακροπρόθεσμη εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών τους.
Τέλος για λόγους κοινωνικής ευαισθησίας η ΔEΗ και ο ΔΕΔΔΗΕ θα πρέπει να συστήσουν τμήματα κοινωνικής υποστήριξης για την αντιμετώπιση ακραίων περιπτώσεων πολύ ευάλωτων καταναλωτών, για να αποτρέπονται κοινωνικά ανάλγητες καταστάσεις που κατά καιρούς βλέπουν το φως της δημοσιότητας, δημιουργώντας λανθασμένες εντυπώσεις που δεν ταιριάζουν με το κοινωνικό προφίλ και το έργο που διακρίνει μια μεγάλη δημόσια επιχείρηση, όπως είναι η ΔΕΗ.
Σύντομα η Κυβέρνηση οφείλει να «ξεφορτώσει» τα τιμολόγια της ΔEΗ από τις πρόσθετες λεγόμενες «ρυθμιζόμενες χρεώσεις» που σήμερα προσαυξάνουν κατά 50% περίπου τους λογαριασμούς του ρεύματος και αποτελούν πρόσθετο βάρος που φορτώνεται χωρίς λόγο η ΔEΗ.
businessnews.gr
Η ΔEΗ με στόχο την προσπάθειά της να εισπράξει τις ληξιπρόθεσμες οφειλές από τους ασυνεπείς καταναλωτές, διαμόρφωσε πλαίσιο διακανονισμού 36 δόσεων και παράλληλα καθιέρωσε έκπτωση στην κατανάλωση ρεύματος 15% προς επιβράβευση των καταναλωτών που έσπευσαν να εξοφλήσουν τις ληξιπρόθεσμες οφειλές τους.
Όμως περίπου ένα εκατομμύριο καταναλωτών καθυστερούν την αποπληρωμή 1,5 δισ. ευρώ ληξιπρόθεσμων οφειλών, από διαφορετικές αιτίες, που έχουν ως αποτέλεσμα τη σοβαρή μείωση της ρευστότητας της επιχείρησης και αποδυναμώνουν τις αναγκαίες δράσεις της, σε δύσκολες στιγμές για την ίδια, την πρώτη δημόσια επιχείρηση της χώρας, την κοινωνία και το κράτος.
Παρόλα αυτά η Διοίκηση της ΔEΗ με την υποστήριξη και του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, μελετά τις επόμενες κινήσεις της για τη διευκόλυνση των καταναλωτών προκειμένου να αντιμετωπίσουν τις πολύμορφες οικονομικές υποχρεώσεις τους στην παρούσα συγκυρία.
Το τμήμα Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ σημειώνει ότι, η επιστροφή της ΔEΗ στην κανονικότητα της ρευστότητας και των καταναλωτών στην ομαλή καταβολή των οφειλών τους, επιβάλλει πλέον μια πιο ριζοσπαστική ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών, ώστε να επανέλθει η ρευστότητα της επιχείρησης σε κανονικές συνθήκες και παράλληλα να διευκολυνθούν οι καταναλωτές να εξοφλούν τα χρέη τους με λιγότερη πίεση πάνω στα πενιχρά εισοδήματά τους.
Ενάμιση εκατομμύριο καταναλωτές ρεύματος στις συνθήκες της παρατεταμένης οικονομικής κρίσης, αντιμετωπίζουν σήμερα τρία οξυμένα αλλά και αλληλοσυμπληρούμενα προβλήματα. Την εξόφληση των ληξιπροθέσμων οφειλών, την καταβολή του μηνιαίου λογαριασμού ρεύματος και την επιβαλλόμενη από τη ΔΕΗ κυρωτική διαδικασία αποκοπής ρεύματος, εφόσον διαπιστώνεται αδυναμία καταβολής ρυθμισμένων δόσεων ή μονιμότερης αδυναμίας εξόφλησης των υποχρεώσεών τους προς τη ΔEΗ.
Προφανώς δεν μπορούν όλοι να ανταπεξέλθουν στη «δεύτερη ευκαιρία» που καθορίζει η ΔEΗ, που είναι ρύθμιση έντονα περιοριστική, με προκαταβολή του 30% του οφειλόμενου χρέους και το διακανονισμό του υπολοίπου, σε οκτώ δόσεις, ιδιαίτερα για όσους οφείλουν περισσότερα των τριών χιλιάδων ευρώ. Έτσιανατροφοδοτούνται οι οφειλές και διαιωνίζεται η αδιέξοδη κατάσταση των ληξιπρόθεσμων χρεών. Για αυτό το Τμήμα Ενέργειας προτείνει:
● Το διαχωρισμό και τη ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων χρεών σε πολλές δόσεις, που θα αναπτύσσονται με βάση τη συναίνεση και τις πραγματικές οικονομικές δυνατότητες του κάθε καταναλωτή και θα καταβάλλονται μαζί με τους τρέχοντες λογαριασμούς που όμως δεν θα τους διογκώνουν υπέρμετρα.
Την επαναφορά όλων των καταναλωτών στην κανονικότητα και στη μηνιαία καταβολή της κατανάλωσης τους, υπό τον όρο της απαρέγκλιτης καταβολής της, κάθε τέλος του μήνα, διαφορετικά θα ακολουθούν άμεσες κυρώσεις κλιμακούμενης αποκοπής.
● Η κυρωτική διαδικασία των αποκοπών θα κλιμακώνεται σταδιακά, αρχής γενομένης με μία εικοσιτετράωρη προειδοποιητική διακοπή, την οποία θα ακολουθεί, μετά από υποτροπή εντός δεκαπενθήμερου, και δεύτερη διακοπή διπλάσιου χρόνου. Σε περίπτωση νέας υποτροπής τότε η διακοπή θα είναι μονιμότερου χαρακτήρα.Εκτιμούμε ότι το ρυθμιστικό αυτό πλαίσιο θα διευκολύνει την επιστροφή της ΔEΗ στην κανονικότητα, των καταναλωτών στην τακτική εξόφληση του λογαριασμού τους και την άνετη έστω μακροπρόθεσμη εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών τους.
Τέλος για λόγους κοινωνικής ευαισθησίας η ΔEΗ και ο ΔΕΔΔΗΕ θα πρέπει να συστήσουν τμήματα κοινωνικής υποστήριξης για την αντιμετώπιση ακραίων περιπτώσεων πολύ ευάλωτων καταναλωτών, για να αποτρέπονται κοινωνικά ανάλγητες καταστάσεις που κατά καιρούς βλέπουν το φως της δημοσιότητας, δημιουργώντας λανθασμένες εντυπώσεις που δεν ταιριάζουν με το κοινωνικό προφίλ και το έργο που διακρίνει μια μεγάλη δημόσια επιχείρηση, όπως είναι η ΔΕΗ.
Σύντομα η Κυβέρνηση οφείλει να «ξεφορτώσει» τα τιμολόγια της ΔEΗ από τις πρόσθετες λεγόμενες «ρυθμιζόμενες χρεώσεις» που σήμερα προσαυξάνουν κατά 50% περίπου τους λογαριασμούς του ρεύματος και αποτελούν πρόσθετο βάρος που φορτώνεται χωρίς λόγο η ΔEΗ.
businessnews.gr