Στην πρόσληψη οικονομικού, νομικού και τεχνικού συμβούλου για την ωρίμαση του πλάνου παραχώρησης της Εγνατίας Οδού σε...


 ιδιώτη επενδυτή για 35 έτη προχωρά το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), σε εφαρμογή του Σχεδίου Ανάπτυξης Περιουσιακών Στοιχείων του ΤΑΙΠΕΔ της 30ής Ιουλίου 2015.
Συγκεκριμένα, το ΤΑΙΠΕΔ προκήρυξε την Παρασκευή τρεις προσκλήσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την πρόσληψη νομικού, τεχνικού και οικονομικού συμβούλου, κίνηση που, σύμφωνα με το πλάνο ανάπτυξης του Ταμείου, έπρεπε να είχε γίνει τον Σεπτέμβριο του 2015 και, όπως όλα δείχνουν, αποτελεί προαπαιτούμενη δράση για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης.

Δεκαπέντε σταθμοί διοδίων - Το δάνειο στον ιδιώτη
Μάλιστα, από τα έγγραφα προκύπτει ότι θα δημιουργηθούν 15 σταθμοί διοδίων στην Εγνατία και στους κάθετους άξονες, εκ των οποίων 11 συμβατικοί, τρεις υβριδικοί και ένας πλήρως ηλεκτρονικός, με στόχο ως το 2017 να έχει εγκατασταθεί ένα πλήρες ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων με αναλογική χρέωση.
Επίσης, όπως προκύπτει από τα ίδια έγγραφα, το 16ετές δάνειο της Εγνατίας Οδού από την Τράπεζα Πειραιώς αρχικού ύψους 250 εκατ. ευρώ, που είχε δοθεί το 2006 για την ολοκλήρωση των έργων του οδικού άξονα με ενέχυρο τα διόδια και χωρίς την εγγυοδοσία του Δημοσίου, θα μεταβιβαστεί στον ιδιώτη επενδυτή.
Σημειωτέον ότι η δανειακή σύμβαση, η οποία εξυπηρετείται από τα διόδια, έχει καταγγελθεί από την τράπεζα και τα δύο μέρη βρίσκονται σε διαδικασία διαιτησίας, καθώς η διαφορά τους ανέρχεται σε 25 εκατ. ευρώ.
Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, το ΤΑΙΠΕΔ έχει εισπράξει στο πρόσφατο παρελθόν επενδυτικό ενδιαφέρον από διεθνείς «παίκτες» της διαχείρισης και λειτουργίας οδικών υποδομών.
Σύμφωνα με απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων με την οποία δόθηκε το δικαίωμα εκμετάλλευσης της Εγνατίας στο ΤΑΙΠΕΔ, η παραχώρηση σε ιδιώτη θα διαρκέσει έως 40 χρόνια, ενώ βάσει του Σχεδίου Ανάπτυξης του Ταμείου σε 35.
Όπως προκύπτει από τις τρεις προσκλήσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος, οι σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ θα αναλάβουν να ολοκληρώσουν όλες τις απαιτούμενες ενέργειες για την αξιοποίηση της Εγνατίας, όπως προκύπτει από τις εκκρεμότητες του επιχειρησιακού σχεδιασμού του ΤΑΙΠΕΔ της 30ής Ιουλίου 2015.

Απαιτείται η συνεργασία με το υπουργείο Υποδομών
Αξίζει να σημειωθεί ότι ανάμεσα σε αυτές συγκαταλέγεται και η έκδοση κοινής υπουργικής απόφασης των υπουργών Υποδομών και Οικονομικών για την πολιτική διοδίων για όλους τους σταθμούς διοδίων της Εγνατίας με άμεση εφαρμογή άμα τη κατασκευή κάθε νέου σταθμού διοδίων.
Μάλιστα, η συγκεκριμένη απόφαση έπρεπε να είχε εκδοθεί ως τον Νοέμβριο του 2015, σύμφωνα με το πλάνο ανάπτυξης του ΤΑΙΠΕΔ. Στο μεταξύ, το υπουργείο Υποδομών έχει ζητήσει την εξαίρεση της Εγνατίας Οδού από το πρόγραμμα αξιοποίησης του ΤΑΙΠΕΔ, με το επιχείρημα ότι δεν περιλαμβάνεται στις «9» αποκρατικοποιήσεις του Ιουλίου και με το σκεπτικό ότι θα μπορούσε να λειτουργήσει ως «μπαλαντέρ» για τα υπόλοιπα οδικά έργα.

Τα διόδια, η Κομισιόν και οι συμβάσεις
Ο σύμβουλος ευρωπαϊκού και ελληνικού δικαίου θα αναλάβει τη μελέτη και επισκόπηση του θεσμικού και ρυθμιστικού πλαισίου του αυτοκινητόδρομου και του σχεδιαζόμενου διαγωνισμού, των υφιστάμενων ή εν εξελίξει συμβάσεων της εταιρείας με υπεργολάβους ή παρόχους υπηρεσιών, των τρόπων βελτίωσης της αξίας του αυτοκινητόδρομου με νομικά μέσα, και την υποστήριξη για την υιοθέτηση «ενός συστήματος επιβολής διοδίων τελών και το σχεδιασμό μιας πολιτικής διοδίων για τον αυτοκινητόδρομο».
Επίσης, θα γνωμοδοτήσει στο ΤΑΙΠΕΔ για τον σχεδιασμό, τη δομή αξιοποίησης και την τελική επιλογή για την αποκρατικοποίηση μέσα από σύμβαση παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου. Ακόμη, θα αναλάβει την εκπόνηση «ενός καταλλήλου νομικού πλαισίου για την εφαρμογή ενός λειτουργικού ηλεκτρονικού συστήματος χρέωσης διοδίων ελευθέρας ροής στον αυτοκινητόδρομο, με πρόβλεψη δυνατότητας διαλειτουργικότητας με τους άλλους αυτοκινητοδρόμους που έχουν παραχωρηθεί στην Ελλάδα».
Μάλιστα, θα συνδράμει με νομικές προτάσεις «που θα επιτρέψουν στο σύστημα να λειτουργεί χωρίς προβλήματα και στο Ελληνικό Δημόσιο να αντιμετωπίσει προβλήματα παραβατικότητας αποφυγής πληρωμής των οφειλόμενων για τη χρήση του αυτοκινητοδρόμου διοδίων».

Το δάνειο στον ιδιώτη
Ακόμη, ο νομικός σύμβουλος θα εκπονήσει ένα πλαίσιο για «την μεταφορά / ανάληψη του ανεξόφλητου ποσού του υφιστάμενου ομολογιακού δανείου της "Εγνατία Οδός ΑΕ" προς τη δανείστρια τράπεζα (την Τράπεζα Πειραιώς) από τη νέα Σύμβαση Παραχώρησης/το νέο Παραχωρησιούχο» όπως σημειώνεται στην πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος.
Μάλιστα, θα συμμετάσχει στη διαπραγμάτευση «για την επίτευξη της αναχρηματοδότησης/μεταφοράς (roll over) του ανεξόφλητου υπολοίπου του ομολογιακού δανείου».
Ακόμη, ο νομικός σύμβουλος θα υποστηρίξει το Ταμείο και «για θέματα ελληνικού και ευρωπαϊκού δικαίου ανταγωνισμού και κρατικών ενισχύσεων» σε σχέση με το DG Comp, αλλά και θα συμβάλει στις επαφές με το DG Mobility and Transport για την «ενδεχόμενηκοινοποίηση που τυχόν απαιτηθεί για να υιοθετηθεί η προτεινόμενη πολιτική είσπραξης διοδίων τελών στον αυτοκινητόδρομο».
Οι εκδηλώσεις ενδιαφέροντος θα πρέπει να υποβληθούν μέχρι και τη 19η Απριλίου 2016. Οι ενδιαφερόμενες δικηγορικές εταιρείες και δικηγορικά γραφεία θα πρέπει να έχουν γνώση και εμπειρία σε θέματα αποκρατικοποιήσεων και παραχωρήσεων αυτοκινητοδρόμων και παραχωρήσεων υποδομών, ενώ δεν θα πρέπει να έχουν σύγκρουση συμφερόντων ή να παρέχουν νομικές υπηρεσίες προς την Εγνατία Οδός και την Τράπεζα Πειραιώς, σημειώνεται. Το μέγιστο προϋπολογιζόμενο ποσό αμοιβής ανέρχεται σε 200.000 ευρώ.

Οι οικονομικές διαστάσεις της αποκρατικοποίησης
Παράλληλα, ο οικονομικός σύμβουλος θα αναλάβει -μεταξύ άλλων- τον καθορισμό των μελλοντικών εσόδων από διόδια και άλλες δραστηριότητες, την εξέταση των επιλογών που θα μεγιστοποιήσουν την αξία του αυτοκινητόδρομου και θα προσελκύσουν επενδυτές, θα μελετήσει τις οικονομικές προβλέψεις της Εγνατίας, θα διερευνήσει την αγορά των δυνητικών επενδυτών και θα εκπονήσει το κατάλληλο «sell story». Η εκδήλωση ενδιαφέροντος ορίζεται έως την 26η Απριλίου. Η αμοιβή θα είναι 250.000 ευρώ.
Επίσης, μεταξύ άλλων, ο τεχνικός σύμβουλος θα υποστηρίξει το Δημόσιο και το Ταμείο στην κατασκευή, συντήρηση και λειτουργία έξι νέων σταθμών διοδίων στον κύριο άξονα και πέντε νέων σταθμών διοδίων στους κάθετους άξονες, οι οποίοι πρέπει να τεθούν σε λειτουργία έως το τέλος του 2016.
Ακόμη, θα αναλάβει την υποστήριξη της Εγνατίας για τη δημιουργία τριών υβριδικών σταθμών διοδίων στον κύριο άξονα, καθώς και για την κατασκευή ενός σταθμού ηλεκτρονικών διοδίων που θα λειτουργήσει πειραματικά προς τεκμηρίωση της ανάγκης ηλεκτρονικών διοδίων στον αυτοκινητόδρομο.

Ηλεκτρονικά διόδια έως το 2017
Παράλληλα, θα υποβοηθήσει το Δημόσιο στην ανάπτυξη ενός πλήρους συστήματος ηλεκτρονικών διοδίων αναλογικής χρέωσης σε ολόκληρο των αυτοκινητόδρομο και τους κάθετους άξονες έως το 2017, προτείνοντας μέτρα που θα αποτελέσουν τμήμα ενός θεσμικού πλαισίου, τα οποίο θα διασφαλίζει τα έσοδα από τα διόδια και θα καταπολεμά την αποφυγή πληρωμής από τους χρήστες.
Η εκδήλωση ενδιαφέροντος θα κλείσει την 26η Απριλίου. Η αμοιβή υπολογίζεται κατά μέγιστον σε 300.000 ευρώ.

 
Top