Ανάμεσα σε δύο σενάρια για την κατασκευή της τέταρτης γραμμής του μετρό της Αθήνας καλείται μέσα στον Φεβρουάριο να επιλέξει η κυβέρνηση....
Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) –και το υπουργείο Οικονομικών– φέρεται να προτιμά την κατασκευή του έργου ως δημόσιο, προσφέροντας έως και το 75% της χρηματοδότησης του έργου, αν το Δημόσιο και η Ε.Ε. αναλάβουν το υπόλοιπο 25%. Ωστόσο η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών επιμένει στην πραγματοποίησή του με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), επιλογή που όμως θα αλλάξει τους όρους και το βαθμό χρηματοδότησης του έργου από την ΕΤΕπ.
Με δεδομένο το μέγεθος του έργου (ο συνολικός του προϋπολογισμός της πρώτης φάσης ξεπερνά το 1,2 δισ. ευρώ) και την πολύπλευρη, θετική επίδραση που θα έχει στην οικονομία, η δημοπράτησή του είναι προφανές προτιμητέο να γίνει μέσα στο τρέχον έτος. Πολλώ δε μάλλον αφού η διαγωνιστική διαδικασία σε τέτοιου μεγέθους έργα είναι μακρά (περί το ένα έτος). Η κυβέρνηση φέρεται να θέλει τη λήψη αποφάσεων μέσα στον Φεβρουάριο, ωστόσο παραμένει σε εκκρεμότητα το βασικότερο θέμα: ο τρόπος χρηματοδότησης του έργου.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», οι συζητήσεις με την ΕΤΕπ επί των δύο βασικών σεναρίων έχουν προχωρήσει. Εφόσον η γραμμή 4 δημοπρατηθεί ως «κλασικό» δημόσιο έργο, η ΕΤΕπ δέχεται να χρηματοδοτήσει έως το 75% του έργου (900 εκατ. ευρώ), με χαμηλό επιτόκιο (μέχρι 2%), χωρίς το δάνειο να μετράει στο δημόσιο χρέος. Το σενάριο αυτό είναι προτιμητέο από το επιτελείο του υπουργού Οικονομικών και Ανάπτυξης, Γιώργου Σταθάκη. Καθώς όμως ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης επιθυμεί την πραγματοποίηση του έργου με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), το σενάριο αυτό τέθηκε υπ’ όψιν της ΕΤΕπ. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», στο ενδεχόμενο αυτό η ΕΤΕπ ανέφερε στις ελληνικές αρχές ότι θα μειώσει τη χρηματοδότησή της στο 50% (600 εκατ. ευρώ). Και θα συμμετάσχει στο έργο υπό την προϋπόθεση ότι ο ιδιώτης θα καλύψει με ίδια κεφάλαια το 30% του προϋπολογισμού (περίπου 400 εκατ. ευρώ). Η προϋπόθεση αυτή βέβαια δυσχεραίνει για ευνόητους λόγους τα σχέδια του υπουργού Υποδομών, ο οποίος πάντως σε πρόσφατες δηλώσεις του επέμεινε ότι το έργο θα δημοπρατηθεί με ΣΔΙΤ μέχρι το καλοκαίρι.
Υπενθυμίζεται ότι η πρώτη φάση της γραμμής 4 του μετρό περιλαμβάνει το τμήμα Αλσος Γαλατσίου - Ευαγγελισμός - Γουδί, μήκους 12,5 χλμ. (14 σταθμοί, εκτιμώμενη κίνηση 220.000 επιβάτες ημερησίως). Η κατασκευή του έργου εκτιμάται ότι θα διαρκέσει περί τα 7 έτη, επομένως το έργο δεν είναι δυνατόν να ενταχθεί στο σύνολό του στο νέο ΕΣΠΑ (το πιθανότερο είναι στο τρέχον χρηματοδοτικό πρόγραμμα να ενταχθούν οι πρώτες βασικές εργασίες, μέχρι τα έργα πολιτικού μηχανικού σε κάποιους από τους σταθμούς).
Μέσα στον Φεβρουάριο, αναμένονται εξελίξεις και στο έτερο μεγάλο μέτωπο της εταιρείας Αττικό Μετρό, το μετρό της Θεσσαλονίκης. Τις ημέρες αυτές, Δημόσιο και ανάδοχος αναμένεται να υπογράψουν «επιστολές προθέσεων» (letters of intent, ένα είδος προσυμφώνου) με τις οποίες το μεν Δημόσιο θα δέχεται ότι θα πληρώσει τα ποσά που θα επιδικάσει η διαιτησία και ο ιδιώτης ότι θα παραιτηθεί από όλες τις διεκδικήσεις του μέχρι σήμερα. Κατόπιν θα ακολουθήσει η υπογραφή της συνολικής συμφωνίας (με το ποσό των αποζημιώσεων να έχει συγκεκριμενοποιηθεί) και η έγκριση του νέου χρονοδιαγράμματος του έργου. Στελέχη του Δημοσίου εκτιμούν ότι το συνολικό ποσό των αποζημιώσεων θα φθάσει, στο χειρότερο σενάριο, τα 200 εκατ. ευρώ.
Καθημερινή