"Παγώνουν" όλα
Εκτός «τροχιάς» υλοποίησης μένουν οι πολυσυζητημένες επεκτάσεις στο δίκτυο του Τραμ και του Μετρό, λόγω της οικονομικής κρίσης που έχει ως αποτέλεσμα την ανάσχεση σε προγραμματισμό και ένταξη σε κοινοτικά πακέτα χρηματοδότησης...
Στον «αέρα» βρίσκεται ήδη ο τελευταίος διαγωνισμός για τα έργα του Μετρό στην Αθήνα και αφορά τη σημερινή υπό κατασκευή επέκταση της γραμμής 3 προς τον Πειραιά, ενώ η περίφημη Γραμμή 4 μολονότι εξαγγέλλεται από το 2005, δεν καταφέρνει να ενταχθεί σε φάση υλοποίησης.
Ήδη, τα τελευταία τρία χρόνια ταλαντεύεται μεταξύ ένταξης από δημόσιο έργο σε ΣΔΙΤ, καταγράφοντας μεγάλες χρονικές καθυστερήσεις. Όταν ολοκληρωθεί το έργο της επέκτασης της γραμμής 3 στον Πειραιά (πιθανόν το 2019) θα υπάρξει μεγάλη νεκρή περίοδος μέχρι να ενταχθούν και πάλι νέοι σταθμοί στο δίκτυο.
Ωστόσο, το πρόβλημα φαίνεται να οξύνεται καθώς στο νέο ΕΣΠΑ δεν προβλέπονται άλλα έργα Μετρό, λόγω στενότητας. Οι επεκτάσεις που μελετώνται προς Ίλιον, Γλυφάδα (γραμμή 2) και προς Νέα Ερυθραία (γραμμή 1) στην καλύτερη περίπτωση θα οδεύσουν προς υλοποίηση στο επόμενο ΕΣΠΑ μετά το 2021 και η λειτουργία τους σε εντελώς θεωρητικό επίπεδο μετά το 2026-2027.
Εφόσον το Μετρό, η ραχοκοκαλιά του συστήματος μεταφορών δεν θα μεγαλώνει με συνηθισμένους για την πόλη ρυθμούς, τότε μοιραία το υπάρχον σύστημα θα επιδεινώνεται με το επίπεδο κορεσμού να είναι όλο και πιο μεγάλο.
Εκτός η Αθήνα
Την ίδια στιγμή, εκτός.... χάραξης παραμένει και το Τραμ της Αθήνας, ένα μέσο το οποίο αν και μπήκε στη ζωή των Αθηναίων το 2014, μετά από περίπου 50 χρόνια απουσίας, δεν φαίνεται να έχει κερδίσει τόσο τους επιβάτες όσο και την ίδια την πολιτεία. Ελέω κρίσης, τα κονδύλια δεν έχουν εξασφαλιστεί για καμία από τις τρεις επεκτάσεις που είχαν αρχικά προγραμματιστεί.
Δεν είναι τυχαίο ότι στελέχη της κυβέρνησης τονίζουν ότι λόγω των οικονομικών συνθηκών της χώρας καμία νέα επέκταση δεν θα δρομολογηθεί τουλάχιστον μέχρι το 2020.
Μέσα σε 11 χρόνια η μόνη επέκταση του τραμ ήταν αυτή από τη Γλυφάδα στη Βούλα μήκους μόλις 700 μέτρων, ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται ακόμα μία επέκταση 5,4χλμ προς το κέντρο και το λιμάνι του Πειραιά.
Συγκεκριμένα, η επέκταση προς Πατησίων «ναυάγησε» οριστικά όπως φαίνεται μαζί με το όραμα της Ανάπλασης Πανεπιστημίου, ένα έργο που θα έδινε «ανάσα» στο εμπορικό κέντρο της πόλης. Η επέκταση προς Αργυρούπολη δεν μπορεί να συνεχιστεί καθώς είναι σε άμεση συνάρτηση με την ιδιωτικοποίηση του Ελληνικού. Μια και ακόμα δεν έχει διευκρινιστεί πως και πότε θα ανατεθεί το έργο μπορεί οποιαδήποτε χάραξη να άφηνε εκτός Ελληνικού το μέσο, χωρίς καμία χρησιμότητα. Ενώ, οι επεκτάσεις προς Κερατσίνι, Καμίνια και Φρεαττύδα φαίνεται να μένουν στα χαρτιά, καθώς δεν έχουν εξασφαλιστεί τα απαραίτητα κονδύλια και κυρίως η χρηματοδότηση καθώς το νέο ΕΣΠΑ χαρακτηρίζεται από... στενότητα χρημάτων.
Στα συρτάρια και οι μελέτες
Εκτός από τις τρεις παραπάνω επεκτάσεις που φαίνεται να παγώνουν έως το 2020, το υπουργείο Υποδομών είχε δρομολογήσει μία σειρά νέων επεκτάσεων που φιλοδοξούσαν να κάνουν το τραμ ένα βασικό μέσο μεταφοράς που θα «κούμπωνε» σε πολλούς σταθμούς του μετρό.
Μετά την επέκταση στην Πατησίων στο πλαίσιο της Ανάπλασης της Πανεπιστημίου το όραμα ήταν η ολοκληρωτική κατάληψη της Πατησίων μέχρι το σταθμό της γραμμής 1 Άνω Πατήσια. Οι μελέτες ήταν σε εξέλιξη και το μήκος του έργου είναι 4,2 χλμ.
Επίσης η επέκταση Συγγρού/Φιξ-Τροκαντερό αλλά και η επέκταση Σταθμός Λαρίσης-Πανεπιστημιούπολη μέσω Αλεξάνδρας ακόμα αναζητούν χρηματοδότηση.
Ξεμένει και από... συρμούς
Άλλο ένα μεγάλο πρόβλημα στη λειτουργία του τραμ αποτελεί η ακύρωση του διαγωνισμού για την προμήθεια 25 συρμών, ο οποίος θα επαναληφθεί μόνο όταν προγραμματιστούν οι νέες επεκτάσεις.
Το «πάγωμα» του διαγωνισμού για την αγορά των 25 νέων συρμών του τραμ, προϋπολογισμού 45 εκατ. ευρώ, αποφάσισε το διοικητικό συμβούλιο της Αττικό Μετρό για δύο βασικούς λόγους:
H κατάργηση του έργου της Πανεπιστημίου απελευθερώνει τις επιλογές της εταιρείας για την προμήθεια καθώς το έργο είχε σχεδιαστεί χωρίς εναέριο δίκτυο ηλεκτροδότησης, πρόβλεψη που έκανε υποχρεωτική την αγορά τρένων με μπαταρίες.
Συνεχίζονται οι νομικές εμπλοκές και προσφυγές των διαγωνιζομένων εταιρειών και η Αττικό Μετρό θα αναμένει τις αποφάσεις της δικαιοσύνης.
ΠΗΓΗ
Εκτός «τροχιάς» υλοποίησης μένουν οι πολυσυζητημένες επεκτάσεις στο δίκτυο του Τραμ και του Μετρό, λόγω της οικονομικής κρίσης που έχει ως αποτέλεσμα την ανάσχεση σε προγραμματισμό και ένταξη σε κοινοτικά πακέτα χρηματοδότησης...
Στον «αέρα» βρίσκεται ήδη ο τελευταίος διαγωνισμός για τα έργα του Μετρό στην Αθήνα και αφορά τη σημερινή υπό κατασκευή επέκταση της γραμμής 3 προς τον Πειραιά, ενώ η περίφημη Γραμμή 4 μολονότι εξαγγέλλεται από το 2005, δεν καταφέρνει να ενταχθεί σε φάση υλοποίησης.
Ήδη, τα τελευταία τρία χρόνια ταλαντεύεται μεταξύ ένταξης από δημόσιο έργο σε ΣΔΙΤ, καταγράφοντας μεγάλες χρονικές καθυστερήσεις. Όταν ολοκληρωθεί το έργο της επέκτασης της γραμμής 3 στον Πειραιά (πιθανόν το 2019) θα υπάρξει μεγάλη νεκρή περίοδος μέχρι να ενταχθούν και πάλι νέοι σταθμοί στο δίκτυο.
Ωστόσο, το πρόβλημα φαίνεται να οξύνεται καθώς στο νέο ΕΣΠΑ δεν προβλέπονται άλλα έργα Μετρό, λόγω στενότητας. Οι επεκτάσεις που μελετώνται προς Ίλιον, Γλυφάδα (γραμμή 2) και προς Νέα Ερυθραία (γραμμή 1) στην καλύτερη περίπτωση θα οδεύσουν προς υλοποίηση στο επόμενο ΕΣΠΑ μετά το 2021 και η λειτουργία τους σε εντελώς θεωρητικό επίπεδο μετά το 2026-2027.
Εφόσον το Μετρό, η ραχοκοκαλιά του συστήματος μεταφορών δεν θα μεγαλώνει με συνηθισμένους για την πόλη ρυθμούς, τότε μοιραία το υπάρχον σύστημα θα επιδεινώνεται με το επίπεδο κορεσμού να είναι όλο και πιο μεγάλο.
Εκτός η Αθήνα
Την ίδια στιγμή, εκτός.... χάραξης παραμένει και το Τραμ της Αθήνας, ένα μέσο το οποίο αν και μπήκε στη ζωή των Αθηναίων το 2014, μετά από περίπου 50 χρόνια απουσίας, δεν φαίνεται να έχει κερδίσει τόσο τους επιβάτες όσο και την ίδια την πολιτεία. Ελέω κρίσης, τα κονδύλια δεν έχουν εξασφαλιστεί για καμία από τις τρεις επεκτάσεις που είχαν αρχικά προγραμματιστεί.
Δεν είναι τυχαίο ότι στελέχη της κυβέρνησης τονίζουν ότι λόγω των οικονομικών συνθηκών της χώρας καμία νέα επέκταση δεν θα δρομολογηθεί τουλάχιστον μέχρι το 2020.
Μέσα σε 11 χρόνια η μόνη επέκταση του τραμ ήταν αυτή από τη Γλυφάδα στη Βούλα μήκους μόλις 700 μέτρων, ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται ακόμα μία επέκταση 5,4χλμ προς το κέντρο και το λιμάνι του Πειραιά.
Συγκεκριμένα, η επέκταση προς Πατησίων «ναυάγησε» οριστικά όπως φαίνεται μαζί με το όραμα της Ανάπλασης Πανεπιστημίου, ένα έργο που θα έδινε «ανάσα» στο εμπορικό κέντρο της πόλης. Η επέκταση προς Αργυρούπολη δεν μπορεί να συνεχιστεί καθώς είναι σε άμεση συνάρτηση με την ιδιωτικοποίηση του Ελληνικού. Μια και ακόμα δεν έχει διευκρινιστεί πως και πότε θα ανατεθεί το έργο μπορεί οποιαδήποτε χάραξη να άφηνε εκτός Ελληνικού το μέσο, χωρίς καμία χρησιμότητα. Ενώ, οι επεκτάσεις προς Κερατσίνι, Καμίνια και Φρεαττύδα φαίνεται να μένουν στα χαρτιά, καθώς δεν έχουν εξασφαλιστεί τα απαραίτητα κονδύλια και κυρίως η χρηματοδότηση καθώς το νέο ΕΣΠΑ χαρακτηρίζεται από... στενότητα χρημάτων.
Στα συρτάρια και οι μελέτες
Εκτός από τις τρεις παραπάνω επεκτάσεις που φαίνεται να παγώνουν έως το 2020, το υπουργείο Υποδομών είχε δρομολογήσει μία σειρά νέων επεκτάσεων που φιλοδοξούσαν να κάνουν το τραμ ένα βασικό μέσο μεταφοράς που θα «κούμπωνε» σε πολλούς σταθμούς του μετρό.
Μετά την επέκταση στην Πατησίων στο πλαίσιο της Ανάπλασης της Πανεπιστημίου το όραμα ήταν η ολοκληρωτική κατάληψη της Πατησίων μέχρι το σταθμό της γραμμής 1 Άνω Πατήσια. Οι μελέτες ήταν σε εξέλιξη και το μήκος του έργου είναι 4,2 χλμ.
Επίσης η επέκταση Συγγρού/Φιξ-Τροκαντερό αλλά και η επέκταση Σταθμός Λαρίσης-Πανεπιστημιούπολη μέσω Αλεξάνδρας ακόμα αναζητούν χρηματοδότηση.
Ξεμένει και από... συρμούς
Άλλο ένα μεγάλο πρόβλημα στη λειτουργία του τραμ αποτελεί η ακύρωση του διαγωνισμού για την προμήθεια 25 συρμών, ο οποίος θα επαναληφθεί μόνο όταν προγραμματιστούν οι νέες επεκτάσεις.
Το «πάγωμα» του διαγωνισμού για την αγορά των 25 νέων συρμών του τραμ, προϋπολογισμού 45 εκατ. ευρώ, αποφάσισε το διοικητικό συμβούλιο της Αττικό Μετρό για δύο βασικούς λόγους:
H κατάργηση του έργου της Πανεπιστημίου απελευθερώνει τις επιλογές της εταιρείας για την προμήθεια καθώς το έργο είχε σχεδιαστεί χωρίς εναέριο δίκτυο ηλεκτροδότησης, πρόβλεψη που έκανε υποχρεωτική την αγορά τρένων με μπαταρίες.
Συνεχίζονται οι νομικές εμπλοκές και προσφυγές των διαγωνιζομένων εταιρειών και η Αττικό Μετρό θα αναμένει τις αποφάσεις της δικαιοσύνης.
ΠΗΓΗ