Η ατμοσφαιρική ρύπανση σκοτώνει, αυτό είναι αδιαμφισβήτητο. Τότε, πόσοι άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους από τους ρυπαντές που εξέπεμπαν τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα της Volkswagen τα οποία ήταν εξοπλισμένα με ένα λογισμικό παραποίησης των εκπομπών ρύπων;

Δύο συντάκτες των New York Times ερεύνησαν την υπόθεση και κατέληξαν σε ορισμένα θλιβερά συμπεράσματα. Οι θάνατοι που προκάλεσαν οι 46.000 τόνοι επιπρόσθετων εκπομπών από τα αυτοκίνητα της Volkswagen μόνο στις ΗΠΑ κυμαίνονται από 106 ως 146 από το 2008 και μετά.
Οι συντάκτες βασίστηκαν σε μελέτη επιστημόνων του MIT που εξετάζει τα ποσοστά θνησιμότητας και το υγειονομικό κόστος πριν και μετά την περικοπή των εκπομπών οξειδίων του αζώτου κατά 350 τόνους ετησίως από διάφορες χώρες.

Σύμφωνα με τη μελέτη, η μείωση αυτή μεταφράζεται σε πέντε θανάτους λιγότερους ανά 100.000 ανθρώπους και σε περιορισμό της φαρμακευτικής δαπάνης.

Η πλειονότητα των θανάτων καταγράφεται σε περιοχές υψηλής ρύπανσης και έπληξε κυρίως τις μεγαλύτερες ηλικίες. Αναλογικά, οι 46.000 επιπρόσθετοι τόνοι της Volkswagen μεταφράζονται σε 106 θανάτους.

Η καθηγήτρια Επιστημών της Γης, της Ατμόσφαιρας και του Πλανήτη του MIT, Νοέλ Έκλεϋ Σελίν, χαρακτηρίζει συντηρητικές τις εκτιμήσεις.

Η Σελίν υπολόγισε τα ποσοστά θνησιμότητας από τα μικροσωματίδια των οξειδίων του αζώτου με βάση τις εκτιμήσεις του Οργανισμού Προστασίας του Περιβάλλοντος (EPA) των ΗΠΑ.

Τα νούμερα δεν λαμβάνουν υπόψη τις υπόλοιπες, μη θανατηφόρες επιπτώσεις στην υγεία από την επιπρόσθετη επιβάρυνση στην ατμόσφαιρα εξαιτίας των εκπομπών από τα γερμανικά αυτοκίνητα.

Ο αριθμός των θανάτων μπορεί να είναι σημαντικά υψηλότερος εάν συνυπολογιστούν οι επιπλέον ρύποι από τα 2,1 εκατομμύρια οχήματα Audi που ήταν εξοπλισμένα με το ίδιο λογισμικό.

—Ψάχνουν «παραθυράκι» οι Γερμανοί

Εντωμεταξύ, σύμφωνα με την Wall Street Journal, η γερμανική εταιρεία, παρά την παγκόσμια κατακραυγή ψάχνει ένα «παραθυράκι» στον παρωχημένο αμερικανικό «Νόμο για τον Καθαρό Αέρα» (Clean Air Act) -ο οποίος δεσμεύει μόνο διυλιστήρια και άλλες ρυπογόνες βιομηχανίες- προκειμένου να αποφύγει πρόστιμα ύψους δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Πάντως δεν είναι η πρώτη φορά που η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία «συλλαμβάνεται» να κλέβει στις μετρήσεις εκπομπών ρύπων. Πριν από 42 χρόνια, το 1973, ο EPA ανακάλυψε ότι η Volkswagen είχε εγκαταστήσει αισθητήρες θερμότητας που παραποιούσαν τους ελέγχους ρύπων σε 25.000 μοντέλα. Τότε, η εταιρεία είχε πληρώσει πρόστιμο 120.000 δολαρίων, ποσό που δεν αποτελεί παρά κλάσμα των προστίμων που αντιμετωπίζει τώρα.

—Την ψάχνουν και στην Ελλάδα

«Ιδιαίτερα προβληματισμένη» δηλώνει η Επιτροπή του Ecocity η οποία χειρίζεται το θέμα των επιπτώσεων της πετρελαιοκίνησης στην ατμόσφαιρα των μεγάλων πόλεων της Ελλάδας.

Όπως ανακοίνωσε το Ecocity «για πολλά χρόνια επισημαίνει συνεχώς τα προβλήματα με τις διαφορές μεταξύ των τιμών των εκπομπών των πετρελαιοκινήτων οχημάτων που δίδονται από τα εργαστήρια και των ρύπων που εκπέμπονται στις πραγματικές συνθήκες κυκλοφορίας».

Η ανακοίνωση της VW για ανάκληση των προβληματικών πετρελαιοκίνητων επιβατικών οχημάτων με σκοπό τη διόρθωση του λογισμικού, είναι μία νομική υποχρέωση έναντι των αγοραστών των αντίστοιχων οχημάτων. Ανάλογη ενέργεια θα κάνουν όπως αναμένεται και οι άλλες εταιρείες του ομίλου (Audi, Seat, Skoda) καθώς και κάθε άλλη αυτοκινητοβιομηχανία που πιθανόν να ακολούθησε ανάλογη πρακτική εξαπάτησης.

«Όμως η ανάκληση αυτή, δεν λύνει το πρόβλημα της ζημιάς που έγινε ήδη στο Περιβάλλον και στην Υγεία των κατοίκων των περιοχών που κυκλοφορούν τα συγκεκριμένα οχήματα. Είναι απαραίτητο να εξεταστεί η άσκηση επιβολής των κυρώσεων που προβλέπουν η Ευρωπαϊκή Οδηγία, αλλά και η Ελληνική νομοθεσία, για τις περιπτώσεις που διαπιστώνεται περιβαλλοντική ζημιά» αναφέρει ο περιβαλλοντικός φορέας που εξειδικεύεται στον τομέα των αστικών, «πράσινων» μετακινήσεων.

Το Ecocity εξετάζει την υπόθεση για την Ελλάδα και στην περίπτωση που επιβεβαιωθούν πωλήσεις οχημάτων με “πειραγμένο“ λογισμικό καταγραφής εκπομπής των επικίνδυνων ρύπων στην χώρα μας, θα καταθέσει τη νομική καταγγελία για την περιβαλλοντική ζημία και τις αναμφισβήτητες σύμφωνα με τα διεθνή δεδομένα επιπτώσεις, που είναι βέβαιο πως υπήρξαν στον εισπνεόμενο αέρα πόλεων της χώρας, όπου κυκλοφορούν τα πετρελαιοκίνητα.

Παράλληλα σκοπεύει να ζητήσει τη συνεργασία του Δικτύου Transport & Environment (T&E), του οποίου είναι μέλος και εκπρόσωπος στη χώρα μας, σε ευρύτερο επίπεδο για το θέμα. Επιπλέον θα αναμένει τα στοιχεία που θα δώσει στη δημοσιότητα η KOSMOCAR, σύμφωνα με δήλωση που αναφέρθηκε στα Μέσα Ενημέρωσης από τον εκπρόσωπό της, για να τα συμπεριλάβει στην τελική εκτίμηση για ότι συνέβη τη χώρα μας.

«Το πρόβλημα είναι φανερό πως έχει σοβαρές διαστάσεις και η αμηχανία που παρατηρείται ως προς τη λήψη μέτρων, δεν βοηθά στη λύση, αντίθετα εξυπηρετεί όσους προσδοκούν ότι το ζήτημα θα ξεχαστεί.

Κάθε ανοχή σε απάτη και σκάνδαλα, που έχουν επιπτώσεις στη Δημόσια Υγεία είναι ανεύθυνη, ζημιώνει το κύρος της πολιτείας και είναι επικίνδυνη για τη ζωή μας» καταλήγει το Ecocity.

econews
 
Top