Η βρετανική Telegraph σημειώνει ότι ολοένα και περισσότερο οι Βρετανοί έρχονται σε επαφή με τις ελληνικές γεύσεις. Τις γνωρίζουν, γοητεύονται από αυτές και τις αναζητούν στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Ο Έλληνας επιχειρηματίας Πάνος Μανουηλίδης, που ζει στο Βόρειο Λονδίνο και διευθύνει την εταιρεία «Odysea» που ασχολείται με την προμήθεια τροφίμων (όπως φέτα και ελιές) στα αγγλικά σούπερ μάρκετ, έχει σφαιρική γνώση του θέματος.
Παραδέχεται στην εφημερίδα ότι υπάρχει έντονη ζήτηση από τους Βρετανούς για τα ελληνικά προϊόντα, αλλά τα προβλήματα της Ελλάδας δημιουργούν δυσκολίες στις εταιρείες που επιθυμούν να τα εξάγουν. Ο κ. Μανουηλίδης σημειώνει πως το τελευταίο διάστημα έχει αυξηθεί σημαντικά η δημοτικότητα των ελληνικών τυριών στο Ηνωμένο Βασίλειο. Οι καταναλωτές τα αναζητούν και τελικά τα αγοράζουν. Οι προτιμήσεις τους εκτείνονται από τα συνήθη προϊόντα (π.χ. φέτα), έως τα λιγότερα διαδεδομένα (βλ. μελάσα).
Οι πρώτες προσπάθειες εισαγωγής ελληνικών προϊόντων στα βρετανικά σούπερ μάρκετ άρχισαν να γίνονται, δειλά-δειλά, στα τέλη της δεκαετίας του '70, τότε που ούτε καν οι Έλληνες δεν γνώριζαν κάποια προϊόντα. Η εταιρεία του κ. Μανουηλίδη, «Odysea», ιδρύθηκε το 1991 και το 2014 είχε κύκλο εργασιών που έφτασε τα 12 εκατομμύρια λίρες.
Η δράση του δεν περιορίζεται μόνο στα σούπερ μάρκετ, αλλά επεκτείνεται και σε καλά εστιατόρια που κάνουν μαζικές παραγγελίες – κυρίως τυριών. Πολλά από αυτά τα εστιατόρια είναι προσανατολισμένα στην ελληνική κουζίνα: μια τάση που το τελευταίο διάστημα αποκτά ενδιαφέρουσες διαστάσεις στο Λονδίνο.
Και κάπου εδώ αρχίζουν τα προβλήματα: η συνεχιζόμενη ελληνική κρίση έχει δημιουργήσει πολλά προβλήματα στους προμηθευτές, που δεν είναι πάντα σε θέση να μεταφέρουν τα προϊόντα στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ιδιαιτέρως από την επιβολή των capital controls και μετά, χάθηκε η σχέση εμπιστοσύνης ανάμεσα σε προμηθευτές, παραγωγούς και διεθνείς πελάτες.
Ο κ. Μανουηλίδης επισημαίνει: «Η Ελλάδα εξακολουθεί να είναι ένα εχθρικό περιβάλλον για αυτούς έχουν επιχειρηματικές δραστηριότητες. Είναι το αποτέλεσμα πολλών ετών κακών πολιτικών και πολύ κακής οργάνωσης. Οι μικρές ελληνικές επιχειρήσεις αγωνίζονται να μεταφέρουν τα προϊόντα τους στο εξωτερικό. Δεν υπάρχουν πολλά διαθέσιμα κενά φορτηγά, ενώ οι τιμές των ναύλων θα αυξηθούν σημαντικά αν δεν αλλάξει η κατάσταση».