Μια ενδεχόμενη χρεοκοπία της Ελλάδας πιθανότατα θα σημάνει την έξοδο της χώρας μας από την Ευρωζώνη και την επιστροφή στο εθνικό νόμισμα, τη δραχμή.

Ως εισαγωγέας πετρελαιοειδών, η Ελλάδα αναμένεται να αντιμετωπίσει πρόβλημα στην προμήθεια υγρών ορυκτών καυσίμων. Πώς θα κινούμε τότε τα αυτοκίνητα και τις μοτοσυκλέτες μας; Απλούστατα, θα τα παρκάρουμε και θα μετακινούμαστε με το ποδήλατο και με τα πόδια.

Τι καλύτερο για την επίτευξη των κλιματικών στόχων της χώρας;

Πέρα από την πλάκα, προ μερικών εβδομάδων τα Ελληνικά Πετρέλαια εκπόνησαν σχέδιο διασφάλισης της ενεργειακής επάρκειας της χώρας  στο ενδεχόμενο ενός Grexit.

Σύμφωνα με τα ΕΛΠΕ, μετά από μια χρεωκοπία, η Ελλάδα θα μπορεί να βρει υγρά καύσιμα για εννέα μήνες. Σύμφωνα με το σχετικό δημοσίευμα της εφημερίδας “Τα Νέα” την εντολή για το σχέδιο έδωσε ο ίδιος ο υπουργός Ενέργειας, Παναγιώτης Λαφαζάνης, πράγμα που ο ίδιος αρνήθηκε (έκανε λόγο για αποκυήματα “νοσηρής φαντασίας” και “τρομοκράτηση του ελληνικού λαού με μυθοπλασίες που υπηρετούν απαράδεκτες σκοπιμότητες”).

Η εταιρεία απαντά ότι τέτοια σχέδια προβλέπονται στον τακτικό σχεδιασμό της.

—Τα τρία στάδια

Σε περίπτωση κρίσης, η Ελλάδα θα μπορέσει να καλύψει τις ανάγκες της σε τρία στάδια που κλιμακώνονται ανάλογα με τη σοβαρότητα της κατάστασης.

Στο πρώτο, χρησιμοποιούνται τα αποθέματα ασφαλείας που η Ελλάδα, όπως και κάθε άλλη ευρωπαϊκή χώρα, τηρεί για έκτακτες καταστάσεις, ακολουθώντας την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Αυτά διαρκούν για τρεις μήνες.

Στο δεύτερο στάδιο, τα ΕΛΠΕ θα  διαθέσουν στην αγορά τις ποσότητες πετρελαίου που αντιστοιχούν σε μελλοντικά συμβόλαια αργού πετρελαίου (γνωστά ως contango) και οι οποίες διευρύνουν κατά τρεις επιπλέον μήνες την επάρκεια της χώρας σε καύσιμα.

Το τρίτο στάδιο που θα μπορούσε να εφαρμοσθεί από το 2016 και μετά, προβλέπει την αγορά πετρελαιοειδών όχι με χρήματα, αλλά με αντάλλαγμα έτοιμα προϊόντα διύλισης, ισοδύναμης αξίας.

Αυτή είναι μια πρακτική που ακολουθείται από διάφορες εταιρείες ως λύση για να μην μειωθούν τα αποθεματικά τους.

Σύμφωνα με πηγές του energypress, , η δυνατότητα «αγοράζω αργό και αποπληρώνω τους προμηθευτές μου σε έτοιμα προϊόντα» μπορεί να διαρκέσει επ’ αόριστον. Παλαιότερα πάντως σχέδια εκτάκτου ανάγκης του ομίλου ΕΛΠΕ, δεν προέβλεπαν κάτι τέτοιο, καθώς αποτελεί πρόταση της καινούργιας διοίκησης.

Πάντως, ο Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου, Γρηγόρης Στεργιούλης, τόνισε στο ΑΠΕ ότι δεν υπάρχει κανένα ζήτημα επάρκειας καυσίμων και ότι το διυλιστήριο του Ασπροπύργου, μετά την ολοκλήρωση των εργασιών συντήρησης (στο πλαίσιο των οποίων συνέβη το τραγικό δυστύχημα με τέσσερις νεκρούς εργαζόμενους), σύντομα θα τεθεί σε λειτουργία.
Εconews
 
Top