σε ολόκληρο τον πλανήτη αλλά και στις απανταχού κοινότητες ανθρώπων.
Σοκ, οδύνη και μυστήριο είναι τα συναισθήματα που κατακλύζουν αυτούς που έχουν ασχοληθεί με την υπόθεση του Airbus A320 της γερμανικής εταιρίας Germanwings, θυγατρικής της Lufthansa, που λίγα λεπτά μετά την απογείωσή του από τη Βαρκελώνη και με προορισμό το Ντίσελντορφ, έγινε κομμάτια στις πλαγιές των γαλλικών Άλπεων, οδηγώντας στον άδικο χαμό 150 ανθρώπινων ψυχών.
Οι τελευταίες εξελίξεις φέρνουν νέα δεδομένα στην υπόθεση, καθώς σύμφωνα με ρεπορτάζ της Daily Telegraph, η γερμανική αστυνομία έκανε «φύλλο και φτερό» το σπίτι των γονιών του Andreas Lubitz, στο Montabaur, ενώ οι ίδιοι φυγαδεύτηκαν. Σύμφωνα με την έκθεση των αξιωματικών, υπήρξε μια «σημαντική ανακάλυψη», χωρίς όμως να πουν περισσότερα. Πάντως, ξεκαθάρισαν ότι δεν επρόκειτο για σημείωμα αυτοκτονίας.
«Ελπίζουμε τα ευρήματα να μας δώσουν τις εξηγήσεις που ζητάμε», δηλώνει η αστυνομία.
Μυστήριο
Οι αρχικές ενδείξεις αδυνατούσαν να εξηγήσουν το γεγονός, πως ένα αεροπλάνο, πραγματοποιώντας μια διαδρομή-ρουτίνα, παρεξέκλινε της πορείας του και διέκοψε κάθε επαφή με τον πύργο ελέγχου, λίγα μόλις λεπτά μετά την είσοδό του σε γαλλικό εναέριο χώρο. Στη συνέχεια το πέπλο μυστηρίου έγινε πιο βαρύ, όταν χάθηκε και το στίγμα του αεροπλάνου, οδηγώντας όλους να σκεφτούν τα χειρότερα.
Σύμφωνα με την εταιρία Germanwings, το αεροσκάφος ανέβηκε στα 38.000 πόδια στις 10:45 και έπειτα σημείωσε κάθοδο για οκτώ λεπτά. Χάθηκε από τα γαλλικά ραντάρ στις 10:53 και ενώ βρισκόταν σε ύψος 6.000 ποδών, ενώ συνετρίβη γύρω στις 11:00 σε απομονωμένη περιοχή κοντά στην πόλη Ντιν-λε-Μπεν.
Λίγες ώρες αργότερα, όταν συνεργεία διάσωσης έσπευδαν στις γαλλικές Άλπεις, επιβεβαιωνόταν αυτό που φοβούνταν όλοι. Το μοιραίο Airbus είχε διαλυθεί εντελώς, χωρίς να αφήσει ούτε ίχνος επιζώντα.
Οδύνη
Αμέσως το πλάνο, μεταφέρεται νοητά στις οικογένειες και τους φίλους των επιβατών και του προσωπικού, οι οποίοι περιμένουν την κανονική προσγείωση του αεροπλάνου, κάτι που δεν γίνεται ποτέ. Σε όλους ξυπνούν μνήμες 11ης Σεπτεμβρίου, όταν τα αεροπλάνα που βρίσκονταν υπό αεροπειρατεία μελών της αλ-Κάιντα, έπεφταν το ένα μετά το άλλο πάνω στους δίδυμους πύργους, σκοτώνοντας αμέτρητους ανθρώπους.
Εκατοντάδες Γάλλοι πυροσβέστες και αστυνομικοί συμμετέχουν στις έρευνες για το αεροσκάφος στις γαλλικές Άλπεις και καταφέρουν να ανασύρουν το ένα από τα δυο μαύρα κουτιά και τον καταγραφέα συνομιλιών του αεροσκάφους, που αν και έχουν υποστεί ζημιές, αναμένεται να ρίξουν φως στην υπόθεση.
Στο σημείο της τραγωδίας, εκτός από τα συνεργεία διάσωσης και τους ρεπόρτερ σπεύδουν ταχύτατα και οι ηγέτες των τριών χωρών που περιλαμβάνουν την αφετηρία, το τέρμα και το σημείο πρόσκρουσης του Airbus, Μαριάνο Ραχόι, Φρανσουά Ολάντ και Άνγκελα Μέρκελ, βλέποντας από κοντά την αδιανόητη εικόνα με τα απομεινάρια του αεροσκάφους.
Σοκ
Τα πραγματικά καθηλωτικά δεδομένα όμως, αρχίζουν να εμφανίζονται όταν οι ερευνητές, με επικεφαλής τον εισαγγελέα της Μασσαλίας αρχίζουν να συλλέγουν στοιχεία και να τα δίνουν στη δημοσιότητα...
Στα πρώτα 20 λεπτά της καταγραφής των συνομιλιών στο μαύρο κουτί, φαίνεται ότι οι δύο πιλότοι συζητούν «ευγενικά και με λίγο χιούμορ». Όταν όμως ο κυβερνήτης ξεκινάει τη διαδικασία προσγείωσης, ο συγκυβερνήτης γίνεται ξαφνικά «λακωνικός, σύντομος», όπως επεσήμανε ο εισαγγελέας Μασσαλίας.
«Ακούμε λοιπόν τον κυβερνήτη να λέει στον συγκυβερνήτη να πάρει τον έλεγχο του αεροπλάνου, ακούμε τον θόρυβο μιας καρέκλας που κάνει πίσω και μιας πόρτας που κλείνει, πράγμα που μας κάνει να υποθέσουμε ότι ο κυβερνήτης πήγε στην τουαλέτα» εξηγεί ο εισαγγελέας.
Η παγωμάρα στα πρόσωπα όλων έρχεται αργότερα όταν αποκαλύπτεται η ανατριχιαστική συνέχεια...
Ο κυβερνήτης επιστρέφει. Χτυπάει, αλλά δεν του ανοίγει κανείς.
Στη συνέχεια, προσπαθώντας πιθανότατα να μη θορυβήσει και τους επιβάτες, ξαναχτυπάει. Πάλι δεν παίρνει απάντηση.
Εν τω μεταξύ, το αεροπλάνο χάνει ταχύτατα ύψος και σε κάτι λιγότερο από ένα τέταρτο της ώρας, έχει φτάσει από τα 38.000 πόδια, στα 2.000, επειδή ο συγκυβερνήτης έχει θέσει σε λειτουργία το κουμπί ελεγχόμενης καθόδου. Αυτό το αντιλαμβάνεται ο πιλότος και μάλλον το προσωπικό (εικασία λόγω του ότι είναι γνώστες επειγόντων περιστατικών) και τα χτυπήματα στην πόρτα γίνονται πιο έντονα.
Παράλληλα ακούγονται οι εκκλήσεις του πύργου ελέγχου που προσπαθεί να επικοινωνήσει με τους πιλότους, χωρίς να παίρνει απάντηση. Δευτερόλεπτα αργότερα, χτυπάει, για μισό λεπτό, ο ειδικός συναγερμός, που προειδοποιεί πως το αεροσκάφος έχει φτάσει σε επικίνδυνο ύψος. Πάνω εκεί τα χτυπήματα του κυβερνήτη στην πόρτα γίνονται πιο έντονα, ο πύργος ελέγχου ζητά από άλλα αεροσκάφη να βοηθήσουν στην επικοινωνία και οι επιβάτες αρχίζουν να ουρλιάζουν.
Στη συνέχεια ακούγεται ένας θόρυβος, σαν το αεροπλάνο να προσέκρουσε κάπου και μετά σιωπή...
Καθ' όλη τη διάρκεια της απεγνωσμένης προσπάθειας του κυβερνήτη Πάτρικ Σόντεχάιμερ να μπει στο κόκπιτ και του πύργου ελέγχου να επικοινωνήσει, υπάρχει ένας ήχος που έχει βγάλει τα μέχρι τώρα συμπεράσματα. Ο συγκυβερνήτης, ο 28χρονος Αντρέας Λούμπιτς, ανασαίνει, δεν έχει χάσει τις αισθήσεις του, ανασαίνει και δεν απαντά σε κανέναν, απλώς περιμένει την μακάβρια συνάντηση του Airbus με το έδαφος των γαλλικών Άλπεων.
Κι άλλο μυστήριο
Από την πρώτη στιγμή η εταιρία Lufthansa απέκλεισε κατηγορηματικά το ενδεχόμενο τρομοκρατικής ενέργειας και τα στοιχεία που έχουν έρθει στο φως ως τώρα συνηγορούν σε αυτό. Όμως εγείρονται ερωτήματα.
Τι σκεφτόταν ο συγκυβερνήτης; Γιατί η πόρτα ήταν κλειδωμένη από μέσα; Ήθελε να αυτοκτονήσει και επέλεξε να πάρει μαζί του τόσες αθώες ψυχές; Ήταν μια κίνηση στιγμιαίας ανοησίας; Είχε όντως τις αισθήσεις του, ή ανάσαινε έχοντας κάποιο άλλο πρόβλημα, που τον καθιστούσε ανίκανο να σώσει την κατάσταση;
Σε αυτά τα ερωτήματα ίσως να μπορούσαν να απαντήσουν οι επιβάτες αν είχαν καταφέρει να επικοινωνήσουν με τους δικούς τους, όπως είχε γίνει στο χτύπημα των δίδυμων πύργων. Ακόμα περισσότερες πιθανότητες να αποκαλύψει κάτι, έχει το δεύτερο μαύρο κουτί, αν βρεθεί. Το γεγονός όμως πως τα συντρίμμια του Airbus είναι ελάχιστα και διασκορπισμένα σε μεγάλη έκταση λόγω της σφοδρότητας της σύγκρουσης, καθιστά τις έρευνες ακόμα πιο δύσκολες.
Ένα πράγμα είναι σίγουρο.
Ο πανικός που προκλήθηκε μετά τη μαύρη μέρα της 11ης Σεπτεμβρίου στις ΗΠΑ, όταν οι αεροπειρατές άνοιξαν απλά την πόρτα του πιλοτηρίου και πήραν το έλεγχο των αεροπλάνων οδήγησε στην θέσπιση μέτρων για την αποφυγή παρόμοιων καταστάσεων.
Σύμφωνα με αυτά, μόλις κάποιος βγει από το κόκπιτ η πόρτα κλειδώνει αυτόματα, ώστε να αποτρέπονται αεροπειρατείες, ενώ η πόρτα του μοιραίου αεροσκάφους είχε ενισχυθεί περαιτέρω για να αποτραπεί η είσοδος αγνώστων στο χώρο. Παράλληλα, ο χειριστής έχει τη δυνατότητα να «μπλοκάρει» την πόρτα εσωτερικά, όπως φέρεται να έκανε ο συγκυβερνήτης Αντρέας Λούμπιτς, με αποτέλεσμα ο κυβερνήτης Πάτρικ Σοντεχάιμερ να μην καταφέρει να πάρει τον έλεγχο του αεροσκάφους εφόσον είχε κλειδωθεί έξω από το πιλοτήριο.
Αναλυτικότερα, το σύστημα που κλειδώνει την πόρτα Cockpit Door Locking System (CDLS) οδηγεί σε ηλεκτρονικό κλείδωμα και ξεκλείδωμά της, ενώ βρίσκεται ανάμεσα στους δύο χειριστές και διαθέτει διακόπτη που ελέγχει την πόρτα.
Μέσω κάμερας, μάλιστα, οι χειριστές βλέπουν ποιος επιχειρεί να εισέλθει στο χώρο και έχουν τη δυνατότητα να αποτρέψουν την είσοδό του.
Το πλήρωμα καμπίνας διαθέτει τον απαραίτητο κωδικό για να αποκτήσει πρόσβαση στο θάλαμο διακυβέρνησης σε περίπτωση ανάγκης, ωστόσο, και πάλι ο πιλότος μπορεί να αποτρέψει την είσοδο.
Συγκεκριμένα, σε ένα Airbus A320 τρεις είναι οι ρυθμίσεις: «Unlock» όπου το πλήρωμα καμπίνας μπορεί να ανοίξει την πόρτα, «Normal» όπου οι ασφάλειες είναι κλειδωμένες, αλλά η πρόσβαση επιτρέπεται σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης και «Lock», όπου η πόρτα κλειδώνει με αποτέλεσμα η είσοδος έκτακτης ανάγκης και η λειτουργία στο κουδούνι και το πληκτρολόγιο στο πάνελ της πόρτας να αναστέλλεται για ένα προεπιλεγμένο χρονικό διάστημα 5-20 λεπτών, κάτι που φαίνεται πως συνέβη στη συγκεκριμένη περίπτωση.
Με λίγα λόγια τα μέτρα που θεσπίστηκαν για να αποτελέσουν ασπίδα ασφαλείας που θα προφυλάξει από δολοφονικές ενέργειες, τους επιβάτες και το πλήρωμα ενός αεροπλάνου λειτούργησαν ως μπούμερανγκ και αποτέλεσαν το στοιχείο (ή ένα από τα κυριότερα στοιχεία), που οδήγησε στο χαμό τόσων ανθρώπων.
Μέχρις στιγμής η μοναδική κατηγορία που μπορεί να προσαφθεί στο συγκυβερνήτη Αντρέας Λούμπιτς, είναι το γεγονός πως εκείνος και μόνο εκείνος ευθύνεται για την ενεργοποίηση της ελεγχόμενης καθόδου. Από κει και πέρα, αν είχε πλήρως τις αισθήσεις του, όπως εν μέρει υποδεικνύει το ηχητικό ντοκουμέντο, και δεν συνέβη κάτι άλλο, τότε μιλάμε για το γεγονός πως ο 28χρονος πιλότος στέρησε εσκεμμένα τη ζωή από 149 ανθρώπους. Γι' αυτά τα συμπεράσματα και ίσως άλλα που θα αποκαλύψουν ακόμα περισσότερα για τα αίτια της μακάβριας πτήσης AU9525 από Βαρκελώνη για Ντίσελντορφ, που πραγματοποίησε μια και μοναδική, απρόσμενη, τραγική και θανατηφόρα στάση στις γαλλικές Άλπεις, εντείνονται οι έρευνες των αρχών για την ανεύρεση του δεύτερου μαύρου κουτιού, με τις οικογένειες των θυμάτων να μην μπορούν να κάνουν τίποτα άλλο από το να περιμένουν με ιώβεια υπομονή τα όποια αποτελέσματα.
Μετά τους 150 νεκρούς οι Γερμανοί απαγορεύουν να μένει μόνο ένας στο πιλοτήριο
Η ομοσπονδία των γερμανικών επιχειρήσεων της πολιτικής αεροπορίας ανακοίνωσε απόψε ότι σκοπεύει να επιβάλει στο άμεσο μέλλον ως κανόνα το να βρίσκονται πάντοτε στο πιλοτήριο όλων των αεροσκαφών εν πτήσει δύο πρόσωπα, μετά τη συντριβή του Airbus A320 της Germanwings, της θυγατρικής χαμηλού κόστους της Lufthansa, στις γαλλικές Άλπεις.
Η συντριβή του Αίρμπας, που είχε αποτέλεσμα να βρουν τον θάνατο και οι 150 επιβαίνοντες στο επιβατικό αεροσκάφος, σύμφωνα με Γάλλους εισαγγελείς πιθανόν οφείλεται σε εσκεμμένες ενέργειες του νεαρού συγκυβερνήτη του αεροσκάφους. Η αποκάλυψη άφησε άναυδη την Ευρώπη.
Ερωτηθείσα σχετικά από το Γαλλικό Πρακτορείο, μια εκπρόσωπος της γερμανικής ομοσπονδίας, που αντιπροσωπεύει τις επιχειρήσεις του τομέα των αερομεταφορών, απάντησε ότι είναι σε θέση να “επιβεβαιώσει” την ανακοίνωση που έκανε ο πρόεδρος της BDL, ο Ματίας φον Ράντοβ.
Σε μια συνέντευξη που παραχώρησε στο δημόσιο γερμανικό τηλεοπτικό δίκτυο ARD, παράλληλα, ο Κάρστεν Σπορ, ο επικεφαλής της Λουφτχάνσα, δήλωσε ότι θα πραγματοποιηθεί μια συνάντηση για να συζητηθούν τρόποι “οι οποίοι θα επιτρέψουν την αύξηση της ασφάλειας άμεσα” στις εμπορικές πτήσεις σήμερα Παρασκευή.
Στη συνάντηση αυτή αναμένεται να λάβουν μέρος εκπρόσωποι των μεγάλων επιχειρήσεων της αεροπορικής βιομηχανίας, “της ομοσπονδιακής υπηρεσίας αερομεταφορών” (LBA) και των “αρχών”, όπως σημείωσε.
Η θέσπιση του κανόνα της συνεχούς παρουσίας δύο προσώπων στο πιλοτήριο αναμένεται ότι θα συζητηθεί στη συνάντηση αυτή, πρόσθεσε ο Σπορ, σύμφωνα με το ARD.