Με πλήθος εκκρεμμοτήτων μεταβαίνει στο 2015 το υπουργείοΔιοικητικής Μεταρρύθμισης. Οι ραγδαίες πολιτικές εξελίξεις τοποθετούν το νέο σύστημα αξιολόγησης...



, το τελευταίο μέρος του ποσοτικού στόχου των 15.000 απολύσεων που έχει δεσμευθεί η κυβέρνηση απέναντι στην τρόικα και τη θέσπιση του μόνιμου μηχανισμού κινητικότητας, στο επίκεντρο των αλλαγών στη δημόσια διοίκηση εντός της ερχόμενης χρονιάς.



Η αξιολόγηση

Το νέο σύστημα αξιολόγησης παρουσιάστηκε το Δεκέμβριο από τον υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης, Κυριάκο Μητσοτάκη, ενώ ήδη η κυβέρνηση είχε ανακοινώσει την επίσπευση των διαδικασιών εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας. Παρότι οι δημόσιοι υπάλληλοι (και συγκεκριμένα η ΑΔΕΔΥ) επικαλέστηκαν τις πολιτικές εξελίξεις, αφενός και τη συνέχιση των απολύσεων, αφετέρου, ως τους λόγους για τους οποίους δεν εμφανίστηκαν στο διάλογο, ο υπουργός συνέχισε τις επαφές του με τα πολιτικά κόμματα και τη σχετική ενημέρωση επί του νέου πλαισίου.

Πρόθεση του ΥΔΜΗΔ είναι προσεχώς το νέο σύστημα αξιολόγησης να αναρτηθεί προς δημόσια διαβούλευση και στη συνέχεια να κατατεθεί στη Βουλή με τη μορφή νομοσχεδίου. Ωστόσο, οι πολιτικές εξελίξεις και το ενδεχόμενο εκλογών αφήνουν πολλές πιθανότητες το νέο σύστημα να μην φτάσει ποτέ στη Βουλή με την παρούσα κυβέρνηση.

Συνοπτικά, με το νέο σύστημα αξιολόγησης, οι προαγωγές των υπαλλήλων, οι μισθολογικές επιβραβεύσεις, η μετακίνησή τους στην εσωτερική αγορά εργασίας (μόνιμος μηχανισμός κινητικότητας), η επιλογή των διευθυντών, ακόμα και η οριστική πρόσληψη ενός υπαλλήλου στο δημόσιο (μετά την διετή περίοδο προσαρμογής), θα επηρεάζονται ή θα εξαρτώνται από τα αποτελέσματα της αξιολόγησης. Επίσης η ανάπτυξη του κάθε υπαλλήλου και η εξέλιξή του θα είναι άμεσα συνυφασμένα με τη διαδικασία αξιολόγησης.

Οι απολύσεις

Η κυβέρνηση μπαίνει στο νέο έτος με την εκκρεμότητα της συμπλήρωσης των 15.000 απολύσεων που έχει δεσμευθεί απέναντι στην τρόικα. Σύμφωνα με υπολογισμούς του ΥΔΜΗΔ, υπολείπονται περίπου 4.000 απολύσεις δημοσίων υπαλλήλων.

Βάσει αυτών των υπολογισμών, οι 1.100 περίπου θα προέλθουν από τη συρρίκνωση δομών τριών υπουργείων. Πιο αναλυτικά, οι απολύσεις κατανέμονται ως εξής:

-850 από το υπουργείο Υποδομών

-150 από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, και

-90 από το υπουργείο Πολιτισμού

Επιπλέον, ένας αριθμός άλλων 1.000 απολύσεων εκτιμάται ότι θα προέλθει από απομακρύνσεις επίορκων υπαλλήλων ή κατόχων πλαστών πιστοποιητικών.

Ωστόσο, στη Βασ.Σοφίας τα βλέμματα είναι στραμμένα στην ικανοποίηση του αιτήματος της ελληνικής πλευράς να προσμετρηθούν στις απολύσεις οι 2.000 περίπου συμβασιούχοι που παρέμεναν στις θέσεις τους με δικαστικές αποφάσεις, απομακρύνθηκαν όμως στη συνέχεια με νέες αποφάσεις της Δικαιοσύνης. Πρόκειται για ένα αίτημα που το έχει απορρίψει η τρόικα επανειλημμένα στο παρελθόν. Εάν, όμως λάβουμε υπόψη το «αριθμητικό τρικ» με το οποίο έκλεισε η συμπλήρωση των 25.000 διαθεσιμοτήτων, οπότε οι δανειστές δέχθηκαν ως μετακινήσεις τις 3.000 περίπου μετατάξεις εργαζομένων σε εφορίες, στο υπουργείο Οικονομικών, το ΥΔΜΗΔ δικαιούται να διατηρεί την αισιοδοξία ότι δεν θα απαιτηθεί να «ανιχνεύσει» νέες «δεξαμενές» υπαλλήλων προς απόλυση.

Η κινητικότητα

Προ πολλού καιρού ο κ. Μητσοτάκης έχει εκφράσει την πρόθεσή του να εφαρμόσει στο δημόσιο έναν μόνιμο μηχανισμό κινητικότητας. Μια «εσωτερική αγορά εργασίας», όπως έχει κάνει λόγο και η υφυπουργός, Εύη Χριστοφιλοπούλου «όπου οι υπάλληλοι θα μπορούν να μετακινούνται με ασφάλεια, χωρίς διαθεσιμότητα, εκεί όπου τους χρειάζεται περισσότερο η δημόσια υπηρεσία, εκεί που τους χρειάζεται ο πολίτης».

Ο μηχανισμός, φέρεται να βρίσκεται στην τελική φάση επεξεργασίας. Αναφερόμενο

στο μηχανισμό, το υπουργείο χρησιμοποιεί σε επίσημες ανακοινώσεις του τον όρο «job rotation». Όρος που μεταφράζεται επιπλέον και ως «εναλλαγή θέσεων εργασίας», όπως επίσης και ως «εκ περιτροπής εργασία»

Βάσει των ενδείξεων που έχουν υπάρξει μέχρι σήμερα, οι μετακινήσεις θα γίνονται σε έξι στάδια, που είναι τα εξής:

1. Καταγραφή των κενών θέσεων σε όλο το Δημόσιο: η καταγραφή θα γίνεται με βάση τα σχέδια στελέχωσης των Υπηρεσιών, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει δυνατότητα πολιτικής παρέμβασης για τη «δημιουργία» θέσεων, που θα "φωτογραφίζουν" τη μετακίνηση υπαλλήλων.

2. Δύο φορές το χρόνο θα προκηρύσσεται πανελλαδικός διαγωνισμός, που θα περιλαμβάνει τις κενές θέσεις ανά ειδικότητα και κλάδο στις Δημόσιες Υπηρεσίες ανά την Επικράτεια και θα καλούνται οι υποψήφιοι προς μετακίνηση δημόσιοι υπάλληλοι να δηλώσουν συμμετοχή. Ο διαγωνισμός θα γίνεται υπό την επίβλεψη του ΑΣΕΠ και θα έχει τα χαρακτηριστικά των προκηρύξεων της Ανεξάρτητης Αρχής για πλήρωση θέσεων με σειρά προτεραιότητας.

3. Οι υπάλληλοι που επιθυμούν να μετακινηθούν θα καταθέσουν αίτηση στις Υπηρεσίες που ανήκουν, προκειμένου να λάβουν άδεια για τη μετακίνησή τους. Σε περίπτωση που κριθούν απαραίτητοι στις Δομές που υπηρετούν, δεν θα έχουν τη δυνατότητα συμμετοχής στον διαγωνισμό.

4. Οι υποψήφιοι θα καταθέτουν τα δικαιολογητικά που απαιτούνται και θα υποβάλουν αίτηση μετακίνησης σε θέσεις αντίστοιχης ειδικότητας και κλάδου με αυτήν που κατέχουν. Θα μοριοδοτούνται από το ΑΣΕΠ, στη βάση προδιαγεγραμμένων κριτηρίων, που θα αφορούν την εμπειρία, τα τυπικά προσόντα, αλλά και κοινωνικά κριτήρια.

5. Οι υποψήφιοι θα μοριοδοτούνται με βάση τα κριτήρια που έχει θέσει το ΑΣΕΠ και

η Ανεξάρτητη Αρχή θα εκδίδει προσωρινούς πίνακες επιτυχόντων και μετά την κατάθεση ενστάσεων θα δημοσιεύονται οι τελικοί πίνακες.

6. Οι επιτυχόντες που θα έχουν την καλύτερη βαθμολογία στη μοριοδότηση των κριτηρίων, μετά την ανακοίνωση των οριστικών πινάκων από το ΑΣΕΠ, θα μετακινούνται στις νέες θέσεις εντός ενός μηνός, άμεσα, χωρίς να τεθούν σε καθεστώς "διαθεσιμότητας".




 
Top