Μία σειρά από σφάλματα των πιλότων οδήγησαν στην αεροπορική τραγωδία κατά την οποία έχασε τη ζωή του ο Πρόεδρος των Σκοπίων, Μπόρις Τραϊκόφσκι, και οχτώ ακόμη άτομα στη Βοσνία το 2004, σύμφωνα με το πόρισμα διεθνούς έρευνας που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα.



Το πόρισμα επιβεβαιώνει τα συμπεράσματα της αρχικής έρευνας που είχαν πραγματοποιήσει οι βοσνιακές αρχές αμέσως μετά το δυστύχημα, όπως αναφέρει το Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.



«Πολλά συστηματικά σφάλματα των πιλότων συνετέλεσαν στην πτώση του αεροσκάφους», δήλωσε ο Ομέρ Κουλίτς, επικεφαλής της διεθνούς επιτροπής που πραγματοποιεί την έρευνα τα τελευταία δύο χρόνια.



Το δυστύχημα στις 26 Φεβρουαρίου 2004 σημειώθηκε όταν το αμερικανικής κατασκευής δικινητήριο αεροσκάφος τύπου Beechcraft King Air 200 επεχείρησε να προσγειωθεί στο αεροδρόμιο του Μοστάρ, στη νότια Βοσνία, υπό δυσμενείς καιρικές συνθήκες.



Ο 47χρονος τότε, Τραϊκόφσκι, έξι από τους στενότερους συμβούλους του και οι δύο πιλότοι, σκοτώθηκαν ακαριαία. Οι απανθρακωμένες σοροί τους εντοπίστηκαν στα συντρίμμια την επόμενη μέρα έπειτα από αναζήτηση των τοπικών αρχών και των μελών της ΝΑΤΟϊκής ειρηνευτικής δύναμης.



Το αεροπλάνο συνετρίβη σε ορεινή περιοχή, σε απόσταση περίπου δέκα χιλιομέτρων από το Μοστάρ, γεμάτη εγκαταλελειμμένες νάρκες από την εποχή του πολέμου της Βοσνίας, την περίοδο 1992-1995.



Μετά το δυστύχημα κυκλοφόρησαν φήμες ότι το προεδρικό αεροσκάφος ενδεχομένως να είχε γίνει στόχος επίθεσης.



Το 2012, ο Ιγκνιάτ Παντσέφσκι, δικηγόρος της οικογένειας ενός από τους προεδρικούς συμβούλους που σκοτώθηκαν στο αεροπορικό δυστύχημα, δήλωσε στα τοπικά μέσα ενημέρωσης ότι το αεροπλάνο είχε καταρριφθεί από μαχητικό αεροσκάφος και ότι ο Πρόεδρος, οι σύμβουλοί του και το πλήρωμα σκοτώθηκαν στο έδαφος.



Μετά τις δηλώσεις του, η σκοπιανή κυβέρνηση διέταξε νέα εισαγγελική έρευνα και ζήτησε από τις βοσνιακές αρχές να πράξουν το ίδιο.



Ο Κουλίτς δήλωσε ότι στο αεροδρόμιο του Μοστάρ (ο έλεγχος της εναέριας κυκλοφορίας του βρισκόταν στα χέρια Γάλλων της ΝΑΤΟϊκής ειρηνευτικής δύναμης) δεν λειτουργούσε το ραντάρ και ότι οι πιλότοι δεν έπρεπε να έχουν επιχειρήσει να προσγειωθούν εκεί.



«Οι πιλότοι θα έπρεπε απλώς να έχουν κατευθύνει το αεροπλάνο προς το Ντουμπρόβνικ (στη νότια ακτή της Αδριατικής) ή προς το Σαράγεβο», είπε μιλώντας στους δημοσιογράφους.



Υψηλόβαθμος αξιωματούχος προσέθεσε ότι η υπηρεσία πολιτικών αερομεταφορών της ΠΓΔΜ είχε δώσει άδεια πτήσης παρότι το αεροπλάνο δεν είχε υποβληθεί στην τακτική τεχνική συντήρηση.




 
Top