Τέσσερις μεταβλητές θα κρίνουν την ελληνική οικονομία και την επιστροφή σε...
μια ανάπτυξη διαρκείας.
Αυτές είναι: η ρύθμιση του δημοσίου χρέους, η ποιότητα των μεταρρυθμίσεων που πρέπει να γίνουν, η πολιτική σταθερότητα και οι τυχόν απότομες εξωτερικές διακυμάνσεις.
Πρόκειται για επισημάνσεις από την έκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα.
Στην έκθεση διαπιστώνεται μεταξύ άλλων ότι:
- η δημοσιονομική προσαρμογή και οι μεταρρυθμίσεις πραγματοποιούνται σε ένα μεταβαλλόμενο διεθνές και εξωτερικό περιβάλλον σαν να είναι «πάνω σε κινούμενη άμμο».
- η κατάσταση στην ελληνική οικονομία είναι ρευστή όπως δείχνει και το γεγονός ότι ακόμη δεν έχει διαμορφωθεί και ανακοινωθεί ένα εθνικό πρόγραμμα για την εποχή μετά το μνημόνιο.
- με τον τρόπο που έχει τεθεί το θέμα της εξόδου από το μνημόνιο στη δημόσια συζήτηση, δίνεται εσφαλμένα η εντύπωση ότι από το 2015 η ελληνική οικονομία δεν θα υπόκειται σε κάποιες δεσμεύσεις ενώ προκαλούνται ανεδαφικές προσδοκίες για ικανοποίηση των πάσης φύσεως απαιτήσεων και τροφοδοτείται επίσης ( εσφαλμένα) η εντύπωση ότι έγινε ως τώρα ήταν λάθος.
Το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής διαπιστώνει ότι σε κάθε περίπτωση ένα νέο πρόγραμμα ανασυγκρότησης της παραγωγικής βάσης της χώρας και διατηρήσιμης ανάπτυξης θα πρέπει να στηρίζεται σε φθηνούς πόρους που θα προέρχονται από τον ΕΜΣ , την ΕΚΤ και άλλους ευρωπαϊκούς θεσμούς. Για αυτό και η συνεργασία με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς είναι απολύτως απαραίτητη τονίζεται στην έκθεση.
Όπως αναφέρει το Αθηναϊκό πρακτορείο ειδήσεων η έκθεση διαπιστώνει ότι υπάρχουν αβεβαιότητες ως προς την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος 2,4% του ΑΕΠ το 2014 ( με στόχο 1,5% του ΑΕΠ) ενώ χαρακτηρίζεται αισιόδοξη η πρόβλεψη για ρυθμό ανάπτυξης 2,9% το 2015.
Η έκθεση εκτιμά επίσης ότι η επιτευχθείσα μακροοικονομική ισορροπία είναι εύθραυστη και ότι αν δεν θεραπευτούν έγκαιρα τα κοινωνικά προβλήματα ( ανεργία, φτώχεια κα) θα απειλήσουν την όποια οικονομική πρόοδο έχει επιτευχθεί.
Σε ότι αφορά τη ρύθμιση του χρέους σημειώνεται ότι « ανοικτό μένει το ερώτημα αν θα έπρεπε να προηγηθεί της εξόδου στις αγορές η αναδιάρθρωση του χρέους» με την έννοια ότι κάτι τέτοιο θα βελτίωνε τις προοπτικές της χώρας, την πιστοληπτική αξιολόγηση και θα οδηγούσε σε μείωση των επιτοκίων.
Για τις μεταρρυθμίσεις σημειώνεται ότι ο τρόπος με τον οποίο τίθενται άμεσα ή έμμεσα αναδιανεμητικά ζητήματα ( εφαρμογή δικαστικών αποφάσεων για αναδρομικές αυξήσεις μισθών , η αύξηση συντάξεων, η φοροδιαφυγή η ολική σεισάχθεια) σε συνδυασμό με μεταρρυθμιστικές υστερήσεις δεν συμβάλει λόγω των αβεβαιοτήτων που προκαλεί στη δημιουργία συνθηκών διατηρήσιμης ανάπτυξης.
Για τη ενδεχόμενο πρόωρων εκλογών με αφορμή την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας σημειώνεται ότι ωθεί τη χώρα σε μια μακρά προεκλογική περίοδο.
Τέλος αναφέρεται ότι όποια λύση και αν επιλεγεί, η έξοδος στις αγορές ή το αγκυροβόλιο του ΕΜΣ ( πχ μέσω μια προληπτικής γραμμής πίστωσης ή με απευθείας δανεισμό) θα συνοδεύεται από στενή εποπτεία της ελληνικής οικονομικής πολιτικής.
Διαβάστε αναλυτικά όλη την τριμηνιαία έκθεση του γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής εδώ..
real.gr