Τα 4 στα 10 προϊόντα πωλούνται μέσω κάποιας προωθητικής ενέργειας...
Περισσότερα από 300 εκατ. ευρώ επένδυσαν στη διάρκεια του 2013 οι αλυσίδες των σουπερμάρκετ, ενώ η κερδοφορία τους δεν ήταν μεγαλύτερη από 121 εκατ. ευρώ! Η ένταση του ανταγωνισμού και το «πλασάρισμα» σε όσο το δυνατόν καλύτερη θέση στο νέο τοπίο της αγοράς που διαμορφώνεται αναγκάζουν τις διοικήσεις των αλυσίδων σουπερμάρκετ να εντείνουν τα επενδυτικά τους προγράμματα στη διάρκεια της κρίσης. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι στην εξαετία της ύφεσης ο μόνος κλάδος της ελληνικής αγοράς που επενδύει, και μάλιστα με φρενήρη ρυθμό - εν αντιθέσει με όλους τους υπόλοιπους κλάδους -, είναι ο κλάδος των σουπερμάρκετ. Και φυσικά είναι ο κλάδος στον οποίο έχει αυξηθεί η απασχόληση. Ο επενδυτικός ανταγωνισμός μεταξύ των αλυσίδων έχει ακόμη μεγαλύτερη σημασία δεδομένου ότι πέρυσι, το 2013, οι πωλήσεις του λιανεμπορίου των τροφίμων μειώθηκαν κατά 4%. Παράλληλα - και αυτό είναι ενδεικτικό στοιχείο του ανταγωνισμού που επικρατεί - εφέτος στο πρώτο εξάμηνο έχει αυξηθεί η αξία των προσφορών κατά περίπου 10% έναντι του αντίστοιχου περυσινού διαστήματος. Η συνολική αξία των προσφορών μέσω των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ τους πρώτους έξι μήνες του 2014 υπολογίζεται σε 340 εκατ. ευρώ.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με μελέτες του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), παρά την οικονομική ύφεση και τις δυσκολίες χρηματοδότησης, οι επενδύσεις των 61 αλυσίδων σουπερμάρκετ το 2012 σε πάγιο εξοπλισμό ανήλθαν σε 157 εκατ. ευρώ - ποσό που αντιστοιχεί στο 2,19% των πωλήσεων και είναι ιδιαίτερα υψηλό. Συνολικά εκτιμάται ότι οι επενδύσεις των αλυσίδων σουπερμάρκετ σε πάγιο εξοπλισμό ξεπέρασαν τα 200 εκατ. ευρώ το 2013, ενώ οι συνολικές επενδύσεις σε τομείς που δεν εμφανίζονται στις οικονομικές καταστάσεις εκτιμάται ότι ίσως ξεπερνούν τα 300 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με την έρευνα η αξία των επενδύσεων υπερβαίνει για άλλη μία χρονιά τα καθαρά κέρδη, τα οποία ανήλθαν σε 121 εκατ. ευρώ. Οπως επισημαίνεται, «ένα μέρος των επενδύσεων αυτών αφορούν σίγουρα την ανάπτυξη και τη συντήρηση του δικτύου καταστημάτων, όμως δεδομένης της οικονομικής ύφεσης πολλές επιχειρήσεις στοχεύουν πλέον στη μείωση των λειτουργικών εξόδων τους και στην αύξηση της παραγωγικότητας, κάτι που φαίνεται και από τους σχετικούς δείκτες εξόδων. Προκειμένου να μειώσουν μακροπρόθεσμα τα κόστη, επενδύουν σε συστήματα, τεχνογνωσία και υποδομές». Παράλληλα δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στην οργανωτική και λειτουργική αναβάθμιση των καταστημάτων με στόχο την υψηλή παραγωγικότητα, τον εξορθολογισμό των αποθεμάτων, στις νέες τεχνολογίες, στην εκπαίδευση του προσωπικού και στην ορθολογικότερη διαχείριση των πόρων.
Αύξηση πωλήσεων
Αναφορικά με την εξέλιξη των πωλήσεων αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ εφέτος οι πωλήσεις του κλάδου ίσως κλείσουν με θετικό πρόσημο, ενώ αντίθετα το 2013 παρουσίασαν πτώση. Συγκεκριμένα συνολικά το λιανεμπόριο τροφίμων εκτιμάται ότι το 2013 πραγματοποίησε πωλήσεις 18,5 δισ. ευρώ έναντι 19,6 δισ. ευρώ το 2012. Η μείωση αυτή της τάξεως του 5,55% αντιστοιχεί στο ποσό του 1,1 δισ. ευρώ. Επίσης μείωση παρουσιάζουν οι πωλήσεις και στις αλυσίδες σουπερμάρκετ σύμφωνα με επεξεργασία στοιχείων 61 ισολογισμών. Οι αλυσίδες σουπερμάρκετ παρουσίασαν μείωση πωλήσεων κατά 2%, από 7,3 δισ. ευρώ σε 7,2 δισ. ευρώ. Συνολικά η αγορά των σουπερμάρκετ εκτιμάται ότι παρουσιάζει μείωση της τάξεως του 4%, από 10,1 σε 9,7 δισ. ευρώ το 2013.
Οφελος στα νοικοκυριά
Ο πόλεμος των προσφορών είναι από τα βασικότερα χαρακτηριστικά στον κλάδο τα τελευταία χρόνια. Εφέτος μάλιστα έχει ξεπεράσει κάθε προηγούμενο. Η συνολική αξία των προσφορών στους πρώτους έξι μήνες του 2014 υπολογίζεται σε 340 εκατ. ευρώ, ποσό που είναι αυξημένο κατά 9,7% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2013. Οπως σημειώνει το ΙΕΛΚΑ, το ποσό αυτό αθροιστικά με τα εκπτωτικά κουπόνια αντιστοιχεί σε όφελος ανά νοικοκυριό πάνω από 80 ευρώ κατά μέσο όρο, το οποίο σε ετήσια αναγωγή ξεπερνά τα 160 ευρώ. Και αντιστοιχεί στο 4,6% του μέσου όρου της ετήσιας κατανάλωσης σε τρόφιμα του ελληνικού νοικοκυριού (3.688 ευρώ σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ).
Σύμφωνα με τη μελέτη του Ινστιτούτου, η μέση έκπτωση στο σύνολο των προϊόντων που παρέχεται μέσω των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ εκτιμάται σε 7,2%, το οποίο σημαίνει ότι οι πραγματικές τιμές είναι κατά τουλάχιστον 7% χαμηλότερες από αυτές στο ράφι. Μάλιστα τα 4 στα 10 προϊόντα εκτιμάται ότι πωλούνται μέσω κάποιας προωθητικής ενέργειας. Τα προϊόντα που πωλούνται μέσω προσφοράς παρουσιάζουν αύξηση κατά 10% το 2013 σε σχέση με το 2012. Οι κατηγορίες με τα μεγαλύτερα
ποσοστά πωλήσεων μέσω προσφορών που πλησιάζουν το 50% είναι τα απορρυπαντικά και τα είδη υγιεινής.
tovima.gr