Αύξηση των πωλήσεών τους περιμένουν για ακόμη μια χρονιά οι ζυθοποιίες, κυρίως λόγω της τουριστικής «έκρηξης» που παρατηρείται στις αφίξεις ξένων επισκεπτών στα δημοφιλή θέρετρα της χώρας. Η κατανάλωση, ύστερα από την απογοητευτική πορεία που διέγραψε κατά τους πρώτους μήνες της καλοκαιρινής σεζόν Μάιο και Ιούνιο, κινείται σε υψηλά επίπεδα, γεμίζοντας με ικανοποίηση τους ανθρώπους του κλάδου...







Κόντρα στη γενικότερη κάμψη της κατανάλωσης κινείται και τη φετινή χρονιά η κατανάλωση μπίρας, η οποία φαίνεται να ανακτά σταδιακά το έδαφος που «έχασε» τα προηγούμενα χρόνια λόγω της κρίσης. Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι στο σύνολο του 2014, η αγορά μπίρας θα αυξηθεί από 2% έως 5%, καθώς μετά τα απογοητευτικά μηνύματα που έφθασαν στις αρχές του καλοκαιριού λόγω των άστατων καιρικών συνθηκών οι πωλήσεις της ανέκαμψαν εντυπωσιακά.



Η τόνωση της συνολικής κατανάλωσης αναμένεται να δώσει ώθηση και στα μεγέθη των εταιρειών του χώρου, οι οποίες με εξαίρεση την Αθηναϊκή Ζυθοποιία ενισχύονται. Αυτό, σε μεγάλο βαθμό το οφείλουν στην εντυπωσιακή άνοδο της τουριστικής κίνησης, η οποία τόνωσε τη ζήτηση και συνέβαλε στην κάλυψη των απωλειών τους στην εγχώρια αγορά.



Καθοριστικό επίσης ρόλο έχουν παίξει και οι έντονες προωθητικές ενέργειες, οι οποίες μείωσαν περαιτέρω την τιμή της και κατέστησαν την μπίρα ακόμη πιο προσιτή επιλογή για τους καταναλωτές, σε σύγκριση με τα «σκληρά» οινοπνευματώδη ποτά που ακρίβυναν σημαντικά λόγω της φορολογίας. Επιπλέον, η κυκλοφορία νέων ειδών μπίρας, η δραστηριοποίηση περισσότερων μικροζυθοποιείων, αλλά και η διαφημιστική προβολή βοήθησαν στο να διατηρηθεί το αγοραστικό ενδιαφέρον για την κατηγορία.



Η «άνοιξη» των μικροζυθοποιών

Ειδικά, στον χώρο των μικροζυθοποιείων πραγματοποιείται μια μικρή «επανάσταση» την τελευταία πενταετία. Παρά τον σκληρό ανταγωνισμό των πολυεθνικών που δραστηριοποιούνται στον κλάδο, όπως η Heineken (Αθηναϊκή Ζυθοποιία) και η Carlsberg (Μύθος Ζυθοποιία), νέα μικροζυθοποιεία κάνουν την εμφάνισή τους, καθώς βλέπουν πως υπάρχει ανάγκη για νέες προτάσεις που στηρίζονται στην καινοτομία και στην ποιότητα. Η πιο πρόσφατη είσοδος είναι αυτή της, Siris MicroBrewery από τις Σέρρες, η οποία λάνσαρε την «Voreia» σε δυο διαφορετικά είδη: την Pilsner και την India Pale Ale. Όπως λέει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Γιάννης Μαρμαρέλλης, «με όπλο το μεράκι και την αγάπη για τον πλούσιο κόσμο της μπίρας δημιουργήσαμε ένα υπερσύγχρονο μικροζυθοποιείο στις Σέρρες και τον περασμένο Φεβρουάριο ξεκινήσαμε την παραγωγή και διανομή της Voreia σε δύο είδη».



Η φιλοσοφία της Siris, σύμφωνα με τον κ. Μαρμαρέλλη εστιάζει στην παραγωγή φρέσκιας απαστερίωτης μπίρας υψηλών ποιοτικών προδιαγραφών με χρήση αποκλειστικά αγνών υλικών, ενώ άξονάς της είναι η μικρή παραγωγή και όχι η μαζικότητα. Αυτή τη στιγμή λειτουργούν περίπου 15 μικροζυθοποιίες που δραστηριοποιούνται σε τοπικές και περιφερειακές αγορές (Ρόδος, Κέρκυρα, Άργος, Σαντορίνη, Εύβοια, Κρήτη). Οι περισσότερες από αυτές της μονάδες διακινούν περιορισμένες ποσότητες (ακόμα και κάτω από 1.000 εκατόλιτρα το έτος), λόγω της χαμηλής δυναμικότητας παραγωγής και της μικρής ακόμα περιόδου λειτουργίας τους. Σύμφωνα με έρευνα της Infobank Hellastat, το 2013 σχεδόν όλες οι εταιρείες αύξησαν σημαντικά τους όγκους παραγωγής τους, με τη συνολική ποσότητα να προσεγγίζει τα 75.000 εκατόλιτρα, από 68.400 εκατόλιτρα το προηγούμενο έτος. Ωστοσο, η ποσότητα αυτή καταλαμβάνει περίπου μόλις το 2% της συνολικής ποσότητας μπίρας που διακινήθηκε στη χώρα.



Η αντεπίθεση των «πολυεθνικών»

Τη δυναμική της μικροζυθοποιίας στη χώρα μας σπεύδουν να εκμεταλλευθούν και οι μεγάλοι του χώρου, πραγματοποιώντας σημαντικές επενδύσεις. Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία ανακοίνωσε ήδη τη μετατροπή του εργοστασίου εμφιάλωσης μπίρας στην Αθήνα σε μικροζυθοποιείο, προκειμένου να ανταποκριθεί στις νέες συνθήκες που δημιουργούνται στην ελληνική αγορά. Την ίδια ώρα, με πιο εξειδικευμένες μπίρες εμπλουτίζουν το χαρτοφυλάκιό τους και οι άλλες μεγάλες ζυθοποιίες, προκειμένου να δώσουν περισσότερες εναλλακτικές στον καταναλωτή, ενώ κάποιες δεν κρύβουν το ενδιαφέρον τους για εξαγορές ανταγωνιστών. Μια από αυτές είναι η Μύθος, η οποία βρέθηκε στο επίκεντρο το προηγούμενο διάστημα εξαιτίας του ενδιαφέροντός της για την εξαγορά της Ολυμπιακής Ζυθοποιίας (παράγει την μπίρα Fix Hellas), η οποία μέχρι στιγμής τουλάχιστον δεν έχει τελεσφορήσει. Η διοίκηση της «Μύθος» ξεκαθαρίζει πως προτεραιότητά της είναι η ανάπτυξη του υπάρχοντος χαρτοφυλακίου και η διεύρυνση του μεριδίου της, πέραν του 18% που είναι σήμερα.



Αγωνία για την απόφαση

Τα βλέμματα στην Επιτροπή Ανταγωνισμού



Με ιδιαίτερη αγωνία περιμένει η αγορά την απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για την υπόθεση της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, η οποία κατηγορείται για κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης της. Ειδικότερα με βάση την εισήγηση, η Αθηναϊκή «είχε υιοθετήσει και υλοποιούσε ενιαία, μακρόχρονη και στοχευμένη πολιτική για τον αποκλεισμό και τον περιορισμό των δυνατοτήτων ανάπτυξης των ανταγωνιστών της, κυρίως με την επιβολή αποκλειστικότητας σε επίπεδο χονδρικής και λιανικής πώλησης, και μέσω άλλων πρακτικών με σωρευτικό αποτέλεσμα την απομόνωση των ανταγωνιστών από τους διαύλους διανομής και διάθεσης».



Άνθρωποι της αγοράς εκτιμούν ότι η Επιτροπή θα έχει ολοκληρώσει τη διαδικασία και θα ανακοινώσει την ετυμηγορία της προς το τέλος Σεπτεμβρίου και τονίζουν πως σε κάθε περίπτωση υπάρχουν ακόμη πράγματα που μπορούν να γίνουν για να βελτιωθούν οι συνθήκες του ανταγωνισμού, όπως η άρση των αποκλειστικών συνεργασιών στα τελικά σημεία πώλησης. Αυτό, θεωρείται ότι θα δώσει μεγαλύτερη ελευθερία κίνησης στους μικρότερους παίκτες να τοποθετήσουν τα προϊόντα τους σε περισσότερα σημεία, και την ίδια ώρα θα δώσει τη δυνατότητα σε περισσότερους καταναλωτές να έρθουν σε επαφή με περισσότερα είδη και μάρκες μπίρας.








πηγή: Ημερησία

 
Top