«Αλλεργία» στην ευρωπαϊκή βιομηχανία αρώματος, την παγκόσμια ηγέτιδα του κλάδου με ένα εκατομμύριο εργαζομένους, ετήσιο τζίρο ύψους 10 δισ. και προστιθέμενη αξία που φτάνει τα 51 δισ. ευρώ, προκαλούν οι Βρυξέλλες! Μεγάλοι οίκοι αρωματοποιίας, όπως οι Chanel, Dior, Hermes και Guerlain, «πρωταθλητές» στις πωλήσεις και την παραγωγή νέων σκευασμάτων, καλούνται να αλλάξουν τη μυστική ... φόρμουλα που χρησιμοποιούν και κάνει τα αρώματά τους ανάρπαστα.
Η ΕΕ -ύστερα από μία διετία αυστηρών προειδοποιήσεων- απαιτεί πλέον από τις εταιρείες να εναρμονιστούν με τη νέα νομοθεσία που απαγορεύει τη χρήση ορισμένων αλλεργιογόνων συστατικών, ενώ ταυτόχρονα ζητά αλλαγές στη συσκευασία των προϊόντων, καθώς τα πρόσθετα αλλεργιογόνα θα πρέπει να υπόκεινται στην υποχρέωση ατομικής επισήμανσης πάνω στη συσκευασία.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις αρμόδιων Αρχών, μεταξύ 1% με 3% του πληθυσμού της Ευρώπης έχει δερματική αλλεργία σε αρώματα, με συμπτώματα όπως ερεθισμό, οίδημα και εξάνθημα, τα οποία θα μπορούσαν να εξελιχθούν σε χρόνια πάθηση.
Kάθε 30''
Οι νέοι ευρωπαϊκοί κανονισμοί συνιστούν «απειλή» για θρυλικά αρώματα, όπως το Chanel No 5 που βρίσκεται στην αγορά εδώ και 93 χρόνια και θεωρείται το άρωμα με τις μεγαλύτερες πωλήσεις παγκοσμίως (ένα μπουκάλι πωλείται κάθε 30 δευτερόλεπτα!), μια και συνδυάζει νότες γιασεμιού, τριαντάφυλλου, σανταλόξυλου και βανίλιας.
Η ιστορία του ξεκινά το 1921, όταν η Γκαμπριέλ «Κοκό» Σανέλ ψέκασε το άρωμά της γύρω από το τραπέζι της σε ένα δημοφιλές εστιατόριο του Παρισιού: οι γυναίκες που περνούσαν εκείνη την ώρα σταμάτησαν για να τη ρωτήσουν τι άρωμα ήταν αυτό και από πού προερχόταν...
Ηταν, ωστόσο, στη δεκαετία του '50 που η αίγλη του Chanel No 5 χτύπησε «κόκκινο». Το 1954 η Μέριλιν Μονρόε στην ερώτηση δημοσιογράφου «τι φορούσε στο κρεβάτι» απάντησε προκλητικά «πέντε σταγόνες Chanel No 5». Εκτοτε και άλλοι διάσημοι ηθοποιοί πήραν μέρος στις διαφημιστικές καμπάνιες της Chanel, μεταξύ των οποίων η Κατρίν Ντενέβ, η Νικόλ Κίντμαν, η Οντρεϊ Τοτού αλλά και ο Μπραντ Πιτ, που έκανε την έκπληξη ως ο πρώτος και μοναδικός άνδρας που διαφήμισε το θρυλικό άρωμα. Το τελευταίο πρόσωπο της καμπάνιας είναι το μοντέλο Ζιζέλ.
Στα εργαστήρια τόσο της Chanel όσο και του οίκου Dior επικρατεί αναβρασμός, με τους ειδικούς να εργάζονται σκληρά προσπαθώντας να τροποποιήσουν τη σύνθεση των αρωμάτων, ενώ και ο οίκος Floris, το αρωματοποιείο της βασίλισσας Ελισάβετ, ερευνά εάν θα πρέπει να προχωρήσει σε αλλαγές.
«Η προσαρμογή είναι μια πρόκληση, αλλά αυτό ακριβώς είναι το ταλέντο μας, η ... μύτη μας που θα πρέπει να διατηρήσει τις ιδιότητες και το άρωμά του, αλλάζοντας την ταυτότητά του, λαμβάνοντας όμως υπόψη τους νέους ρυθμιστικούς περιορισμούς», δήλωσε εκπρόσωπος της Chanel.
Το 2012 μια συμβουλευτική έκθεση συνιστούσε τον περιορισμό της χρήσης 12 συστατικών που θεωρούνται πυλώνες στη βιομηχανία αρωμάτων πολυτελείας, όπως η κιτράλη, που περιέχεται στα έλαια λεμονιού και μανταρινιού, η κουμαρίνη και η ευγενόλη που συναντάται στο έλαιο τριαντάφυλλου. Ωστόσο μόλις τρία είναι τώρα πιθανό να απαγορευθούν, ενώ για τα υπόλοιπα εννέα γίνεται έρευνα για να διαπιστωθεί αν μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε μικρές ποσότητες.
Διαταραχές
«Αντιλαμβανόμαστε πως οι δραστικές μειώσεις των επιτρεπόμενων συγκεντρώσεων αυτών των συστατικών θα προκαλέσουν σημαντικές διαταραχές στη βιομηχανία αρωμάτων», δήλωσε ο Ντέιβιντ Χάντσον, εκπρόσωπος για την πολιτική καταναλωτών στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Ωστόσο οι βιομηχανίες αρωμάτων καταγγέλλουν πως ακόμη και οι παραμικρές αλλαγές μπορούν να επηρεάσουν ριζικά τη μυρωδιά ενός αρώματος αλλά και τις πωλήσεις τους.
Σύμφωνα με μελέτη της Global Industry Analysts, η παγκόσμια αγορά θα αγγίξει τα 45,6 δισ. δολάρια έως το 2018, με οδηγό τα αρώματα που λανσάρουν με την επωνυμία τους διάσημοι καλλιτέχνες αλλά και χάρη στην αύξηση της ζήτησης από τις αναδυόμενες χώρες, όπως η Βραζιλία, η Χιλή, η Ινδονησία και το Βιετνάμ.
Οι μεγάλοι «παίχτες» της αγοράς έχουν απλώσει επίσης τα... δίχτυα τους σε χώρες με μικρή ακόμα διείσδυση στην αγορά του αρώματος, όπως η Κίνα και η Ιαπωνία.
- 10δισ. είναι ο ετήσιος τζίρος των ευρωπαϊκών οίκων αρωματοποιίας, που φημίζονται διεθνώς για την εξειδίκευση και το προϊόν που παράγουν
- 1 εκατ. εργαζομενοι απασχολούνται στην ευρωπαϊκή βιομηχανία αρωμάτων, παγκόσμια ηγέτιδα του κλάδου
- 46,5 δισ. $ υπολογιζεται να φτάσει τζίρος της παγκόσμιας αγοράς αρώματος μέχρι το 2018 από τα 28 δισ. σήμερα.
imerisia.gr