Έστω και "κατόπιν εορτής" αφού δηλαδή το χαλάζι προκάλεσε μεγάλες ζημιές στις γεωργικές καλλιέργειες παραγωγών της Β. Ελλάδας, οι αρχές δηλώνουν έτοιμες να ρίξουν στη μάχη, εναντίον πιθανόν νέων χαλαζοπτώσεων αεροσκάφη που παρέμεναν καθηλωμένα μέχρι τώρα...
Στο πλαίσιο αυτό, όπως τόνισε μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας 3D ΑΕ (εκτελεί το εθνικό πρόγραμμα χαλαζικής προστασίας του ΕΛΓΑ), Δημήτρης Σκεπαστιανός, στις 25 Ιουνίου θα βρίσκεται στους αιθέρες ένα από τα τρία αεροσκάφη, που θα μπορεί να τροποποιήσει τον καιρό και το χαλάζι, προτού εκδηλωθεί να καταπολεμηθεί και να πέσει... νεράκι σε καλλιέργειες και δρόμους, χωρίς να προκαλέσει καταστροφές.
Το δεύτερο αεροσκάφος χαλαζικής προστασίας, θα είναι έτοιμο να πετάξει εντός του επόμενου 20ημέρου και το τρίτο σε έναν μήνα, αφού ακόμα και τα δύο βρίσκονται για συντήρηση, σύμφωνα με τον κ. Σκεπαστιανό.
Βέβαια, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο κ. Σκεπαστιανός, "εάν δεν λαμβάναμε τη χρηματοδότηση ύψους 200-300.000 ευρώ από την Τράπεζα Πειραιώς για τα λειτουργικά μας έξοδα, θα καθυστερούσε η έναρξη εφαρμογής του εθνικού προγράμματος χαλαζικής προστασίας".
"Λέγαμε στον ΕΛΓΑ ότι μπορούμε να διαθέσουμε το ένα αεροσκάφος αμέσως, μετά την ημερομηνία υπογραφής της πενταετούς σύμβασης στις 12 Ιουνίου και παρά την τετράμηνη παράταση προθεσμίας που μας δίνει η ίδια η σύμβαση, ωστόσο θέλανε και τα τρία μαζί και έτσι δεν ξεκινήσαμε την εφαρμογή του προγράμματος", είπε χαρακτηριστικά
Υπενθυμίζεται ότι η νέα σύμβαση προβλέπει επέκταση κατά 200.000 στρέμματα της έκτασης που θα καλύπτεται (δηλαδή συνολικά 5,2 εκατ. στρέμματα).
Η σπορά των νεφών & το έργο των αεροσκαφών
Η εφαρμογή του εθνικού προγράμματος χαλαζικής προστασίας περιλαμβάνει πρόγνωση εμφάνισης χαλαζόπτωσης, παρακολούθηση των καταιγίδων με τέσσερα ραντάρ καιρού, στις τοποθεσίες Φίλυρο, Λιόπρασο, Θεσσαλονίκη και Λάρισα και σπορά των καταιγίδων από ειδικά εξοπλισμένα αεροσκάφη με φυσίγγια ιωδιούχου αργύρου που βρίσκονται στα φτερά και την κοιλία και λειτουργία ενός δικτύου χαλαζομέτρων.
Υπογραμμίζεται ότι όταν ξεσπάσει καταιγίδα με χαλάζι, το αεροσκάφος βρίσκεται ήδη στον ουρανό και κοντά στην περιοχή που "δονείται". Στη συνέχεια προσεγγίζει την περιοχή που τροφοδοτεί την καταιγίδα και σε κατάλληλο ύψος αφήνει υλικό σποράς στο νέφος, αυξάνοντας ουσιαστικά τον αριθμό των χαλαζοκόκκων και μειώνοντας ταυτόχρονα το μέγεθός τους. Και έτσι, οι χαλαζόκοκκοι, όντας υπεράριθμοι και μικρότερου μεγέθους, μέχρι να πέσουν στο έδαφος λιώνουν ή είναι τόσο μικροί, που δεν δημιουργούν προβλήματα στις καλλιέργειες.