της Έλλης Μητακίδου
Μετά από κοινή πρόταση των μουφτήδων, το υπουργείο Παιδείας ετοιμάζει ένα βιβλίο για τη σαρία, υπό τον τίτλο «Εγχειρίδιο Διαπροσωπικών Σχέσεων κατά το Ιεροδικαιϊκό Σύστημα Χάναφι», το οποίο θα στηρίζεται επί των αυθεντικών πηγών της Σχολής Χάναφι για το οικογενειακό και κληρονομικό δίκαιο.
 
Σύμφωνα με το υπουργείο, το εγχειρίδιο δε θα είναι απολύτως δεσμευτικό ούτε για τους μουφτήδες κατά την άσκηση των δικαιοδοτικών αρμοδιοτήτων τους ούτε για τους διαδίκους, καθώς αμφότεροι διατηρούν πλήρως το δικαίωμα να επικαλεσθούν είτε άλλα αποσπάσματα από τη Χαντίθ είτε να προκρίνουν την ερμηνεία ενός Χαναφηίτη ερμηνευτή, σε σχέση με την ερμηνεία ενός άλλου.
Για το βιβλίο, που θα συνταχθεί στην ελληνική γλώσσα και τη γλώσσα του Κορανίου (αραβική), συγκροτήθηκε άμισθη επιτροπή, η οποία αποτελείται από τους τρεις μουφτήδες στη Θράκη, Κομοτηνής Μέτσο Τζεμαλή, Ξάνθης Μεχμέτ Εμίν Σινίκογλου, Διδυμοτείχου Μεχμέτ Σερίφ Δαμάδογλου. Πρόεδρος της επιτροπής ορίζεται ο σοφολογιώτατος μουφτής Κομοτηνής Μέτσο Τζαμαλή.
 
Επιστημονικός συνεργάτης της επιτροπής για τη σύνταξή του ορίστηκε ο Κυριάκος Νικολάου-Πατραγάς, διδάσκων Ισλαμικού Δικαίου και Ισλαμικών Θεσμών στο Τμήμα Τουρκικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Η επιτροπή θα συνεδριάζει στη Μουφτεία Κομοτηνής ή όπου αλλού κριθεί σκόπιμο από τον πρόεδρο της επιτροπής.
Ο πρόεδρος και τα μέλη της επιτροπής, προκειμένου να διαμορφώσουν καλύτερη άποψη για το αντικείμενο των εργασιών τους, μπορούν να ζητούν στοιχεία από τις αρμόδιες υπηρεσίες καθώς και να καλούν ειδικούς επιστήμονες ή στελέχη των δημοσίων υπηρεσιών.
Να σημειωθεί ότι τη σύνταξη και διάθεση ενός δωρεάν βιβλίου για τη σαρία είχε ζητήσει, με επιστολή του προς τον γενικό γραμματέα Θρησκευμάτων Γ. Καλαντζή, ο μουφτής Κομοτηνής Μέτσο Τζεμαλή.
 
Η επιστολή, που εστάλη στις 11 Δεκεμβρίου 2013, επισημαίνει ότι είναι «αδήριτη η ανάγκη το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων να προχωρήσει στη σύνταξη, την εκτύπωση και τη δωρεάν διάθεση ενός βιβλίου για τη σαρία» και πως «το βιβλίο αυτό θα πρέπει να είναι, κατά το δυνατόν, σύντομο και περιεκτικό ώστε να βοηθήσει τους έλληνες πολίτες όλων των θρησκευμάτων να κατανοήσουν ότι η παραχώρηση από το ελληνικό κράτος του προνομίου για την αναγνώριση της ισχύος της σαρίας για το προσωπικό δίκαιο των ελλήνων πολιτών που είναι μέλη της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης, συνδέεται με τη θρησκευτική τους ταυτότητα, παράδοση και πολιτισμό χωρίς να αποτελεί απειλή για τα ανθρώπινα δικαιώματα και τη γενικότερη ελληνική έννομη τάξη.
 
Αντίθετα, αποτελεί πλούτο αλλά και μια επιτυχημένη πρακτική που αποδεικνύει τον βαθύτατο και ειλικρινή σεβασμό της Ελλάδος για τα ανθρώπινα δικαιώματα και ειδικότερα τα δικαιώματα των μουσουλμάνων».
Ο σοφολογιότατος υποστηρίζει πως «αυτή την πρακτική αντί να κατακρίνουν, θα έπρεπε να μιμηθούν και άλλα ευρωπαϊκά κράτη. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι την ίδια τακτική, δηλαδή, αναγνώρισης της σαρίας για το προσωπικό δίκαιο (οικογενειακό και κληρονομικό) ακολουθούν και μουσουλμανικά κράτη τα οποία έχουν εισαγάγει τον δυτικό Αστικό Κώδικα».
 
Στην επιστολή του προς το υπουργείο Παιδείας υπογραμμίζει: «Το βιβλίο που σας προτείνουμε, θα πρέπει επίσης να εμπεριέχει, στο μέτρο του δυνατού, το σύνολο των απόψεων καθενός αναγνωρισμένου ερμηνευτή της Σχολής Χάναφη για τα ζητήματα οικογενειακού και κληρονομικού δικαίου ώστε να αυξήσει το αίσθημα ασφάλειας δικαίου των μουσουλμάνων. Βεβαίως, το εν λόγω βιβλίο δεν είναι δυνατόν να θεωρηθεί ως απολύτως δεσμευτικό -δηλαδή δεν θα πρέπει να λάβει τη μορφή ενός κώδικα- καθώς τόσο οι υπογράφοντες σοφολογιώτατοι μουφτήδες, δηλαδή οι φυσικοί δικαστές των μουσουλμάνων της Θράκης, όσο και οι διάδικοι μπορούν πάντοτε να επικαλεσθούν χαντίθ τα οποία δεν θα εμπεριέχονται στο εν λόγω βιβλίο ή προκρίνουν την ερμηνεία ενός συγκεκριμένου χαναφίτη ερμηνευτή έναντι ενός άλλου.
 
Για τους λόγους αυτούς και ιδιαίτερα διότι η σαρία συνδέεται άρρηκτα με τη θρησκευτική μας ταυτότητα, πολιτισμό και παραδόσεις, είναι προφανές ότι ολόκληρη αυτή η προσπάθεια θα πρέπει να τεθεί υπό την αποκλειστική αιγίδα και εποπτεία σας διότι έχουμε πλήρη εμπιστοσύνη στο πρόσωπό σας ότι δεν θα πράξετε τίποτα που να προσβάλλει το Ισλάμ ή να υπονομεύει τη σαρία, αλλά, αντίθετα, θα σεβαστείτε απολύτως τη μουσουλμανική θρησκεία, τον πολιτισμό και τις παραδόσεις μας», καταλήγει η επιστολή.

To Παρόν
 
Top