Προσπάθειες ώστε να «ζωντανέψουν» το βαλτωμένο σχέδιο τιτλοποίησης μελλοντικών εσόδων του Δημοσίου από τα διόδια των τεσσάρων βαλτωμένων οδικών αξόνων καταβάλλει...
η διοίκηση του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) και οι σύμβουλοι που είχε προσλάβει προ ετών η κυβέρνηση.
Το σχέδιο είχε «παγώσει» εξαιτίας σειράς προβλημάτων και κυρίως επειδή καθυστερεί η ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων με τράπεζες και εργολάβους για επανεκκίνηση των έργων σε Ολυμπια Οδό, Ιόνια Οδό, Αξονα Κεντρικής Ελλάδος (Ε65) και Μαλιακός – Κλειδί.
Το αρχικό πλάνο του ΤΑΙΠΕΔ προέβλεπε πως θα τιτλοποιηθούν τα μελλοντικά έσοδα που θα έχει το Δημόσιο από την εκμετάλλευση των τεσσάρων οδικών αξόνων τα οποία μπορεί να μη θυμίζουν σε τίποτα τις αρχικές προβλέψεις, αλλά παραμένουν αξιόλογα...
Εστω και κουτσουρεμένα κατά σχεδόν 50%, τα συνολικά έσοδα (δημοσίου και εταιρειών παραχώρησης) από τα διόδια των πέντε οδικών αξόνων (συμπεριλαμβάνεται και το τμήμα Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα)υπολογίζονται σε περίπου 25 δισ. ευρώ για τα επόμενα 30 χρόνια. Σημαντικό τμήμα θα περιέλθει στο Δημόσιο το οποίο θα επωφεληθεί και από την παραχώρηση της Εγνατίας με τον σχετικό διαγωνισμό να πηγαίνει από αναβολή σε αναβολή αφού εδώ και μήνες «είναι θέμα εβδομάδων».
Ειδικά σε μια περίοδο μεγάλων δυσκολιών για τη συγκέντρωση εσόδων από το ΤΑΙΠΕΔ το οποίο στο εννεάμηνο του 2013 ήταν μόλις 245 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με την τελευταία τριμηνιαία έκθεση. Το καλύτερο τρίμηνο θα είναι το τέταρτο καθώς ξεκίνησε με την είσπραξη των 622 εκατ. ευρώ για την πώληση του 33% του ΟΠΑΠ.
Η τιτλοποίηση μελλοντικών εσόδων από τα διόδια των εθνικών οδών και από ακίνητα θεωρείται πλέον μονόδρομος αφού οι περισσότεροι διαγωνισμοί του ΤΑΙΠΕΔ είτε δεν έχουν ξεκινήσει, είτε έχουν βαλτώσει εξαιτίας σειράς προβλημάτων.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν οι πωλήσεις πλειοψηφικών πακέτων σε ΟΛΠ και ΟΛΘ, με τους σχετικούς διαγωνισμούς να εξαγγέλονται επί μήνες χωρίς να προκηρύσσονται. Το ίδιο συμβαίνει και με την πώληση της ΔΕΠΑ, εν μέσω πληροφοριών για παρέμβαση της Κομισιόν με την οποία ζητείται η «έξοδος» από τις εταιρείες διανομής αερίου στις πόλεις (τις ΕΠΑ).
Σύμφωνα με την τελευταία τριμηνιαία έκθεση του ΤΑΙΠΕΔ, η οποία κυκλοφόρησε καθυστερημένα την Παρασκευή, «το έργο των Ελληνικών Αυτοκινητοδρόμων είχε σταματήσει για μεγάλο χρονικό διάστημα, και καταβάλλονται προσπάθειες για την επανεκκίνησή του σε συνεργασία με τους συμβούλους». Μάλιστα το Ταμείο είχε καταγράψει και επισφάλειες περί τα 3,3 εκατ. ευρώ (κυρίως για τις αμοιβές των συμβούλων) επειδή δεν θα προχωρούσε η τιτλοποίηση.
Τελικά, το κόστος των συμβούλων θα «φορτωθεί» στο Δημόσιο (υπήρξε νομοθετική ρύθμιση) με αποτέλεσμα το ΤΑΙΠΕΔ να καταγράψει κέρδη 2,1 εκατ. ευρώ στο τρίμηνο Απριλίου – Ιουνίου, έναντι ζημιών στο πρώτο τρίμηνο του έτους.
«Θέμα εβδομάδων» εξακολουθεί να παραμένει ο διαγωνισμός για την παραχώρηση εκμετάλλευσης της Εγνατίας Οδού. Προ ημερών ολοκληρώθηκαν, πάντως, οι διαπραγματεύσεις με την Τράπεζα Πειραιώς με την οποία η Εγνατία είχε συνάψει δάνεια άνω των 250 εκ. ευρώ. Η Πειραιώς είχε προσφύγει κατά της μεταβίβασης της εταιρείας στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων προκειμένου να διασφαλίσει την αποπληρωμή των δανείων της, τα οποία θα κάλυπτε η είσπραξη των διοδίων.
Τελικά συμφωνήθηκε πως η αποπληρωμή των δανείων (που αγγίζουν τα 250 εκατ. ευρώ) θα επιβαρύνει τον ιδιώτη που θα αναλάβει την εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού, ενώ δάνεια 150 εκατ. ευρώ που είχε λάβει η Εγνατία Οδός ΑΕ από την πρώην ΑΤΕ (ανήκει πλέον στην Πειραιώς) θα αποπληρωθούν μέσω επιστροφών ΦΠΑ προς την εταιρεία.
Πολλά θα κριθούν από την πρόοδο των διαπραγματεύσεων με τις τράπεζες για την επανεκκίνηση των εργασιών στους τέσσερις βαλτωμένους οδικούς άξονες. Στο υπουργείο Υποδομών τηρούν σιγή ιχθύος, αλλά στελέχη κατασκευαστικών εταιρειών ευελπιστούν πως θα ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του έτους.
Μικρά έσοδα
Από την τελευταία τριμηνιαία έκθεση προκύπτει πως ο στόχος εσόδων του ΤΑΙΠΕΔ για το 2013 έχει περιοριστεί από τα 2,6 δισ. ευρώ στα 1,3 δισ. ευρώ, με αποτέλεσμα να έχει αυξηθεί ο αντίστοιχος στόχος για το 2014 κοντά στα 4 δισ. ευρώ. Μπορεί τα έσοδα του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων να ήταν απογοητευτικά στο δεύτερο τρίμηνο του έτους (στο διάστημα Απριλίου – Ιουλίου περιορίστηκαν σε μόλις 16 εκατ. ευρώ και προήλθαν από πώληση μετοχών ή / και δικαιωμάτων Alpha Bank, Εθνικής και ΟΠΑΠ), αλλά στο τρίτο τρίμηνο η εικόνα βελτιώθηκε.
Σύμφωνα με την τριμηνιαία έκθεση, τον Ιούλιο 2013 εισπράχθηκε το τίμημα από την πώληση του ακινήτου στο Λονδίνο ύψους 27 εκατ. ευρώ, ενώ τον Σεπτέμβριο το υπόλοιπο του αντιτίμου για την απόκτηση επικαρπίας επί του δικαιώματος αξιοποίησης για 90 έτη του κτιρίου του Διεθνούς Κέντρου Ραδιοτηλεόρασης (IBC) στον όμιλο Lamda Development, το οποίο ανέρχεται σε 12,1 εκατ. ευρώ, μετά την δημοσίευση σε Φ.Ε.Κ. του προεδρικού διατάγματος που εγκρίνει το Ειδικό Σχέδιο Χωρικής Ανάπτυξης Δημοσίου Ακινήτου («ΕΣΧΑΔΑ»).
Επιπλέον, ολοκληρώθηκαν έξι ηλεκτρονικές δημοπρατήσεις ακινήτων μέσω της διαδικτυακής πλατφόρμας, αποφέροντας συνολικά έσοδα ύψους 11 εκατ. ευρώ.
euro2day.gr