Η δεύτερη έκθεση για το επικαιροποιημένο πρόγραμμα οικονομικής προσαρμογής της Ελλάδας προβλέπει ατομικές συμβάσεις εργασίας στον τομέα της ναυτιλίας όταν λήξει η συλλογική σύμβαση, αναφέρει σε ανακοίνωσή της, η Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ), καλώντας σε αγωνιστική ετοιμότητα τον ναυτεργατικό κλάδο.
Η τρικομματική κυβέρνηση θα αναλάβει για άλλη μια φορά να διεκπεραιώσει τις επιταγές της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της τρόικας», τονίζεται στην ανακοίνωση της ΠΕΝΕΝ και υπογραμμίζεται ότι στη συγκεκριμένη έκθεση υπολογίζεται ότι τον Οκτώβριο του 2013 θα ληφθούν και νέα μέτρα, με κατάργηση των ειδικών φορολογικών καθεστώτων στον τομέα της ναυτικής εργασίας και συρρίκνωσης των εκπτώσεων στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια.
Λόγω εφαρμογής του μεσοπρόθεσμου και των μνημονιακών υποχρεώσεων, τυπικά η ισχύς των συλλογικών συμβάσεων εργασίας των ναυτικών έχει λήξει, παρά το γεγονός ότι γι’ αυτές δεν προβλέπεται μετενέργεια, υποστήριξαν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ νομικοί κύκλοι και εκτίμησαν ότι πολλοί πλοιοκτήτες θα επιθυμούσαν την εφαρμογή των ατομικών συμβάσεων, αλλά δεν το πράττουν, προκειμένου να μην αντιμετωπίσουν προβλήματα σύγκρουσης με τα ναυτεργατικά σωματεία. Η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία (ΠΝΟ) υποστηρίζει από την πλευρά της, ότι παρόλο που δεν έχουν υπογραφεί νέες συλλογικές συμβάσεις εργασίας στην ποντοπόρο ναυτιλία και στην ακτοπλοΐα, ισχύουν οι όροι και προϋποθέσεις των προηγούμενων συμβάσεων. Σημειώνεται ότι η συλλογική σύμβαση εργασίας για την ποντοπόρο ναυτιλία είναι η ίδια από το 2010. Αναφορικά με την ακτοπλοΐα, δεν έχει υπογραφεί σύμβαση από το 2010 για τα πλοία της Αδριατικής και από το 2011 για τις εσωτερικές γραμμές του Αιγαίου.
Οι συλλογικές συμβάσεις ναυτικής εργασίας, που βασίζονται στον αναγκαστικό νόμο 3276/44 και καθορίζουν θέματα εργασίας επί του πλοίου και αμοιβών, αποτελούν συμφωνίες που συνομολογούνται μεταξύ των συνδικαλιστικών φορέων των ναυτικών και των εφοπλιστών, χωρίς να εμπλέκεται το υπουργείο Ναυτιλίας. Ωστόσο, μετά τη λήξη της ισχύος τους και αν οι ενδιαφερόμενες πλευρές δεν καταλήξουν σε συμφωνία, ο νόμος παρέχει τη δυνατότητα στον αρμόδιο υπουργό είτε να παρατείνει την ισχύ τους, είτε να καθορίσει τους όρους νέας σύμβασης της ναυτικής εργασίας. Σύμφωνα με πληροφορίες η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας, με περισσότερες διευκρινίσεις αυτή τη φορά, αναμένεται να επαναφέρει στο νομοσχέδιο “Τουριστικά πλοία και άλλες διατάξεις” την πρόταση για τη δυνατότητα υπογραφής ατομικών συμβάσεων εργασίας στα κατώτερα πληρώματα των ποντοπόρων πλοίων με ελληνική σημαία και στα σκάφη αναψυχής. Υπενθυμίζεται ότι στο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας «Ανασυγκρότηση και άλλες διατάξεις», που ψηφίσθηκε στο σύνολό του από τη Βουλή, το σχετικό άρθρο 19, που προέβλεπε ατομικές συμβάσεις εργασίας στα ποντοπόρα πλοία και σκάφη αναψυχής, καταψηφίστηκε. Αυτήν τη στιγμή, στα ελληνόκτητα πλοία με ξένη σημαία μπορούν να προσλαμβάνονται Έλληνες ναυτικοί με ατομικές συμβάσεις εργασίας, αλλά όχι και στα ελληνόκτητα πλοία υπό ελληνική σημαία. ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Η τρικομματική κυβέρνηση θα αναλάβει για άλλη μια φορά να διεκπεραιώσει τις επιταγές της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της τρόικας», τονίζεται στην ανακοίνωση της ΠΕΝΕΝ και υπογραμμίζεται ότι στη συγκεκριμένη έκθεση υπολογίζεται ότι τον Οκτώβριο του 2013 θα ληφθούν και νέα μέτρα, με κατάργηση των ειδικών φορολογικών καθεστώτων στον τομέα της ναυτικής εργασίας και συρρίκνωσης των εκπτώσεων στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια.
Λόγω εφαρμογής του μεσοπρόθεσμου και των μνημονιακών υποχρεώσεων, τυπικά η ισχύς των συλλογικών συμβάσεων εργασίας των ναυτικών έχει λήξει, παρά το γεγονός ότι γι’ αυτές δεν προβλέπεται μετενέργεια, υποστήριξαν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ νομικοί κύκλοι και εκτίμησαν ότι πολλοί πλοιοκτήτες θα επιθυμούσαν την εφαρμογή των ατομικών συμβάσεων, αλλά δεν το πράττουν, προκειμένου να μην αντιμετωπίσουν προβλήματα σύγκρουσης με τα ναυτεργατικά σωματεία. Η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία (ΠΝΟ) υποστηρίζει από την πλευρά της, ότι παρόλο που δεν έχουν υπογραφεί νέες συλλογικές συμβάσεις εργασίας στην ποντοπόρο ναυτιλία και στην ακτοπλοΐα, ισχύουν οι όροι και προϋποθέσεις των προηγούμενων συμβάσεων. Σημειώνεται ότι η συλλογική σύμβαση εργασίας για την ποντοπόρο ναυτιλία είναι η ίδια από το 2010. Αναφορικά με την ακτοπλοΐα, δεν έχει υπογραφεί σύμβαση από το 2010 για τα πλοία της Αδριατικής και από το 2011 για τις εσωτερικές γραμμές του Αιγαίου.
Οι συλλογικές συμβάσεις ναυτικής εργασίας, που βασίζονται στον αναγκαστικό νόμο 3276/44 και καθορίζουν θέματα εργασίας επί του πλοίου και αμοιβών, αποτελούν συμφωνίες που συνομολογούνται μεταξύ των συνδικαλιστικών φορέων των ναυτικών και των εφοπλιστών, χωρίς να εμπλέκεται το υπουργείο Ναυτιλίας. Ωστόσο, μετά τη λήξη της ισχύος τους και αν οι ενδιαφερόμενες πλευρές δεν καταλήξουν σε συμφωνία, ο νόμος παρέχει τη δυνατότητα στον αρμόδιο υπουργό είτε να παρατείνει την ισχύ τους, είτε να καθορίσει τους όρους νέας σύμβασης της ναυτικής εργασίας. Σύμφωνα με πληροφορίες η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας, με περισσότερες διευκρινίσεις αυτή τη φορά, αναμένεται να επαναφέρει στο νομοσχέδιο “Τουριστικά πλοία και άλλες διατάξεις” την πρόταση για τη δυνατότητα υπογραφής ατομικών συμβάσεων εργασίας στα κατώτερα πληρώματα των ποντοπόρων πλοίων με ελληνική σημαία και στα σκάφη αναψυχής. Υπενθυμίζεται ότι στο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας «Ανασυγκρότηση και άλλες διατάξεις», που ψηφίσθηκε στο σύνολό του από τη Βουλή, το σχετικό άρθρο 19, που προέβλεπε ατομικές συμβάσεις εργασίας στα ποντοπόρα πλοία και σκάφη αναψυχής, καταψηφίστηκε. Αυτήν τη στιγμή, στα ελληνόκτητα πλοία με ξένη σημαία μπορούν να προσλαμβάνονται Έλληνες ναυτικοί με ατομικές συμβάσεις εργασίας, αλλά όχι και στα ελληνόκτητα πλοία υπό ελληνική σημαία. ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ