Πολύς δρόμος για τη δόση
Μια πολιτική δήλωση θα παράσχουν στην Ελλάδα οι εταίροι στο σημερινό Εurogroup το οποίο θα αποτιμήσει τα μέτρα και τη συμφωνία με την τρόικα στη πολιτική που απαιτείται για να μπει το πρόγραμμα ξανά σε ράγες.
Στη συνέχεια αναμένεται να κάνουν μια αποτίμηση των μεθόδων που βρίσκονται στο τραπέζι για την κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού και την εξέλιξη της βιωσιμότητας του χρέους. Καθώς οι μέθοδοι είναι πολύπλοκες και τα ποσά διόλου ευκαταφρόνητα η συζήτηση θα παραπεμφθεί και πάλι στους τεχνοκράτες μέχρι να βρουν μια οριστική λύση. Πήγες του Συμβουλίου μιλάνε για δύο εβδομάδες συζητήσεων πριν το ζήτημα εξεταστεί και πάλι στο επίπεδο των υπουργών, το πιθανότερο στις 3 Δεκεμβρίου. Όταν θα επιτευχθεί μια συμφωνία, τα κοινοβούλια 7 εταίρων και οι κυβερνήσεις των υπολοίπων 9 θα διαβουλευτούν για να την εγκρίνουν. Πληροφορίες θέλουν τη Γερμανία να παραπέμπει το ζήτημα στο κοινοβούλιό της από το νέο έτος.
Ως τότε θα ληφθεί μέριμνα για να αποφευχθεί μια χρεοκοπία της Ελλάδας λόγω των λήξεων τριμήνων γραμματίων. Οι Βρυξέλλες και οι εταίροι γνωρίζουν πολύ καλά ποιες είναι οι ανάγκες για το μήνα Νοέμβρη και Δεκέμβρη. Δεν προετοιμάζονται για ένα δεκαήμερο γέφυρα, αλλά για μια πολύ μεγαλύτερη περίοδο.
Μέχρι στιγμής διαψεύδεται κατηγορηματικά ότι κάποιος εκ των εταίρων προεξοφλεί τις συζητήσεις και την κατάληξή τους. Τα περί έκτακτων Εurogroup είναι μια συζήτηση που βάζει το κάρο μπροστά από το άλογο, ή αλλιώς ευσεβείς πόθοι της Αθήνας και δεν υπάρχει καμία ειλημμένη απόφαση για οποιαδήποτε ημερομηνία. Ακόμα όμως και έτσι ούτε το πότε θα συνεδριάσουν τα κοινοβούλια μπορεί να προεξοφληθεί, ούτε τι ακριβώς θα ψηφίσουν.
Επιπλέον, οι Βρυξέλλες διαψεύδουν πληροφορίες που θέλουν άλλες δόσεις (φήμες για τη δόση του Δεκεμβρίου και του Σεπτεμβρίου από τον αρχικό κατάλογο του προγράμματος) να εκταμιεύονται μαζί με τα 31,5 δισ. ευρώ. «Δεν υπάρχει κανένα τέτοιο προηγούμενο και η δόση σχετίζεται με μια ελεγκτική συνεδρία και την αιρεσιμότητά της... οι άλλες δόσεις σχετίζονται με άλλους ελέγχους και άλλους όρους» σημειώνει κοινοτική πηγή. Ο ίδιος αξιωματούχος αναφέρει ότι δεν είναι καθόλου βέβαιος ούτε ο τρόπος της εκταμίευσης των 31,5 δισ. ευρώ που θα καταβληθούν τμηματικά όταν ληφθεί η απόφαση.

Αγανάκτηση για την επικοινωνιακή διαχείριση
Το γεγονός ότι η κυβέρνηση βάσισε την επικοινωνιακή της ρητορική σε ένα νούμερο δεν αφορά τις Βρυξέλλες. Από την αρχή ήταν γνωστή η αλληλουχία των γεγονότων και φυσικά η πραγματικότητα ότι μιλάμε για ένα νέο πρόγραμμα. Η κυβέρνηση για τις Βρυξέλλες παρασύρθηκε στη «δοσολογία» ενώ έπρεπε να μιλά για την αναγκαιότητα του νέου προγράμματος με τα χαμηλότερα επιτόκια, το μειωμένο δημόσιο χρέος, την επαναγορά ομολόγων, τα νέα λεφτά και την ελάφρυνση που όλα αυτά σημαίνουν για τους πολίτες τα έτη 2015 και 2016. Αντ’ αυτού εγκλωβίστηκε στο παιχνίδι της δόσης, που έτσι κι αλλιώς δεν φτάνει για το εσωτερικό χρέος, ενώ δεν εξασφαλίζει την άρση του credit crunch στην αγορά. Αυτό το κάνουν μόνοι οι συγχωνεύσεις των τραπεζών και η προσέλκυση επενδύσεων.
Δεν φταίνε οι Βρυξέλλες για την καθυστέρηση
Η Ελλάδα καθυστέρησε υπέρμετρα όλο το καλοκαίρι και ακολούθως όλο το φθινόπωρο προσπαθώντας να συμφωνήσει με την τρόικα στα μέτρα που μόλις ψηφίστηκαν - αλλά ακόμα δεν εφαρμόστηκαν όπως πολύ εύστοχα παρατηρούν κύκλοι της Κομισιόν. Οι ελληνικές αρχές δεν κατάφεραν να είναι έτοιμες καμία από τις δύο φορές που επέστρεψε η τρόικα μετά από τις εσκεμμένες διακοπές της ελεγκτικής συνεδρίας και επιπλέον έδειχνε να μην βιάζεται καθόλου. Οι εκπρόσωποι της Κομισιόν και της ΕΚΤ στην ομάδα έβλεπαν με έκπληξη την ελλιπή προετοιμασία και τουλάχιστον αυτοί προσπάθησαν με έναν ευγενικό και πολιτισμένο τρόπο να καθοδηγήσουν την άλλη πλευρά στο σωστό δρόμο της διεθνούς λογιστικής, της ελεγκτικής και των τεχνικών επαφών, στα πρότυπα όσων συμβαίνουν στο εσωτερικό της ίδιας της Κομισιόν. Οι λύσεις που επιλέχθηκαν ήταν αποτέλεσμα συμβιβασμού με τις ελληνικές αρχές. Τελικώς, οι διαπραγματεύσεις ολοκληρώθηκαν και εκκρεμεί η παρατήρηση της εφαρμογής τους, κάτι καθόλου αυτονόητο με την ελληνική διοικητική μηχανή.
Το Εurogroup είχε προειδοποιήσει ότι για να συζητήσει χρέος και χρηματοδότηση ήθελε πρώτα συμφωνία στην Αθήνα. Προφανώς δεν ευθύνεται για το γεγονός ότι τα μέτρα ψηφίζονται Νοέμβρη και όχι Αύγουστο.
Η βασικότερη παρατήρηση αυτών των ανθρώπων μετά από δυόμισι χρόνια ελέγχων είναι ότι στην Ελλάδα «δεν κυβερνάει πάντα η κυβέρνηση» και η δημόσια μηχανή έχει τους τρόπους και τους δρόμους της να τινάζει στον αέρα τα πάντα. Όπως είναι μάλιστα απόλυτα λογικό οι πολιτικοί προϊστάμενοι της τρόικας σε καμία περίπτωση δεν έχουν πλήρως ανακτήσει την εμπιστοσύνη τους για το πολιτικό προσωπικό στην Ελλάδα. Στις Βρυξέλλες, το Βερολίνο, αλλά και το Παρίσι, τη Ρώμη, τη Χάγη και το Ελσίνκι υπάρχει η εδραιωμένη πεποίθηση πως το ελληνικό πολιτικό σύστημα δεν έχει αποτινάξει πλήρως τους δεσμούς του με τις ομάδες συμφερόντων, είτε συντεχνιακών είτε αγοραίων. Η σύνδεση αυτή παραμένει από το 2009 στα επίσημα κείμενα εργασίας της Κομισιόν, όταν η τελευταία κλήθηκε να εξηγήσει τα αίτια της «Πτώσης» (Der Untergang, 2004). Όπως μάλιστα και στην ομότιτλη ταινία «η ηγεσία» για πολύ καιρό περίμενε τον «Στάινερ» ενώ οι Ρώσοι ήταν ήδη στο Βερολίνο.
Με τέτοια δεδομένα είναι παραπάνω από προφανές, θεμιτό και αναμενόμενο οι εταίροι που βάζουν πάνω από 200 δισ. να θέλουν να προστατεύσουν την επένδυσή τους. Είναι αναμενόμενο να επιθυμούν να ελέγχουν την χρηματική ροή με αρτιότερους τρόπους, αν οι προηγούμενοι απέτυχαν, να επιδιώκουν ρεαλιστικές αλλαγές στη διοίκηση, την αγορά και τη νομοθεσία, σε θεσμούς αντιλήψεις και μεθόδους δουλειάς που μας έριξαν στα βράχια. Τα πράγματα είναι απλά για τις Βρυξέλλες, το Βερολίνο, το Παρίσι, τη Χάγη, τη Ρώμη και το Ελσίνκι: οι Έλληνες δεν ξέρουν να μαζεύουν τους φόρους και κάποιος άλλος πρέπει να τους δείξει, διότι διαφορετικά κράτος πρόνοιας δεν χρηματοδοτείται, δεν ξέρουν τι θα πει ελεύθερη αγορά και σαφώς δεν γνωρίζουν πόσο μπορούν να ωφεληθούν από την ανοιχτή, ελεύθερη οικονομία. Αν οι Έλληνες αποφασίσουν να τους ακούσουν, τότε έχει καλώς...
Real.gr 
 
Top