«Εκλεισε» το σχέδιο της ελληνικής κυβέρνησης για παραχωρήσεις στα ελληνικά λιμάνια, αφού η τρόικα συμφώνησε και αναμένει στο… «ακουστικό της», μέχρι τον προσεχή Σεπτέμβριο.
Η ελληνική πλευρά, σε προχθεσινή συνάντηση που είχε με τα στελέχη της τρόικα, αναφέρθηκε διεξοδικά στην επιλογή της να προχωρήσει σε παραχωρήσεις λιμενικών δραστηριοτήτων και ζήτησε προθεσμία μέχρι το Σεπτέμβριο, προκειμένου να παρουσιάσει το τελικό της σχέδιο.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, στο «τραπέζι» των συζητήσεων δεν έπεσε καθόλου το θέμα της πώλησης του 23% των μετοχών, από το 75% που διαθέτει το ελληνικό Δημόσιο στονΟργανισμό Λιμένος Πειραιά Α.Ε. και στον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε.
Ούτε η ελληνική πλευρά έκανε λόγο για το ποσοστό αυτό, αλλά ούτε και η πλευρά της τρόικα το έθεσε ως μνημονιακή υποχρέωση της χώρας μας.
Τους προηγούμενους μήνες, εξελίχθηκε ένα επιχειρηματικό θρίλερ, αφού ενδιαφέρον για την αγορά των μετοχών του ΟΛΠ και του ΟΛΘ υπήρξε, και μάλιστα έντονο, αλλά δεν είχε βρεθεί η «χρυσή τομή».
Οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές έθεταν θέμα αγοράς του 23% σε πρώτη φάση, λαμβάνοντας μαζί και το management των δύο εταιρειών, αφήνοντας μάλιστα ανοικτό το ενδεχόμενο το ελληνικό Δημόσιο να προχωρήσει αργότερα σε πώληση περαιτέρω ποσοστού, όπως έγινε και σε άλλες περιπτώσεις ελληνικών επιχειρήσεων στις οποίες το ελληνικό Δημόσιο είχε την πλειοψηφία των μετοχών.
Από την άλλη πλευρά, η συνολική κατάσταση της ελληνικής οικονομίας και η κάθετη πτώση της αξίας των μετοχών των δύο εταιρειών στο Χρηματιστήριο έχουν κάνει την προοπτική πώλησης μη συμφέρουσα.
Και αυτό, διότι τα κεφάλαια, τα οποία θα χρησιμοποιηθούν από το ΤΑΙΠΕΔ για την αποπληρωμή του εξωτερικού δανεισμού της χώρας, που θα εξασφαλιστούν από μια ενδεχόμενη πώληση, είναι πολύ μικρότερα από τα αναμενόμενα.
Μάλιστα, όπως έχει γράψει η «Ν», η αρχική πρόθεση, που είχε δείξει το ΤΑΙΠΕΔ, να πουλήσει το 23% των μετοχών του ΟΛΠ και του ΟΛΘ σε ιδιώτες, με το Δημόσιο να διατηρεί την πλειοψηφία του 51%, δεν είχε ενθουσιάσει τους υποψήφιους επενδυτές. Μεγάλες εταιρείες του κλάδου, όπως είναι η κινεζική Cosco, αλλά και η ιταλοελβετική MSC, οι οποίες έχουν πολύ ισχυρή παρουσία στην Ελλάδα, είχαν απορρίψει ευγενικά τη συγκεκριμένη πρόταση, ενώ ένα επιπλέον κίνητρο θα ήταν η μεταβίβαση του management στους ιδιώτες.
Κύκλοι της Ακτής Μιαούλη, πάντως, σχολιάζοντας τις εξελίξεις, ανέφεραν ότι κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει εκ νέου ανατροπή των δεδομένων.
Η άλλη άποψη
Πάντως, η Διεθνής Ναυτική Ενωση, που εκπροσωπεί τις μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες, που τα πλοία τους πιάνουν σε ελληνικά λιμάνια, έχει ταχθεί υπέρ της πλήρους ιδιωτικοποίησης των λιμανιών.
«Δεν πρέπει να μας φοβίζει η πλήρης ιδιωτικοποίηση των φορέων παροχής λιμενικών υπηρεσιών, αντίθετα έπρεπε να την είχαμε προχωρήσει πιο έγκαιρα και χωρίς καθυστερήσεις, θέτοντας όμως η πολιτεία τους κατάλληλους κανόνες και ρυθμιστικούς φορείς σε λειτουργία».
Οι χρήσεις
Οσον αφορά στις παραχωρήσεις λιμενικών δραστηριοτήτων, τέσσερις είναι οι τομείς που αναμένεται να προκαλέσουν ενδιαφέρον. Ο πρώτος είναι οι Σταθμοί Εμπορευματοκιβωτίων, ειδικά για τη Θεσσαλονίκη, όπου, πρόσφατα, ένας από τους μεγαλύτερους διαχειριστές στον κόσμο, η Hutchison, η οποία είχε «εγκαταλείψει» το διεθνή διαγωνισμό για τον ΟΛΘ την τελευταία στιγμή, με αποτέλεσμα να κηρυχθεί άγονος, επανήλθε την προηγούμενη εβδομάδα και εξέφρασε το ενδιαφέρον της.
Πολύ σημαντικός είναι και ο τομέας της κρουαζιέρας, αφού μέσω των παραχωρήσεων σε ιδιώτες και της χρηματοδότησης μέσω ΕΣΠΑ αναμένεται να γίνουν τα μεγάλα έργα.
Ενδιαφέρον υπάρχει και για το Car Terminal του Πειραιά που έχει αναδειχθεί κόμβος τα το τράνσιτ φορτίο στην Ανατολική Μεσόγειο. Τέλος, μέσω των παραχωρήσεων, ενδέχεται να λυθεί και το πρόβλημα που αντιμετωπίζει εδώ και χρόνια η ναυπηγοεπισκευή, αφού τόσο ελληνικοί επενδυτικοί σχηματισμοί όσο και ξένοι επενδυτές έχουν εκφράσει τη θέλησή τους να επενδύσουν.