ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Ο Πρόεδρος του Συλλόγου «ΑΙΑΝΤΙΣ» - Προστασίας Περιβάλλοντος και Αρχαιοτήτων κ. Χρήστος Μαριδάκης μαζί με την τεχνική επιτροπή η οποία αποτελείτε από τον κ. Μάνο Καΐλα, κ. Γιάννη Πλατανιστιώτη, κ. Άρη Περδικούρη και τον κ. Κυριάκο Μαριδάκη παρουσιάζει στον Δήμαρχο της Σαλαμίνας κ.Γιάννη Τσαβαρή και στους Δημοτικούς συμβούλους μια από τις πολλές προτάσεις που έχει για την αξιοποίηση της Ιστορίας μας, το προσχέδιο μελέτης για την προβολή – ανάδειξή της Ναυμαχίας της Σαλαμίνας με την κατασκευή ενός «Ιστορικού Πάρκου». (όπως τα αντίστοιχα επιδοτούμενα από την Ευρωπαϊκή Ένωση "πάρκα" σε διάφορες χώρες Ιταλια,Αυστρία, Γαλλία κτλ). Σκοπός μας είναι να αναδείξουμε την Ιστορία και τον Πολιτισμό μας Διεθνώς και παράλληλα με αυτό το έργο να αξιοποιήσουμε κάθε καλό για την ανάπτυξη του νησιού μας .
Σαλαμίνα, 27 Ιανουαρίου 2011
ΠΡΟΣ: κκ. Δήμαρχο Σαλαμίνας κ. Γιάννη Τσαβαρή
Πρόεδρο Δ.Σ. Νικόλαο Κόγια , Αντιδήμαρχο Δ.Ε. Αμπελακίων Πέτρο Παπαθεοχάρη,
Δημοτικούς Συμβούλους και Επικεφαλείς Συνδυασμών
ΚΟΙΝ. : Τοπικός Τύπος Σαλαμίνας
ΘΕΜΑ : ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΤΗΣ ΝΑΥΜΑΧΙΑΣ ΣΑΛΑΜΙΝΑΣ
Αξιότιμε κε Δήμαρχε,
Κυρίες και κύριοι Δημοτικοί Σύμβουλοι,
Eκ μέρους του Συλλόγου Προστασίας Περιβάλλοντος, Αρχαιοτήτων Βυζαντινής και Λαϊκής Κληρονομιάς ΑΙΑΝΤΙΣ, είμαι στην ευχάριστη θέση να σας παρουσιάσω το Επιχειρηματικό Σχέδιο του Συλλόγου μας για το Σχεδιασμό και Υλοποίηση του κεντρικού μας Οράματος και την κατασκευή έργων που αφορούν την οικονομική και πολιτιστική ανάπτυξη του τόπου μας.
Όπως όλοι σας γνωρίζετε, ο Σύλλογός μας έχει πρωταρχικό του σκοπό τη διεθνή προβολή, προστασία και ανάπτυξη του ιστορικού χώρου στον οποίο πριν από 2.500 χρόνια έγινε η Ναυμαχία της Σαλαμίνας.
Ενός γεγονότος που άλλαξε το ρου της ιστορίας και του Δυτικού Πολιτισμού.
Στις επόμενες σελίδες θα διαβάσετε την γενική περιγραφή του σχεδίου αυτού.
Με την παρούσα επιστολή, σας καλούμε να λάβετε τις (κρίσιμες για το μέλλον του νησιού μας) αποφάσεις οι οποίες απαιτούνται για την υλοποίηση αυτού του σχεδίου.
Θα είμαστε κοντά σας για οποιαδήποτε βοήθεια χρειασθείτε για την υλοποίησή του.
Εκ μέρους του Συλλόγου ΑΙΑΝΤΙΣ.
___________________
Χρήστος Κ. Μαριδάκης
Πρόεδρος
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΝΑΠΛΑΣΗΣ ΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ ΠΑΡΚΟΥ ΤΗΣ ΝΑΥΜΑΧΙΑΣ ΤΗΣ ΣΑΛΑΜΙΝΑΣ
"Ως Σαλαμίνιοι, αλλά και ως Έλληνες θέλουμε και ευελπιστούμε να δοθεί στην Ιστορική/Αρχαιολογική περιοχή της Αρχαίας Σαλαμίνας ο σεβασμός που της αξίζει.
Ο σεβασμός που παραπέμπει στον Ν.3028/02 σύμφωνα με τον οποίο αποτελεί αρχαιολογικό χώρο Ζώνης Α', δηλαδή ίδιας ιστορικής αξίας με τον Ιερό βράχο της Ακρόπολης”.
Ο Πρόεδρος του Συλλόγου Προστασίας Περιβάλλοντος και Αρχαιοτήτων ΑΙΑΝΤΙΣ, κ. Χρήστος Μαριδάκης μαζί με την τεχνική επιτροπή του Συλλόγου η οποία αποτελείται από τον κ. Μάνο Καΐλα (επιχειρηματία) τον κ. Γιάννη Πλατανιστιώτη(οικονομολόγο) τον κ. Άρη Περδικούρη(πολ. Μηχανικό) και τον κ. Κυριάκο Μαριδάκη (αρχιλογιστή Ε.Ν.) , παρουσιάζουν το προσχέδιο της μελέτης για την ανάπλαση του χώρου και την ανάδειξη της Ναυμαχίας της Σαλαμίνας με την κατασκευή ενός «Ιστορικού Πάρκου» (όπως τα αντίστοιχα επιδοτούμενα από την Ευρωπαϊκή Ένωση "πάρκα" σε διάφορες χώρες της Ε.Ε.( Ιταλια,Αυστρία, Γαλλία κτλ).
• Ο σκοπός μας:
Να αναδείξουμε την Ιστορία και τον Πολιτισμό μας διεθνώς και παράλληλα με αυτό το έργο να αξιοποιήσουμε κάθε δυνατότητα για την ανάπτυξη του νησιού μας .
• Η βασική Ιδέα
Δημιουργία του ιστορικού πάρκου στον αβαθή θαλάσσιο, και χερσαίο χώρο στην περιοχή Παλούκια, στα σημεία από τον προβλήτα Καματερού έως την ακτή Παναγιωτόπουλου.
• Η αναπαράσταση της Ιστορικής Ναυμαχίας.
Στη θέση του (πρώην) αβαθούς θαλάσσιου χώρου ο οποίος θα αναπαριστά πλέον το θαλάσσιο χώρο της Ναυμαχίας θα κατασκευαστούν αντίγραφα πλοίων (όλων των πλευρών) που έλαβαν μέρος σ ‘ αυτήν , με πολεμιστές σε φυσικό μέγεθος.
Σε άλλο σημείο του ιστορικού πάρκου, πλήρης αναπαράσταση της τοποθεσίας που έλαβε χώρα το γεγονός, και της θέσης των πλοίων σε μικρογραφία υπό κλίμακα, ώστε ο επισκέπτης να περιηγείται στην περιοχή αυτή.
Επίσης νεώρια όπου θα παρουσιάζεται ο τρόπος και η τέχνη που κατασκευάζονταν τα αρχαία πλοία, (αναπαράσταση των νεωρίων του Αρχαίου λιμένα).
Στο χερσαίο χώρο θα κατασκευαστεί αρχαιολογικό και ιστορικό μουσείο με όλα τα ευρήματα που έχουν βρεθεί στην Σαλαμίνα με χώρο συνεδρίων, προβολών και διδασκαλίας καθώς και με επιπλέον αίθουσες που θα παραχωρούνται σε συλλέκτες για να εκθέτουν προσωπικές συλλογές (μόνιμες η περιοδικές) σχετικές με την ιστορία και τη θάλασσα.
•Το σημείο Προσφέρεται λόγω προβολής, πρόσβασης και αισθητικής.
Η περιοχή ακόμη και σήμερα δεν έχει κορεσμό από την οικοδομική δραστηριότητα, υπάρχουν ελεύθεροι χώροι και οι γύρω ορεινοί όγκοι συνδυάζουν καλαίσθητο φυσικό τοπίο, είναι δε προστατευμένο από τις καιρικές συνθήκες.
Έχει εύκολη πρόσβαση, δεδομένου ότι υπάρχει ευκολότερη επικοινωνία από τη θάλασσα (π.χ. πλωτά μέσα) με την οποία μπορούν να μεταφερθούν ταυτόχρονα εκατοντάδες άτομα, δυνατότητα που δεν έχουν τα χερσαία μέσα μεταφοράς .
Μπορούμε επίσης να διεκδικήσουμε την υλοποίηση μελλοντικού σχεδίου επέκτασης του τραμ, με κοινή δράση με τους όμορους δήμους που θα εξυπηρετεί.
Στον Πειραιά καταφθάνουν καθημερινά πάνω από 30.000 τουρίστες με κρουαζιερόπλοια, από αυτούς το 70% δεν λαμβάνει μέρος στις οργανωμένες εκδρομές των τουρ οπερατορ που επισκέπτονται αξιοθέατα βάση του τουριστικού οδηγού της πόλης.
Ας σημειωθεί ότι την Ακρόπολη επισκέπτονται πάνω από 2.500.000 άτομα ετησίως.
Το ιστορικό πάρκο της ΝΑΥΜΑΧΙΑΣ ΤΗΣ ΣΑΛΑΜΙΝΑΣ θα αποτελεί για τους επισκέπτες αυτούς έναν προορισμό στην πρώτη 5αδα των επιλογών της Αττικής, προορισμός που θα καταχωρηθεί στους διεθνείς οδηγούς και θα βαθμολογείται με βάση τα τοπικά αξιοθέατα και θα αποτελεί πλέον προορισμό για κάθε είδους επισκέπτες.
Το ιστορικό πάρκο θα διαθέτει πλοία που θα παραλαμβάνουν τους επισκέπτες από το λιμάνι του Πειραιά και θα τους μεταφέρουν σε λίγα λεπτά στη Σαλαμίνα και θα τους αποβιβάζουν στην είσοδο του ιστορικού πάρκου.
Επίσης θα αποτελεί προορισμό μαθητικών εκδρομών από όλη την Ελλάδα και την Ευρώπη
• Η οικονομική αυτοτέλεια
Τα έσοδα του Ιστορικού Πάρκου υπολογίζονται σε € 500.000/μήνα από εισιτήρια και
€ 100.000/μηνα από μισθώσεις, δικαιώματα παραχώρησης λογότυπων και άλλες εκμεταλλεύσεις.
Θα διαθέτει μικρή ξενοδοχειακή μονάδα και εργαστήρια εκμάθησης αρχαίας και παραδοσιακής ναυπηγικής τέχνης για μαθητές Ελληνικών και ξένων πανεπιστήμιων.
• Η περιφερειακή ανάπτυξη
Η ιδιωτική πρωτοβουλία θα δημιουργήσει επιχειρήσεις αναψυχής, αγορά ειδών, παροχή υπηρεσιών και τουρισμό.
• Θέσεις εργασίας
Ένας πρώτος αντικειμενικός υπολογισμός των θέσεων εργασίας που θα δημιουργηθούν είναι:
• Α’ φάση
κατασκευή 1-5 χρόνια: 500 άτομα.
• Β’ φάση
αρχή επισκεψιμότητας 1-3 χρόνια 200 άτομα
εργατικό κόστος € 80.000.000 από τα € 210.000.000 του συνολικού κόστους.
• Γ’ φάση
λειτουργία, υποστήριξη, συντήρηση, αναβάθμιση 100 άτομα
με ετήσιο κόστος € 2.500.000.
(κατά το στάδιο της κατασκευής θα χρησιμοποιηθούν όλες οι ειδικότητες, επί πλέον καλλιτέχνες, καραβομαραγκοί, γλύπτες, ξεναγοί, ενδυματολόγοι κλπ)
Οι εξαρτημένες θέσεις από άλλα επαγγέλματα υπολογίζονται σε 100 άτομα σε περιφερειακά καταστήματα, εργαστήρια και παροχή υπηρεσιών.
• Η Υλοποίηση
Για την υλοποίηση του σχεδίου μας απαιτούνται τα εξής:
• απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου για δημιουργία επιτροπής με έδρα το Δήμο Σαλαμίνας από μέλη του συλλόγου ΑΙΑΝΤΙΣ, άλλους συλλόγους, τοπικούς επιστήμονες, Δημοτικούς Σύμβουλους καθώς και δημότες.
• καταγραφή και δέσμευση των ελεύθερων χώρων, αναζήτηση αρχικής πίστωσης ποσού περίπου € 80.000 για προκαταρκτική καλλιτεχνική και τεχνική μελέτη κατασκευής τρισδιάστατης μακέτας απεικόνισης του πάρκου διαστάσεων 2.5x2.5m.
• ανάθεση των μελετών ιστορικών γεγονότων και της τεκμηρίωσης των αναπαραστάσεων, σε ανάλογα πανεπιστήμια.
• πρόσκληση ενδιαφέροντος τόσο των τοπικών όσο και των διεθνών τεχνικών οίκων κατασκευής αναλόγων πάρκων.
• πρόσκληση σε ημερίδα προς όλους τους εμπλεκομένους φορείς και παρουσίαση της προκαταρκτικής μελέτης και ιδέας.
• οργάνωση επισκέψεων σε ανάλογα πάρκα του εξωτερικού.
• Ο προϋπολογισμός
Ένας πρώτος αντικειμενικός προϋπολογισμός για το κόστος προσδιορίζεται βάσει της συνολικής διαμορφούμενης έκτασης 70 περίπου στρεμμάτων και προκύπτει ως εξής:
70.000 μέτρα x € 3.000/μέτρο δηλ.: € 210.000.000.
Η απόσβεση επένδυσης υπολογίζεται σε 25-30 χρόνια (πραγματικό κόστος χωρίς πρόσθετες επιβαρύνσεις).
Τα οικονομικά συγκριτικά στοιχεία προέρχονται από αντίστοιχες μελέτες εξωτερικού.
• Παράδειγμα συγκριτικής επένδυσης
Στη Σαλαμίνα μπορεί να αναφερθεί η πορθμειακή σύνδεση Παλουκίων-Περάματος, στην οποία δραστηριοποιούνται 40 ιδιωτικά φέρρυ με πραγματικό κόστος κατασκευής € 4,5εκ/ανά πλοίο, δηλ. συνολικής αξίας € 180εκ., με συνολικό μηνιαίο τζίρο € 1,7εκ./μήνα, με 300 άτομα πλήρωμα και εργαζόμενους και με μέγιστο χρόνο εκμετάλλευσης τα 30 χρόνια.
• Η δυνατότητα πραγματοποίησης
Στην Ελλάδα η πραγματοποίηση ενός τέτοιου έργου, δεδομένης της γραφειοκρατίας, της μιζέριας, της ανέχειας και της αδιαφορίας, φαντάζει εξωπραγματική.
Πως είναι δυνατόν να συνεργαστούν τόσοι πολλοί φορείς για την υλοποίηση ενός τέτοιου Οράματος, μοναδικού στον Ελλαδικό χώρο, όταν δεν καταφέρνουμε να προστατεύσουμε, να αναδείξουμε και να φυλάξουμε τα κληροδοτήματα των προγόνων μας με παγκόσμιο ιστορικό ενδιαφέρον;
Τι φταίει τώρα δεν χρειάζεται να αναλυθεί εδώ. Πρέπει όμως να προσπαθήσουμε και να δούμε εάν εδώ στη Σαλαμίνα, εμείς μόνοι μας, έχουμε την ικανότητα να υλοποιήσουμε ένα τέτοιο Όραμα.
• Αγ. Γεώργιος –Πάρκο Ιστορίας Π.Ν. - Άγαλμα Θεμιστοκλή
Ταυτόχρονα πρέπει να υποστηριχτεί η πρόταση των αποφοίτων των ακαδημιών του Πολεμικού Ναυτικού για τη δημιουργία πάρκου ιστορίας του Π.Ν. στην εγκαταλελειμμένη νησίδα του Αγίου Γεωργίου με την μεταφορά εκεί όλων των ιστορικών πλοίων και των μελλοντικών πχ, υποβρυχίων σε μόνιμη θέση στην ξηρά φτιάχνοντας επίσης στην είσοδο της νήσου μια μεγάλη βάση με το άγαλμα του Ναυάρχου Θεμιστοκλή.
Μια τέτοια ενέργεια θα δημιουργήσει μεγάλη προστιθέμενη άξια στην ευρύτερη περιοχή της Σαλαμίνας με πολλές νέες θέσεις εργασίας και παρεμφερείς δραστηριότητες.
Μεγάλο επίσης και το πολιτικό όφελος αυτής της Δημοτικής Αρχής η οποία θα μπορέσει υλοποιήσει αυτό το μεγαλόπνοο σχέδιο.
• Η Χρηματοδότηση: Το σχέδιο αυτό μπορεί να αυτοχρηματοδοτηθεί με:
• δάνεια ΕΤΕΠ
• το ΕΣΠΑ
• τα ΣΔΙΤ παραχώρησης
• χρηματοδοτική μίσθωση
• επιδότηση UNESCO
Για περισσότερες πληροφορίες παρακαλούμε να ενημερωθείτε από την τεχνική επιτροπή του ΑΙΑΝΤΙΣ, η οποία αποτελείται από εθελοντές κατοίκους του νησιού μας:
Χρήστος Κ. Μαριδάκης
Μάνος Καΐλας,
ΓιάννηςΠλατανιστώτης,
Άρης Περδικούρης,
Κυριάκος Μαριδάκης
Γεώργιος Φήμης