Σκεφτείτε ένα διαδίκτυο όπου κάθε πληροφορία εξετάζεται εξονυχιστικά και ανάλογα με το τι έχει πληρώσει ο δημιουργός της στον ISP σας, μπορεί να τη δείτε γρήγορα, αργά ή και καθόλου!

Κάτι τέτοιο φημολογείται ότι ετοιμάζονται να ανακοινώσουν σύντομα η Google με τη Verizon για την αμερικάνικη αγορά (για αρχή;).
Οξείες αντιδράσεις σε ολόκληρη τη διαδικτυακή κοινότητα έχουν προκαλέσει οι φήμες ότι Google και Verizon σκοπεύουν να συνάψουν συμφωνία, προκειμένου να αλλάξουν τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούσαμε έως τώρα το πιο ελεύθερο μέσο έκφρασης, το Internet.

Πιο συγκεκριμένα, η New York Times αποκάλυψε πρόσφατα τα σχέδια των δύο εταιρειών, αναφέροντας ότι αυτή η συμφωνία "θα επιτρέπει στη Verizon να επιταχύνει συγκεκριμένο online περιεχόμενο, με την προϋπόθεση ότι οι δημιουργοί του περιεχομένου αυτού θα είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν ένα αντίτιμο για το συγκεκριμένο προνόμιο".

Αυτή η συμφωνία αναμένεται να αλλάξει καταλυτικά το Internet όπως το ξέρουμε. Από τις αρχές της δημιουργίας του, το Διαδίκτυο ήταν ο χώρος όπου κάθε περιεχόμενο μεταφερόταν με την ίδια ταχύτητα – είτε ήταν η απευθείας μετάδοση μιας τηλεοπτικής εκπομπής είτε το ερασιτεχνικό βίντεο ενός χρήστη. Όλα αυτά όμως πρόκειται να αλλάξουν και αυτή η αλλαγή πιθανότατα θα επηρεάσει και άλλα μέσα (που έμμεσα ή άμεσα συνδέονται πλέον με το Web), όπως η τηλεόραση και το ραδιόφωνο.

Φυσικά, το σημαντικότερο όλων, είναι το γεγονός ότι τα bits που θα "ταξιδεύουν" μέσω των διαφόρων συνδέσεων (σταθερών και κινητών), δεν θα είναι πλέον ουδέτερα (όπως προστάζει η αρχή του Net neutrality ή "ουδετερότητα του Διαδικτύου"), αλλά θα ελέγχονται, θα επιταχύνονται, θα λογοκρίνονται, θα επιβραδύνονται (ή θα εξαφανίζονται) κ.λπ.

Για να κάνουμε τα πράγματα πιο κατανοητά, σκοπός της Google και της Verizon είναι να δημιουργήσουν ένα σύστημα (με την πρόθεση προφανώς να γίνει καθεστώς), όπου ο δημιουργός του περιεχομένου (π.χ. ένα video στο YouTube) θα έχει τη δυνατότητα να πληρώνει τους παροχείς υπηρεσιών Internet ώστε το περιεχόμενό του να μεταφέρεται με μεγαλύτερες ταχύτητες προς τον χρήστη προκειμένου να διασφαλίσει την καλύτερη δυνατή εμπειρία.

Αυτό βέβαια σημαίνει ότι το μοναδικό μέσο όπου ίσχυε ακόμη η ιδέα της ισότητας, χάνεται... Όποιος έχει χρήματα θα προωθείται, ενώ φυσικά κανείς δεν είναι σε θέση να γνωρίζει το κατά πόσον οι providers (τόσο της σύνδεσης, όσο και του περιεχομένου), θα φροντίζουν να είναι δίκαιοι σε άλλα θέματα.Σκεφτείτε για παράδειγμα έναν ISP που διαθέτει δική του τηλεόραση ή εταιρεία παραγωγής ταινιών. Είστε βέβαιοι ότι θα μεταχειρίζεται το περιεχόμενο του ανταγωνισμού με τον ίδιο τρόπο;

Το μείζον ζήτημα σε όλη αυτή την υπόθεση είναι σε τι έκταση αναμένεται να πληγεί η "ουδετερότητα του Διαδικτύου", η αρχή που "προστάζει" ότι οι ISPs και συνολικότερα όσοι παρέχουν την υποδομή της σύνδεσης, δεν θα πρέπει να ασχολούνται με το τι κινείται μέσω αυτής. Φυσικά, με τη βοήθεια της τρομολαγνείας και της δήθεν προστασίας ευαίσθητων ομάδων όπως τα παιδιά, κάποιοι ισχυρίζονται ότι θα πρέπει να παρακολουθούνται τα πάντα -και μάλιστα συνεχώς- ώστε να ανιχνεύουμε πιθανές κινήσεις τρομοκρατίας, να καταπολεμούμε την παιδική πορνογραφία κ.λπ. κ.λπ.

Παρ' όλα αυτά, ένα μη ουδέτερο Διαδίκτυο σημαίνει απλά το τέλος του Internet, τουλάχιστον όπως το γνωρίζουμε αυτήν τη στιγμή. Είναι βέβαιο ότι μέσω ενός τόσο ελεγχόμενου τρόπου χρήσης του Διαδικτύου,δεν θα αργήσει να έρθει η ώρα που το Internet που γνωρίζαμε απλά θα χαθεί, και στη θέση του θα υπάρχουν πολλαπλά δίκτυα, αποτελούμενα από τους μεγάλους παροχείς τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών και περιεχομένου. Όροι όπως το Internet της Google, της Microsoft, της Vodafone κ.λπ., θα αρχίσουν να κάνουν την εμφάνισή τους, για να μην αναφερθούμε καν στην προσπάθεια κάποιων (όπως η Google) να δημιουργήσουν κυριολεκτικά το δικό τους Internet εγκαθιστώντας νέα καλωδιακή υποδομή.

Βάλτε στην όλη εικόνα και την ψηφιοποίηση (ή Internet-οποίηση) των παραδοσιακών μέσων ενημέρωσης (τηλεόραση, ραδιόφωνο, Τύπος κ.λπ.), και έχετε στα χέρια σας ένα μάλλον εκρηκτικό μίγμα που μοιραία θα οδηγήσει σε χρήστες πολλαπλών ταχυτήτων, αλλά και -πιθανότατα- σε ακριβότερες υπηρεσίες αφού όπως έχει αποδειχθεί μέχρι σήμερα, κάθε επιπλέον κόστος στη διαδικασία παραγωγής, μετακυλίεται τελικά στον καταναλωτή.

 
Top