"ΚΑΙΕΙ" ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟ - ΑΡΗ ΤΟ ΠΟΡΙΣΜΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΟΤ
ΠΑΡΑΔΟΘΗΚΕ ΣΤΟΝ ΓΕΡΟΥΛΑΝΟ ΤΟ ΠΟΡΙΣΜΑ
ΟΡΓΙΟ ΔΙΑΣΠΑΘΙΣΗΣ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΣ
Πλήθος παρανομιών και πρακτικές που ενίσχυαν την αδιαφάνεια και επιβάρυναν οικονομικά των ΕΟΤ έφερε στο φως ο έλεγχος του Σώματος Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης για τα πεπραγμένα στον οργανισμό κατά τη διετία 2008-2009. Το πόρισμα παραδόθηκε σήμερα στον υπουργό Πολιτισμού, Παύλο Γερουλάνο και στη συνέχεια διαβιβάστηκε στον...
Εισαγγελέα Εφετών Αθηνών. Διαβιβάστηκε επίσης στο ελεγκτικό συνέδριο για τον καταλογισμό των ποσών που ζημιώθηκε ο οργανισμός στους υπολόγους, ενώ η διοίκηση του ΕΟΤ διέταξε τη διενέργεια ένορκης διοικητικής εξέτασης. Το ποσό που έδωσε ο ΕΟΤ τα τελευταία τρία χρόνια για διαφήμιση ξεπερνούσε κατά 76.387.188 ευρώ τις εγκεκριμένες πιστώσεις του τακτικού προϋπολογισμού και του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Σύμφωνα με τα ευρήματα, τα τελευταία δύο χρόνια ο κανόνας αφορούσε έκτακτες διαφημσιτικές ενέργειες και όχι ενιαίο εγκεκριμένο πρόγραμμα προβολής του ελληνικού τουρισμού. Οι αποφάσεις λαμβάνονταν με αφορμή προτάσεις ενδιαφερομένων για παροχή διαφημιστικών υπηρεσιών και οι δουλειές δίνονταν με απευθείας αναθέσεις ή κατόπιν διαπραγμάτευσης, χωρίς να προηγηθεί η δημοσίευση πρόσκλησης ή έλεγχος. "Από περιπτώσεις του δείγματος που εξετάστηκε, συνάγεται ότι, κατά των επιλογή της διαφημιστικής ενέργειας και επομένως του ανάδοχου, η υπηρεσία δεν εξέταζε, εάν αυτός πληροί τις προϋποθέσεις, που προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία, όπως, για παράδειγμα, για την προβολή του ΕΟΤ, για την οποία επιπρόσθετα δεν καταβάλλονταν τα προβλεπόμενα τέλη στον οικείο δήμο", σημειώνεται. Επίσης, καταγράφεται το γεγονός ότι ο ΕΟΤ δεν απαιτούσε από τους διαφημιστές πιστοποιητικό εγγραφής στο Μητρώο Διαφημιστικών του Δημοσίου και στο μητρώο του ΕΣΡ, κατά παράβαση του Π.Δ. 261/1997. Όπως αναφέρεται στο πόρισμα, οι συμβάσεις έγιναν με διαδικασίες που δεν μπορούν να εγγυηθούν τη διαφάνεια. Σε ορισμένες περιπτώσεις η ανάθεση έγινε χωρίς την έγκριση των αρμοδίων οργάνων, κατά παράβαση των κανονισμών του ΕΟΤ. Η σύνταξη και υπογραφή της πλειονότητας των συμβάσεων γινόταν μετά την ολοκλήρωση και παραλαβή του συμβατικού αντικειμένου. Για λόγους "νομιμοφάνειας", όπως σημειώνεται, η υπηρεσία υιοθέτησε για την αντιμετώπιση του προβλήματος την πρακτική της προχρονολόγησης των συμβάσεων. "Η συγκεκριμένη πρακτική συνιστά ευθεία παράβαση του νόμου, η οποία σε συνδυασμό με το ελλειμματικό περιεχόμενο των διοικητικών πράξεων που προηγούνταν είχε ως αποτέλεσμα να μη διασφαλίζονται τα συμφέροντα του Οργανισμού. Η καλή εκτέλεση των ανατιθέμενων υπηρεσιών εναπόκειτο στην καλή πίστη του εκάστοτε αντισυμβαλλομένου και όχι στη συμβατική θωράκιση του Οργανισμού", επισημαίνεται. Εξάλλου, χαρακτηρίζεται ελλειμματική η διασφάλιση των συμφερόντων του Οργανισμού και μέσω των συντασσομένων συμβάσεων: Σε πολλές, περιπτώσεις δεν συμπεριλαμβάνονταν οι απαιτούμενοι όροι και ρήτρες, που προβλέπει η κείμενη νομοθεσία, όπως, η υποβολή εγγυητικών επιστολών για την καλή εκτέλεση της σύμβασης, ποινικές ρήτρες για καθυστερήσεις ή μη εκπλήρωση συμβατικών όρων, η πρόβλεψη περί δικαιοδοσίας των ελληνικών δικαστηρίων ή η άνευ συνεπειών για τον ΕΟΤ λύση της σύμβασης, για λόγους διακοπής της χρηματοδότησης της ενέργειας από το Ελληνικό Δημόσιο κ.α. "Παρά το μη σύννομο πολλών ενεργειών, η υπηρεσία δεν διατύπωνε αντιρρήσεις ή σχετικές επιφυλάξεις κατά την εισήγηση των σχετικών ενεργειών στο αρμόδιο αποφασιστικό όργανο ή τη σύνταξη των σχεδίων των διοικητικών πράξεων", τονίζουν οι Επιθεωρητές Ελεγκτές Δημόσιας Διοίκησης. Σχετικά με τα περίπτερα του ΕΟΤ στις διεθνείς εκθέσεις, συγκροτήθηκε Έκτακτη Ειδική Επιτροπή για την αξιολόγηση των προσφορών, αποτελούμενη στην πλειοψηφία της από εξωϋπηρεσιακούς παράγοντες, μεταξύ των οποίων και πρόσωπα για τα οποία δεν προβλέπεται δυνατότητα συμμετοχής. Μέλη των επιτροπών διενέργειας διαγωνισμών ορίζονταν ως μέλη και των επιτροπών παραλαβής, ενώ παράλληλα προΐσταντο και των οργανικών μονάδων που αφορούσαν οι διαγωνισμοί και επομένως ήταν αυτοί που εισηγούνταν τη διεξαγωγή τους, καθόριζαν τους όρους και προδιαγραφές τους και εισηγούνταν για την κατακύρωση ή μη των αποτελεσμάτων των διαγωνισμών, κατά παράβαση της αρχής της αμεροληψίας. Παράλληλα, σημειώνεται ότι οι καθυστερήσεις ην προκήρυξη των διαγωνισμών για τα περίπτερα οδηγούσε συχνά στη ματαίωσή του και στην έναρξη απευθείας διαπραγματέυσεων με υποψήφιους ανάδοχους για να προλάβει ο ΕΟΤ τις ασφυκτικές προθεσμίες των διεθνών εκθέσεων. Τέλος, αναφέρεται ότι μετακινήσεις προσωπικού της κεντρικής υπηρεσίας στο εξωτερικό για τις εκθέσεις επιβάρυνε τον ΕΟΤμε πρόσθετο κόστος, το οποίο θα μπορούσε να αποφευχθεί, εάν σε αυτές ορίζονταν υπάλληλοι, που υπηρετούν στα γραφεία εξωτερικού. Σημειώνεται ότι διαπιστώθηκε ελλιπης συνεργασία των γραφείων εξωτερικού με τα κεντρικά.